داستان‌های برآمده از  رنج درون

کتاب‌ها روایات فراوانی از دنیای وسیع و پر رمز و راز درون را در خود پنهان دارند، به گونه ای که با کمی کاووش در آنها می‌توان پاسخ بسیاری از مسائل و رنج‌های درونی را پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آثار بسیاری منتشر شده که متن آن‌ها علم روانشناسی و خودشناسی را در قالب داستان گنجانده است. با مطالعه‌این آثار خواننده در عین حال که یک اثر جذاب هنری را مطالعه می‌کند، درونمایه علم روان شناسی را نیز در جای جای آن حس کرده و حتی گاه پس از پایان، تأثیر آن را در روان خود احساس می‌کند. داستان‌های بسیاری با محتوای علم خودشناسی و روانشناسی وجود دارد که در ادامه به معرفی شش نمونه جذاب از آنها می‌پردازیم:

دروغگویی روی مبل

"اروین د. یالوم" روانپزشک آمریکایی و پایه‌گذار روان‌شناسی وجودگرا یا اگزیستانسیال است. او این کتاب را بر اساس تجربه‌های شخصی خود به نگارش درآورده است. وی با روایت داستان زندگی سه پزشک و درمانگر که هر کدام به نحوی درگیر روابط خارج از محدوده کار هستند به صورت حرفه‌ای برای درمان مشکلات روانی راهکارهایی بیان می‌کند. درواقع او در این کتاب با بیان مسائل ظریف و پیچیده علم روانشناسی سعی در نشان دادن آن سوی مشکلات مشاغلی مثل روان درمان‌هایی را دارد که بی شک آنها هم درست مثل انسان‌های معمولی درگیر ضعف‌های روحی می‌شوند.

سیر عشق

داستان‌هایی وجود دارد که علاوه بر این که روایتی عاشقانه را بیان می‌کند به صورت حرفه‌ای از علم روانشناسی نیز در آن‌ها بهره گرفته شده است و حتی با استفاده از نوشته‌ها مخاطب را روانکاوی می‌کند. "سیر عشق" کتابی است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این اثر از دیگر نوشته‌هایی است که موضوع خودشناسی را به خوبی نشان می‌دهد. "آلن دوباتن" در این اثر زندگی یک زوج از ابتدای آشنایی شان را بیان می‌کند. آنها با مسائل و مشکلات گوناگون رو به رو می‌شوند و خواننده با مطالعه آن به نکات مهمی پی می‌برد.

ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد

همه چیز در زندگی ورونیکا خوب است، او زندگی نرمال و عادی را تجربه می‌کند، اما چیزی در زندگی او کم است. احساس کمبود و خلأ باعث می‌شود یک روز تصمیم به خودکشی بگیرد اما موفق نمی‌شود و هنگامی که پزشک در بیمارستان به او می‌گوید به دلیل صدمه‌ شدیدی که به قلبش وارد شده فقط یک هفته دیگر زنده است، کم کم اشتیاق او به زندگی بازمی‌گردد. این کتاب نوشته "پائولوکوئلیو" و در سال ۱۹۹۸ منتشر شده است. وی نویسنده معاصر برزیلی است که‌این اثر را با استفاده از تجربیات شخصی خود از وضعیت بیمارستان‌های روانی خلق کرده است. درونمایه‌های اگزیستانسیالیستی این کتاب آن را به یک اثر برای تحلیل روانشناختی تبدیل کرده که شاید بیانگر زندگی بسیاری از مردم معمولی باشد که تمایلی به اجتماع ندارند.

دختری در قطار

در عین حال که یک داستان جنایی و پلیسی می‌خوانیم در لابه لای آن روانشناسی حرفه‌ای را می‌بینیم. "پائولا هاوکینز" در این رمان به صورت حرفه‌ای مسائل جزئی و ظریف را بیان کرده و شخصیت پردازی دقیقی دارد. این اثر در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و توانست رکورد فروش کتاب مشهور "هری پاتر" را بشکند. داستان از زندگی دختری شکست خورده آغاز می‌شود که هر روز با قطار به لندن سفر می‌کند و در راه زندگی زوج جوان و خوشبختی را میبیند، شاید حسادت اولین واکنش او هنگام دیدن آن‌ها باشد؛ پس از آن مشکلاتی سر راهش قرار می‌گیرد.

خنده در تاریکی

"ولادیمیر ناباکوف" مؤلف، مترجم و منتقد روسی است که "خنده در تاریکی" نوشته او در سال ۱۹۳۲ به چاپ رسید. نکته بارز و قوی در این کتاب بیان قدرت تصمیم گیری و گاه انتخاب‌های اشتباه در زندگی، بی تفاوت به سن و سال را نشان می‌دهد. مردی که با وجود داشتن همسر و فرزند به دختر جوان و کم سن و سال علاقمند می‌شود و این انتخاب نادرست منجر به نابودی زندگی اش می‌شود. "ناباکوف" در این رمان تقابل بین عقل و احساس و بی قیدی را به خوبی توصیف می‌کند.

درک یک پایان

بدون تردید برای ما پیش آمده که قضاوت‌های ناآگاهانه داشته باشیم یا حتی برای بعضی اتفاقات پیش داوری کرده باشیم. می‌توان گفت درونمایه اصلی کتاب "درک یک پایان" این مضمون را به تصویر می‌کشد. داستانی با ژانر عاشقانه می‌خوانیم و در انتها پی می‌بریم که‌ این اثر تنها یک نوشته رمانتیک نیست، بلکه مسائل درون آن بیش از چیزهایی را نشان می‌دهد که نویسنده به صورت حرفه‌ای در قالب یک داستان بیان کرده است. این رمان آخرین اثر "جولیان بارنز"، نویسنده انگلیسی است که موفق به دریافت جایزه بوکر سال ۲۰۱۱ شد.

کد خبر 502815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.