منظر شهر باید براساس ضوابط طرح جامع باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: به منظور ساماندهی چشم‌انداز شهر و جلوگیری از ایجاد اغتشاش بصری باید از هرگونه تغییر در ضوابط طرح جامع سیما و منظر جلوگیری شود.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت تهیه طرح جامع منظر شهری، اظهار کرد: در فرآیند تهیه این طرح باید گونه‌های مختلف بناها و بافت‌های تاریخی شناسایی و ضوابط متناسبی برای طراحی منظر بافت‌های شهری در نظر گرفته شود.

وی افزود: برنامه ریزی طراحی منظر شهر باید به نحوی باشد که علاوه بر رونق گردشگری و توسعه درآمدزایی، هویت شهر را نیز حفظ کند زیرا حفظ عناصر هویت بخش خود نقش مهمی در توسعه اقتصاد شهری و رونق گردشگری دارند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: برنامه جامع سیما و منظر باید جامع و کامل باشد و تمامی وجوه و ابعاد مختلف شهر در آن لحاظ شده باشد و در صورتی که نیاز به تغییر برخی ضوابط و استانداردها باشد، نیاز است تمامی جوانب کار سنجیده شود.

حسینیون تصریح کرد: به منظور ساماندهی چشم‌انداز شهر و جلوگیری از ایجاد اغتشاش بصری باید از هرگونه تغییر در سیما و منظر که بر خلاف اصول درج شده در طرح جامع است، جلوگیری و در صورت لزوم برای تغییر ضوابط، این تغییرات طی جلساتی با حضور مدیران، برنامه ریزان و طراحان به نقد و بررسی گذاشته شود.

وی اضافه کرد: در فرآیند تهیه طرح‌های شهری از جمله طرح جامع سیما و منظر ضروری است ویژگی‌های کالبدی و اجتماعی هر بافت در هر منطقه از شهر مورد توجه قرار بگیرد، این طرح در عین حال که خصوصیات هر بافت شهری را مدنظر دارد باید بتواند تصویری یکپارچه از منظر شهر به نمایش بگذارد.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه منظر شهر نقش مؤثری در رونق گردشگری شهری است، تاکید کرد: هرچه ساماندهی منظر یک شهر به نحوی مطلوب‌تری انجام شود، بندسازی منظر نیز خاص‌تر خواهد بود و گردشگری در چنین شهری رونق بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 502830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.