کشورهای عربی مشتاق به ارتباط گیری با ایران هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بین دولت آمریکا و کشورهای عربی فاصله افتاده و از سوی دیگر این کشورها مشتاق به ارتباط‌گیری با تهران شده‌اند که مجموعاً می‌تواند شرایط بهتری برای کشور ایجاد کند و حتی توسعه اقتصادی و تجاری نیز به همراه داشته باشد تا بالاخره از سختی‌های موجود تا حدودی عبور کنیم.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد سیاست تعامل با کشورهای منطقه اظهار کرد: تجربه نشان داده که کشورهای حوزه خلیج فارس زمانی که دولتی در ایران قدرت را در دست می‌گیرد که تعامل سازنده و صلح طلبانه با آنها دارد، سطح توقعشان افزایش پیدا می‌کند. این کشورها یک تلقی خاص از جریان محافظه کار ایران دارند و تصور می‌کنند سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این جریان، تهاجمی است. به نظر می‌رسد این کشورها در پیام‌هایی پیش دستانه این موضوع را القا می‌کنند که با این دولت تعامل خواهند داشت.

وی افزود: دولت‌های یازدهم و دوازدهم همواره سیگنال‌های مثبتی به این کشورها ارسال کرد و خواستار کنار گذاشتن اختلافات شد، اما به دلیل اینکه آنها متأثر از رفتار خوب دولت ایران بودند و هم زمان حمایت دونالد ترامپ را نیز پشت سر خود می‌دیدند، پاسخ مناسبی به رفتارهای صلح‌جویانه ایران نمی‌دادند. رفتار کشورهای عربی در چهار سال اخیر همواره با ایران متناقض بود و نتوانستند از فرصت ایجاد شده و تعامل مثبت دولت روحانی استفاده کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: پل‌های شکسته شده میان ایران و کشورهای عربی در این سال‌ها ترمیم نشد تا اینکه انتخابات در تهران برگزار شد. تلقی خاص آنها از دولت سیزدهم، روند کُند مذاکرات اخیر با ایران را سرعت می‌بخشد و مسلماً با ارسال سیگنال‌هایی مثبت مانند آزادی ۳۶ زندانی ایرانی از امارات که روز گذشته منتشر شد، پیامی مثبت برای تهران ارسال خواهند کرد.

هانی‌زاده اضافه کرد: آنها به دنبال ایجاد زمینه همکاری و تعامل با ایران هستند و باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا این پیام‌ها واقعی است و اراده محکمی در آنها وجود دارد یا خیر؟ شاید تحت تأثیر انتخابات قرار گرفته باشند و اقدامات کوتاه مدتی را در دستور کار قرار دهند، شاید هم این روند نیز بلندمدت باشد. کشورهای عربی تصور می‌کردند که ایران با وجود مشکلات زیادی که دارد، مشارکت بسیار پایینی را در انتخابات تجربه کند، اما این اتفاق رقم نخورد و آنها را متعجب کرد که شاید این اتفاق نیز دلیلی برای تغییر رفتار آنها باشد.

وی یادآور شد: ایران باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند و بار دیگر با تکیه به مردم و توان داخلی، جایگاه خود را در منطقه تثبیت کرده و در راستای توسعه روابط با کشورهای همسایه گام بردارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: این فرصت شاید دیگر برای ایران تکرار نشود؛ زیرا در مرحله نخست بین دولت آمریکا و کشورهای عربی فاصله افتاده و از سوی دیگر خود کشورهای عربی مشتاق به ارتباط‌گیری با تهران شده‌اند که مجموعاً می‌تواند شرایط بهتری برای کشور ایجاد کند و حتی توسعه اقتصادی و تجاری نیز به همراه داشته باشد تا بالاخره از سختی‌های موجود تا حدودی عبور کنیم.

کد خبر 502799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.