ممنوعیت مذاکره مسئولان با مقامات آمریکایی قانون می‌شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه یکم تیرماه

جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد برگزار شد و بررسی سوالات هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر و معین الدین سعیدی نماینده چابهار از وزیر نیرو نیز در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

علی نیکزاد در نطق پیش از دستور این جلسه با اشاره به انتخابات ۲۸ خرداد گفت: مجلس در عین پایبندی به تفکیک قوا و عمل به وظایف ذاتی نظارتی خود همراه و همکار دولت منتخب خواهد بود و از هیچ کوششی برای کاهش آلام و مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد،

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: دولت آمریکا باید این پنبه را از گوش خود خارج کند و بفهمد قرار نیست تحت هیچ شرایطی بدون تأمین منافع ملی ما و پیش از لغو همه تحریم‌ها و اثبات صحت اقوالشان از طریق راستی آزمایی تعهدی امضا شود.

انتقاد بیگی‌نژاد از بی‌توجهی به نیروگاه اتمی بوشهر

هادی بیگی‌نژاد در جلسه علنی صبح سه‌شنبه در توضیح سوالش از وزیر نیرو درباره علت عدم پیش‌بینی برای تأمین برق هسته‌ای مورد نیاز کشور گفت: از ۲۰ سال گذشته مقام معظم رهبری به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تاکید دارند. سال گذشته هم این موضوع را مجدداً تاکید کردند. مسأله‌ای که مورد خطاب همه ما است اما به آن توجهی نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته‌ای داریم و برای رسیدن به تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق هسته‌ای دیگر اقدام مناسبی صورت نگرفته است، اکنون فاز یک نیروگاه بوشهر کلی بدهی دارد. سوال اصلی‌ام این است که چرا وزارت نیرو به صحبت‌های رهبری برای تولید برق هسته‌ای توجهی نکرده است؟.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نیروگاه اتمی بوشهر در بی‌توجهی کامل به سر می‌برد، برای بهره برداری از این نیروگاه یکسری اهدافی پیش بینی شده که از جمله آن بهره‌گیری از توانمندی کشورهای خارجی صاحب توانمندی، تربیت نیروی انسانی متخصص، پیگیری مؤثر طراحی نیروگاه اتمی کوچک و مؤثر و رصد فناوری‌های تولید برق هسته‌ای کشور و در نهایت استفاده برای آب شیرین کن است که همه اینها به دلیل مشکلات مالی در حد آرزو مانده است. امروز نیروگاه هسته‌ای بوشهر برای یک هزار مگاوات برق در حالت احتضار قرار دارد با این وضعیت معلوم نیست کِی ۲۰۰۰ واحد بعدی برق هسته‌ای تولید می‌شود و به نظر می‌رسد بیشتر در حد آرزوست. ما در این شرایط برق هسته‌ای را از دست می‌دهیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: برای حل این مساله جلسه‌ای در دفتر آقای نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای نفت و نیرو و رئیس سازمان انرژی اتمی تشکیل شود تا به یک راهکاری برسیم.

در نهایت هم علی نیکزاد گفت که این نشست هفته آینده تشکیل خواهد شد.

