تخت روانچی درباره حضور غیرقانونی برخی نیروهای خارجی در سوریه هشدار داد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه بحران سوریه باید بصورت مسالمت آمیز و مطابق اصول حقوق بین الملل حل و فصل شود، درباره حضور غیرقانونی برخی نیروهای خارجی، گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی در بخش‌هایی از سوریه هشدار داد.

به گزارش ایمنا، مجید تخت روانچی در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع اوضاع خاورمیانه و با محوریت سوریه برگزار شد، به وضعیت ناپایدار سوریه ناشی از تداوم اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه سوریه و حضور غیر قانونی برخی نیروهای خارجی، گروه‌های تجزیه طلب و گروه‌های تروریستی در بخش‌هایی از آن کشور اشاره کرد و نسبت به تأثیر پیامدهای این وضعیت بر امنیت و ثبات منطقه و صلح و امنیت بین المللی هشدار داد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر ضرورت ادامه کار کمیته قانون اساسی، ابراز امیدواری کرد ششمین نشست کمیته به زودی برگزار شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره روند بازسازی سوریه نیز گفت: هرگونه ربط دادن بازسازی سوریه یا بازگشت پناهندگان و آوارگان با پیشرفت کار در کمیته قانون اساسی یا موضوعات مشابه صرفاً باعث طولانی شدن مصائب مردم سوریه می‌شود.

وی تأکید کرد: بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین الملل، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و عدم مداخله و عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی آنها حل و فصل شود.

بازیگران کلیدی سوریه با حسن نیت وارد مذاکره شوند

"گیر پدرسن" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز با تاکید بر اینکه برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه به وحدت نیاز است، گفت: همه ما از اینکه یک پیشرفت واقعی در مسیر سیاسی برای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ ایجاد نمی‌کنیم، ناامید هستیم.

وی افزود: بی‌اعتمادی بین کشورهای حوزه خلیج فارس و وضعیت پیچیده در میدان، پیشرفت در خصوص راه حل جامع را بعید ساخته است.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر اینکه باید راه حل‌هایی برای رسیدن به وحدت و پیشرفت در خصوص عناصر قطعنامه بیابیم، بر حمایت همه جانبه شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

این مقام سازمان ملل با بیان اینکه اعتماد و اطمینان از طریق اقدام به دست می‌آید نه کلمات، بازیگران کلیدی باید با حسن نیت و هر آنچه لازم است، آماده حضور در مذاکره باشند.

حضور زنان در مذاکرات سوریه، منجر به صلح خواهد شد

لیندا توماس گرینفیلد سفیرو نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد با قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر نماینده سازمان ملل و تیم او برای راه حل مسالمت‌آمیز درگیری سوریه، حمایت واشنگتن را اعلام کرد و گفت: ما بر این باوریم که ورود زنان به مذاکرات و روند راه حل مسالمت‌آمیز، منجر به صلح خواهد شد.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما به صلح نیاز داریم چرا که پس از یک دهه جنگ، رنج و آلام مردم سوریه طولانی شده و اقدامات نظامی، به ویژه علیه مراکز درمانی به صلح منجر نمی‌شود بلکه رنج می‌آفریند.

وی تنها راه حل صلح و ثبات را پایان دادن به جنگ و درگیری بیان کرد و از همه طرف‌ها خواست به آتش بس سراسری در سوریه پایبند باشند.

گرینفیلد اضافه کرد: آمریکا اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ را تنها مسیر حل عادلانه، پایدار و سیاسی درگیری سوریه می‌داند.

نماینده آمریکا در عین حال انتخابات ماه مه سوریه را آزاد و منصفانه نخواند و مدعی شد این انتخابات شامل میلیون‌ها مردم آواره در داخل کشور و سراسر منطقه نشده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 503069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.