آیا واکسن کرونا به بهبود سریع‌تر علائم طولانی مدت کووید۱۹ کمک می‌کند؟

متخصصان باور دارند که دریافت واکسن کرونا به بهبود سریع‌تر علائم کووید۱۹طولانی مدت کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از یک سال است که ویروس کرونا زندگی افراد در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، شیوع موج دوم بیماری کووید -۱۹ علاوه بر اینکه آسیب زیادی به سلامت جسمی و روانی افراد وارد کرده است، باعث فوت بسیاری از افراد نیز شده است. علاوه بر این، با وجود اینکه تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در حال کاهش پیدا کردن است، اما علائم کرونای طولانی مدت یکی از نگرانی‌های اصلی متخصصان در نظر گرفته شده است. محققان معتقدند که دریافت واکسن کرونا به بهبود علائم پایدار و طولانی مدت بیماری کووید -۱۹ کمک شایانی می‌کند.

میزان تأثیر واکسن‌ها بر بیماری کووید -۱۹ چقدر است؟

در حال حاضر سه واکسن کوواکسین، کووی‌شیلد و اسپوتنیک وی سه واکسن موجود در کشور هند هستند که تاییدیه لازم را دریافت کرده‌اند و با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) سازگاری دارند. متخصصان معتقدند که دو واکسن کوواکسین و کووی‌شیلد در برابر گونه دلتا ویروس کرونا مؤثر هستند. همچنین واکسن اسپوتنیک وی نیز تا کنون موفق شده است با همه گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا مقابله کند.

بیماران بهبود یافته از کرونا چه زمانی می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند؟

همانطور که مشخص است بدن پس از آلوده شدن به ویروس کرونا ایمنی کافی را به دست می‌آورد، اما سوال اصلی این است که ایمنی به دست آمده تا چه زمانی ماندگار است و مانع بروز بیماری کووید -۱۹ می‌شود. مقامات بهداشتی کشور هند به بیماران بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ توصیه کرده‌اند حداقل سه ماه پس از بهبود پیدا کردن واکسن کرونا را دریافت کنند. متخصصان نیز باور دارند که مقداری آنتی بادی در بدن افرادی که پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده‌اند وجود دارد، بنابراین این افراد تا حدودی در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن هستند.

آیا واکسن کرونا به بهبود علائم طولانی مدت کرونا کمک می‌کند؟

افرادی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند علائم و عوارضی مانند سرفه، از دست دادن حس بویایی و چشایی و خستگی را تا مدت‌ها تجربه خواهند کرد. متخصصان باور دارند که واکسن‌های کرونا می‌توانند این علائم ماندگار و طولانی مدت را تسکین دهند. پیش از این نتایج یک مطالعه انجام شده در انگلستان نشان می‌داد که واکسیناسیون به بهبود کرونای طولانی مدت کمک شایانی می‌کند. در این مطالعه، از میان ۶۶ بیمار بستری شده در بیمارستان به دلیل بیماری کووید -۱۹ که به مدت هشت ماه علائم طولانی مدت را تجربه کردند. ۴۴ نفر واکسن کرونا را دریافت کرده بودند و ۲۲ نفر دیگر نیز هیچ واکسنی تزریق نکرده بودند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که علائم کرونای طولانی مدت بیمارانی که واکسن کرونا را دریافت کرده بودند زودتر از دیگران بهبود پیدا کرد.

علائم رایج کرونای طولانی مدت چیست؟

کرونای طولانی مدت به معنای تجربه کردن علائم مربوط به این بیماری برای مدت زمان طولانی است، ممکن است افراد در این دوره زمانی علائمی مانند سرفه، خستگی، تنگی نفس، درد عضلات و درد قفسه سینه را تجربه کنند. البته همه افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ لزوماً به کرونای طولانی مدت دچار نخواهند شد.

کد خبر 503120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.