سعیدی: راهبرد وزارت نیرو برای خروج از فاجعه بی‌آبی در سیستان چیست؟

معین‌الدین سعیدی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در سوالی از وزیر نیرو در خصوص علت عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه توسط این وزارتخانه به خصوص ماده ۳۶ این قانون بیان کرد: سوال بنده ناظر بر عدم اجرای تکالیف قانون برنامه ششم توسعه به ویژه ماده ۳۶ آن است که تاکید دارد وزارت نیرو باید تا پایان این برنامه ۳۰ درصد از آب مناطق جنوب را از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین کند و ۷۰ درصد تجهیزات لازم برای شیرین کردن آب از طریق شرکت‌های داخلی صورت بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: چالش اصلی امروز کشور مسأله‌ی آب است. ما راهی جز استفاده از ظرفیت منابع آب دریاها نداریم. حدود ۶۰ درصد از آب شیرین کن‌ها در خاورمیانه استفاده می‌شوند، اما سهم کشور ما فقط دو درصد است. چرا در سیستان و بلوچستان که با بیشترین میزان تنش آبی مواجه است حتی یک مترمکعب نیز به ظرفیت آب شیرین‌کن‌های آن اضافه نشده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در طول این سال‌ها اقدامات و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در جای جای استان سیستان و بلوچستان دیده می‌شود، اما حجم عقب ماندگی‌های تاریخی بیشتر از راه‌های رفته است. یکی از دستگاه‌هایی که بزرگترین اجحاف را در حق مردم منطقه کرده است وزارت نیرو است. پایین‌ترین دسترسی به آب شرب را مردم استان سیستان دارند. هراز چندگاهی شاهد فاجعه‌هایی در استان هستیم که دستاویز رسانه‌های بیگانه می‌شوند. سدهایی در منطقه ایجاد شده اما تدبیری برای شبکه پایین دست سدها نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: روستاها در کنار اقیانوس هستند اما یک متر لوله گذاری نشده‌اند. انفعال در دیپلماسی آب مشهود است. حجم آبی که صرف دوش روزانه در مناطق بالانشین پایتخت می‌شود برای هر فرد ۲۰۰ لیتر است، اما به هر فرد در منطقه جنوب برای کلیه امور روزمره فقط ۱۵ لیتر آب می‌رسد. ضمن احترام ویژه به جایگاه علمی وزیر اما به قول‌هایی که دادند عمل نشده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمر کودکان سرزمین من در صف‌های طولانی آب تلف شد. اگر از کودکان منطقه من بپرسید که چه آرزویی دارید؟ جوابی ندارند. پروژه‌های خوبی در منطقه تعریف شده است اما اجرایی نشده است. وزارت نیرو برای خروج از فاجعه بی‌آبی منطقه سیستان برنامه‌ای ندارد. مردم سیستان همواره در عرصه‌های مختلف انقلاب پیشران بودند. آیا توسعه سواحل مکران بدون توسعه انسانی مکرانی ممکن است؟

تشکر یک نماینده مجلس از رئیسی به خاطر پاسخ منفی او به امکان دیدار با جو بایدن

سید مسعود خاتمی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: علی رغم مشکلات کمرشکن و نارضایتی معیشتی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمن و بی‌تدبیری یا سو تدبیر و همچنین تبلیغات فراوان رسانه‌های معاند و خوف واگیری بیماری کرونا باز هم این ملت بزرگ با عزمی راسخ و با حضوری پرشور بیداری و امیدواری خود را در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی نشان دادند.

نماینده مردم گلپایکان در مجلس یازدهم ضمن تشکر از مردم ایران، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تشکر کرد و گفت: باید از برادران انقلابی‌ام یعنی علیرضا زاکانی و سعید جلیلی تشکر ویژه داشته باشم چرا که نشان دادند دغدغه انقلاب دارند و برای حفظ آن از خود می‌گذرند.

وی افزود: یکی از نقاط مثبت این انتخابات این بود که بعضی از منتقدان و گرایش‌های سیاسی علی رغم انتقاد خود به روند انتخابات، به دهان مخالفین و معاندین کوبیدند و بر خلاف هجمه دشمنان خارجی مردم را به حضور فعال دعوت کردند. باید از آنان نیز تشکر کنیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و مجلس ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد: این دولت، دولت همه مردم است. چه آنها که به ایشان رأی داده‌اند؛ چه آنها که به ایشان رأی نداده‌اند و چه آنها که اصلاً رأی نداده‌اند. به سید ابراهیم رئیسی توصیه می‌کنم که در انتخاب مدیران تخصص و روحیه جهادی را به عنوان شرط اصلی قرار دهد. کسانی را انتخاب کنید که خود را بدهکار مردم بدانند نه طلبکار. افرادی را انتخاب کنید که عاشق خدمت باشند نه شیفته قدرت! افرادی را انتخاب کنید که در عمل فساد ستیز باشند.

