اتمام احداث پشته‌های خاکی در لندفیل بهداشتی آستارا

معاون خدمات شهری شهردار آستارا از اتمام احداث پشته های خاکی در چهار ضلع لندفیل بهداشتی دفنگاه زباله این شهرستان خبر داد.

شایان ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در تشریح اقدامات انجام شده در محل دفنگاه زباله شهرستان آستارا، اظهار کرد: در بهار سال ۹۸ بر اساس مصوبه کارگروه پسماند استان گیلان با بهره‌گیری از مشاوران مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی، طرح مطالعاتی ایجاد لندفیل و مرکز دفن بهداشتی پسماند در محل دفنگاه زباله داداش‌آباد آستارا آغاز شد.

وی افزود: بعد از تنظیم و تدوین کتابچه طرح از طرف مشاور سازمان جهاد دانشگاهی و تأیید آن از سوی معاونت عمران سازمان پسماند استان گیلان در سال ۹۸، اعتباری به ارزش یک میلیارد تومان از منابع ملی در سال ۹۹ به اجرای این طرح اختصاص یافت و آگهی مناقصه طرح منتشر شد و متعاقب آن، پیمانکار بخش خصوصی اجرای طرح انتخاب شد و با همکاری شهرداری احداث لندفیل در بستر چهار هکتار از ۱۷ هکتاری محل دفنگاه زباله داداش‌آباد را در ضلع شمالی آن آغاز شد و بر اساس نقش توپوگرافی تا عمق پنج متری به صورت کامل پاکسازی، تسطیح، بسترسازی و ایجاد راه دسترسی به اتمام رسیده است.

معاون خدمات شهری شهردار آستارا ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ نیز دوباره اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان از منابع ملی به این طرح اختصاص یافت، آگهی مناقصه آن منتشر شد و در اردیبهشت ماه سال جاری پیمانکار آن مشخص شد و در ادامه عملیات اجرایی نیز، پشته‌های خاکی در چهار ضلع محل لندفیل بهداشتی احداث شد و در حال حاضر این پروژه چهار هکتاری به طور کامل محصور شده است تا با ایجاد ایزوله در دور تا دور محوطه، مانع از ورود شیرابه زباله‌ها به آب‌های سطحی شویم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ مشاور طرح اعتبار مورد نیاز برای احداث لندفیل را هفت میلیارد تومان برآورد کرده بود، اما با تورم موجود و افزایش قیمت مصالح مسلماً در حال حاضر و به مرور زمان اجرای آن با چنین مبلغی امکان‌پذیر نیست.

ناصری تاکید کرد: اختصاص بعدی اعتبار از سوی مسئولان استانی مشروط به ادامه اجرای پروژه و میزان پیشرفت فیزیکی آن است و مسئولان قول مساعد داده‌اند که اعتبارات لازم را هر ساله به این طرح اختصاص دهند.

معاون خدمات شهری شهردار آستارا تصریح کرد: با توجه به اعتبار کمی که به پروژه اختصاص یافته، شهرداری تمام تجهیزات، ماشین آلات و تعدادی از نیروی خود را در اختیار پیمانکار قرار داده است تا پروژه با سرعت بیشتری اجرای شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ۱۷ هکتار مساحت جایگاه دفن زباله در طرح بهسازی شهرداری قرار دارد، اما در حال حاضر بر مبنای اعتبارنامه‌ای که مدیریت پسماند استان در اختیار شهرداری قرار داده است پروژه در زمینی به مساحت چهار هکتار از این محوطه با میزان اعتبار اختصاص یافته اجرا می‌شود.

وی افزود: طبق جدول زمان بندی اقداماتی همچون ایزوله محوطه، نصب لوله‌های خروج گاز، لوله‌های انتقال شیرابه و سایر تجهیزات مورد نیاز و احداث کانال لندفیل بهداشتی باید تا سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد و کار انتقال زباله آغاز شود اما انجام این اقدامات، مشروط به تزریق به موقع اعتبارات استانی است.

ناصری با بیان این که روزانه به طور میانگین ۷۰ الی ۸۰ تن زباله در شهر آستارا تولید می‌شود و این مقدار در زمان حضور مسافران به ۱۱۰ تن در روز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: زباله‌ها پس از جمع آوری توسط نیروهای خدمات شهری در محل دفن زباله ۱۷ هکتاری داداش آباد دفن می‌شود.

به گزارش ایمنا، شهرستان بندر مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

محمدرضا رشیدی خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 502835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.