اصفهان عنوان «شهرخلاق صنایع دستی» را حفظ می کند؟

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، گفت: یکی از اهداف جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران، حفظ رتبه شهر جهانی و شهر خلاق صنایع دستی برای اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نورالله عبداللهی در "ویژه برنامه جشنواره صنایع دستی ایران" که به صورت زنده از صفحه اینستاگرام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان پخش شد، گفت: جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران در آیتم‌های مختلف، از بیست و ششم تا بیست و نهم تیر ماه برگزار می‌شود، اما مقدمات آن از چند ماه پیش شروع شده است. هنرمندان نیز برای اطلاع از چگونگی شرکت در این جشنواره باید به سایت آن مراجعه کنند از طرفی از طریق صدا و سیما و کانال‌های مختلف فضای مجازی اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای شده است علاوه بر این علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه جشنواره در خانه تاریخی قزوینی‌ها در خیابان ابن سینای اصفهان مراجعه کنند.

وی افزود: این جشنواره با مشارکت شهرداری اصفهان، اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و شرکت کیان فرتاک هستی در حال برگزاری است بدین صورت که اعتبار جشنواره توسط شهرداری پرداخت می‌شود، موارد فنی و تخصصی صنایع دستی توسط معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و معاونت اداره کل حمایت می‌شود و مجری این جشنواره نیز شرکت کیان فرتاک هستی و هلدینگ کافل است.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، ادامه داد: مهمترین بخش برنامه، جایزه ویژه‌ای است که برای بخش "جایزه بین‌المللی دست خلاق" در نظر گرفته شده است. در واقع در شهرداری شش نشان برای این جایزه شامل سه نشان برای حوزه بین‌المللی و سه نشان برای حوزه داخلی کشور در حال تدارک است و بنا بر گفته وزیر این جایزه نقش اسکار صنایع دستی جهان را دارد و بسیار ارزشمند است البته افرادی خاص، شاخص و صاحب سبک موفق به کسب این اسکار خواهند شد.

اعطای ۳۵ نشان در جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران

عبداللهی اظهار کرد: آیتم دوم که از اهمیت بالایی برخوردار است، جایزه نشان همای زرین است که در سطح ملی ایران بین ۲۰ رشته صنایع دستی برگزار خواهد شد. ۱۰ رشته از رشته‌های پرمخاطب و اصلی و ۱۰ رشته دیگر کمتر شناخته شده است.

این بیست رشته در شش گروه تقسیم بندی شده‌اند.

گروه اول: قلم زنی، زیور آلات سنتی، قفل سازی، ملیله سازی

گروه دوم: معرق چوب، منبت چوب، خاتم

گروه سوم: قالی، گلیم، زیلو

گروه چهارم گیوه؛ قلمکار، محصولات چرمی

گروه پنجم: سفالگری، شیشه‌گری، آئینه کاری، حجاری سنتی

گروه ششم: میناکاری و نگارگری

در سال‌های آتی امکان جابه‌جایی رشته‌ها وجود دارد و هدف اصلی این است که برخی رشته‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

وی تصریح کرد: در بخش جایزه نشان همای زرین، ۳۵ نشان اعطا خواهد شد؛ ۲۰ نشان برای ۲۰ رشته صنایع دستی، ۱۰ نشان برای افرادی که رویکرد خلاقانه محور داشتند و پنج نشان نیز برای پیشکسوتان در نظر گرفته شده است و به هر کدام از این ۳۵ نفر منتخب، ۲۰ میلیون تومان جایزه تعلق می‌گیرد. این جشنواره باعث می‌شود پس از شرایط بدی که به علت تحریم‌ها و کرونا بر صنایع دستی حاکم بود، انگیزه‌ای در این قشر مظلوم ایجاد شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، خاطرنشان کرد: بخش بعدی همایشی است که قرار است بین شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع دستی در اصفهان برگزار شود بخشی از این همایش حضوری و بخشی هم مجازی خواهد بود. علاوه بر این ۲۰ برنامه آموزشی در ۲۰ رشته مسابقه همای زرین برگزار می‌شود.