خاتمی با استناد به نشست خبری سید ابراهیم رئیسی و پاسخ منفی او به پرسش خبرنگار خبرگزاری AFP فرانسه مبنی بر امکان دیدار او با جو بایدن، ریاست جمهوری آمریکا گفت: پاسخ قاطع شما و «نه» گفتن به دشمنان قلب مؤمنان را جلا داد. شما از موضع این ملت بزرگ شهید داده پاسخ دادید. شما نشان دادید که اهل «اشدا الکفار و رحماء بینهم» هستید. خدمت گزاران صدیق و مؤمن هرگز خود را برای خدمت مطرح نمی‌کنند. شما باید آنها را پیدا کنید. اراده ملت را بدانید. عزت این مردم را برگردانید. با منتقدان به شیوه اسلامی رفتار کنید. با تحقیر رفتار نکنید. فساد و ناکارامدی دو مشکلات امروز است. مجلس شورای اسلامی در این مسیر همدل شما خواهد بود. امیدوارم دولت سیزدهم با حرکت جهادی نهضت خدمت به مردم را سرعت بخشد و مجدادا امید و اعتماد از دست رفته را ترمیم کند.

چهارشنبه دوم تیرماه

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه، محمد باقر قالیباف در واکنش به ادعای نماینده خرم آباد درباره تغییرات در متن نهایی قانون بودجه نسبت به مصوبه مجلس گفت: من متأسفم که پشت بلندگو می‌گوئید که در صحن یک چیز تصویب شده و در متن یک چیز دیگر است. این ظلم به مجلس است و چون گفته شد من وظیفه داشتم از مجلس دفاع کنم که چنین چیزی وجود ندارد.

توصیه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور منتخب

محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک فرارسیدن میلاد امام رضا (ع) بیان کرد: حضور حماسی مردم در انتخابات برگ زرین دیگری برای نظام اسلامی به ارمغان آورد. مردم با انتخاب فردی اصلح زمام امور را در اختیار ایشان قرار دادند. از همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات تشکر و قدردانی می‌کنم. امروز کشور در آغاز یک تحول بزرگ قرار دارد و چشم امید مردم به اتفاقاتی است که قرار است با روی کار آمدن دولت سیزدهم رقم بخورد.

وی در ادامه اظهار کرد: رئیس جمهور منتخب مسئولیت سنگینی دارد و انتظارات گسترده‌ای نسبت به ایشان شکل گرفته است. آنچه که باعث شد مجلس انقلابی در اقدامی بی‌سابقه نسبت به حمایت از آیت‌الله رئیسی به عنوان فردی اصلح اقدام کند تأکیدات رهبری برای دعوت از حضور همه‌جانبه مردم در انتخابات با معرفی فردی اصلح از طریق تریبون‌ها و همچنین شرایط خاصی بود که کشور از لحاظ اقتصادی در آن قرار دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بازه زمانی دولت یازدهم و دوازدهم شاخص اقتصادی دچار آسیب جدی شد. انتظار می‌رود تا رئیس جمهور منتخب برنامه محتوایی جامع و کاملی که مورد تأیید متخصصان می‌باشد را با اولویت اقتصادی ارائه کنند. از سوی دیگر تشکیل کابینه‌ای کارآمد با معرفی نیروهایی متخصص باید در اولویت دولت منتخب باشد. مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌های محتوایی کابینه ذره‌ای از منافع ملی کوتاه نمی‌آید. در این صورت شاهد حرکت دولت در مسیری صحیح و بازگشت اعتماد عمومی به جامعه خواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: عملکرد دولت در حضور مردم در انتخابات آتی مؤثر است. انتظار می‌رود با رویکرد غیرسیاسی افرادی شایسته برای تشکیل کابینه به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند. اگر سیاسی بازی بر جریان اقتصاد حاکم شود وضعیت قابل اصلاح نیست. سه عنصر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه اگر با هم هماهنگ نباشند اتفاقات تلخ سال‌های جاری تکرار می‌شود. ثبات در حوزه اقتصادی اولویت اول نظام اسلامی است.

پورابراهیمی در پایان اضافه کرد: اصلاح ساختار بودجه و اصلاح نظام مالیاتی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و از دولت منتخب انتظار می‌رود در اولین فرصت با همراهی مجلس در این مسیر گام بردارد. رویکرد دیپلماسی اقتصادی و برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همجوار از دیگر اولویت‌هایی است که باید دنبال شود.

وحیدی: تغییرات در پایان دولت به صلاح کشور نیست

محمد وحیدی در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور با تبریک انتخاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان منتخب مردم برای ریاست جمهوری، گفت: این روزها در دولت تغییراتی در حال رخ دادن است و عده‌ای از مجموعه دولت در برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش جابجا شده و به دانشگاه فرهنگیان و برخی مجتمع‌های آموزشی خارج از کشور می‌روند.

وی افزود: معاون رئیس جمهور و نماینده دولت حاضر در جلسه این موضوع را پیگیری کند، تغییرات در پایان دولت و پاتوق درست کردن برای عده‌ای به منظور مدیریت مقطعی به صلاح کشور نیست.

توصیه‌های یک نماینده به نهادهای برگزار کننده انتخابات

ذبیح الله اعظمی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک و آرزوی توفیق خدمت برای سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: دکتر رئیسی فرمودند مستقل به میدان آمده‌اند بنابراین امیدوارم با انتخاب یک کابینه فراجناحی، متخصص و توانمند فرموده خود را عملی نموده و ضمن اجرای برنامه‌های خود مطالبات به حق مردم ایران از هر گروه و جناحی را اجرایی نمایند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس ضمن تشکر از مردم بخاطر حضور پای صندوق رأی تأکید کرد: توصیه می‌شود که تمام جنبه‌های عدم مشارکت بخشی از مردم و حجم بالای آرا باطله در انتخابات اخیر از نظر سیاسی و جامعه‌شناختی توسط نهادهای ذی‌ربط بررسی و برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی همچنین در انتقادی نسبت به «پدیده تخلفات انتخاباتی» گفت: پدیده شوم خرید رأی در انتخابات شوراها نقش بازی کرد. یکی از عوامل عدم استقبال مردم از انتخابات شوراها و حجم بالای آرا باطله، همین اقدامات مجرمانه بوده که باید به شدت با آن برخورد شود.

اعظمی خطاب به مردم ایران گفت: اکثر مشکلات کشور ناشی از ضعف مدیریت مدیران بالایی و میانی، روزمرگی و بی‌برنامگی آنهاست. همچنین عدم شایسته‌سالاری، فساد، رانت‌خواری و دلالی در نظام اداری از دیگر مشکلات مبتلابه کشور است. مردم بخاطر دارند که در زمان جنگ و دفاع مقدس اگر مدیران تجربه نداشتند، با انگیزه و پاکدست و در تصمیم گیری شجاع بودند. بنابراین تا زمانی که شایسته‌سالای جای خویشاوند سالاری را نگیرد و فساد رخت برنبندد، مشکلات کشور باقی خواهد ماند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تجربه سید ابراهیم رئیسی از مواجهه با فساد در دستگاه قضا گفت: ایشان به قول خودشان ضدفساد هستند. امیدوارم مبارزه با موارد شوم نامبرده را در اولویت برنامه‌های دولت خود قرار دهند. در همین خصوص مجلس آماده است که در زمینه تحقق برنامه‌های رئیس جمهور منتخب در مبارزه با فساد از جمله تدوین قوانین لازم کمک کند.

وی با بیان اینکه «مجلس و دیگر ارکان نظام از رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا حمایت می‌کند»، گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند که اگر بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر شود. طبق اظهارات دکتر عراقچی و اخبار منتشر شده در جراید داخلی و خارجی پیشرفت‌های قابل توجهی، در مذاکرات وین صورت گرفته پس لازم است از فرسایشی شدن مذاکرات جلوگیری شود.

نماینده مردم جیرفت در مجلس با بیان اینکه «فرمایشات رهبری حجت را بر مخالفان مذاکره برای رفع تحریم‌ها تمام کرد»، تأکید کرد: امیدواریم مسئولین کشور با توکل به خداوند و گام نهادن در مسیر به فرجام رساندن برجام و حل مسائل و مشکلات معیشت مردم گام برداشته و مردم را خوشحال کنند.

اعلام وصول طرح ممنوعیت مذاکره مسئولان با مقامات آمریکایی

طرح ممنوعیت مذاکره مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات آمریکایی، طرح ایجاد وزرای منطقه‌ای و طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در جلسه علنی چهارشنبه اعلام وصول شد.

کد خبر 503023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.