معیار داوری اصالت، مرغوبیت و خلاقیت است

عبداللهی گفت: هنرمندان تا پانزدهم تیر ماه فرصت دارند که آثار خود در بخش همای زرین را در سایت جشنواره بارگذاری کنند. روز شانزدهم و هفدهم تیر ماه داوران آثار را از روی تصاویر داوری خواهند کرد و از بین تمامی آثار ارسال شده، ۱۰ اثر از هر رشته انتخاب می‌شود. پس از انتخاب و اعلام به صاحبان آثار، هنرمندان از هجدهم تا بیست و دوم تیر ماه فرصت دارند تا آثار را به دبیر خانه تحویل دهند. در تاریخ بیست و چهارم و بیست و پنجم تیرماه نیز داوری حضوری انجام می‌شود. آثار مشخص شده مجوز ورود به نمایشگاه را دریافت می‌کنند و پس از داوری، از هر رشته یک اثر شاخص برای دریافت جایزه همای زرین انتخاب می‌شود. از طرفی از بین آثار راه یافته به جشنواره ۱۰ اثر خلاقانه نیز انتخاب می‌شود.

وی افزود: مهمترین آیتم، داوری این جشنواره است که به صورت ملی انجام می‌شود، به این معنی که داوران فقط از استان اصفهان نیستند. نقطه قوت دیگر این است که از هنرمندان شاخص کشور که دارای نشان ملی و درجه هنری هستند برای داوری کمک گرفته می‌شود. علاوه بر این افرادی از هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف ایران در داوری شرکت دارند.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، درباره نحوه داوری آثار اظهار کرد: آثار از ابعاد و دیدگاه‌های مختلف مورد داوری قرار می‌گیرد، معیارهای مهم برای داوری اصالت، مرغوبیت و خلاقیت است. در اصالت توسعه هویت و هنر ایران مد نظر است و در بحث مرغوبیت، مرغوبیت طرح، مواد اولیه و تولید مهم است همچنین خلاقیت در مصالح، فرم، طرح و نقش، کاربرد و فناوری ساخت اثر نیز اهمیت دارد. با نگاه به این سه معیار ۱۰ اثر خلاق را انتخاب می‌شود. پس از نشان بین‌المللی، نشان همای زرین از اهمیت بالایی برخوردار است.

حضور اساتید صنایع دستی خارج از ایران در جشنواره

عبداللهی اضافه کرد: برای این جشنواره تقریباً ۵۳ برنامه جانبی تدارک دیده شده است. نشست‌هایی تخصصی درباره روش تولید صنایع دستی و نوع بسته بندی یا صادرات و… به صورت سمینار و همچنین کارگاه‌هایی برگزار خواهد شد. در برخی از نشست‌ها از اساتید صنایع دستی خارجی دعوت شده است تا به صورت مجازی حضور پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: قرار بود در خیابان چهارباغ اصفهان هم نمایشگاهی از نوع تولید صنایع دستی برگزار شود. یعنی ۱۵ هنرمند در ۱۵ رشته صنایع دستی به تولید بپردازند که ستاد کرونا این اجازه را نداد و این برنامه فعلاً متوقف شده است. امید است اگر اجازه این نمایشگاه صادر شد بتوان آن را از بیستم تا بیست و نهم تیر ماه برگزار کرد همچنین هشت همایش ملی و بین‌المللی نیز در کنار این برنامه‌ها اجرا می‌شود. بسیاری از برنامه‌ها به غیر از نشست‌های ذکر شده به صورت مجازی است.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درباره اهداف این جشنواره، گفت: یکی از اهداف این جشنواره، حفظ رتبه شهر جهانی و شهر خلاق صنایع دستی برای اصفهان است چرا که هرساله به صورت جهانی این موضوع امتیاز بندی می‌شود و اگر اصفهان نتواند امتیاز لازم را کسب کند، این رتبه را از دست خواهد داد. یکی دیگر از اهداف جشنواره تثبیت ایران به عنوان مهد صنایع دستی در منطقه است تا هر رویدادی در این زمینه با محوریت ایران اجرا شود.

عبداللهی تاکید کرد: برای همه این رشته‌ها در این جشنواره تولید محتوا می‌شود و از مراحل تولید فیلمبرداری خواهد شد.

کد خبر 503066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.