آنچه یک وکیل در مورد حرفه وکالت باید بداند

هر حرفه‌ای دارای آدابی است که رعایت آن اصول و رفتار برای افراد آن حرفه در شرایطی الزامی نیست، اما توجه به آن موجبات شخصیت شغلی و حفظ بیشتر شأن آن حرفه را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: انسان آن‌وقت انسان است که مکارم اخلاق در او فزونی یابد؛ و همچنین پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»؛ برای تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شدم. یکی از آن مشاغلی که در آن رعایت اخلاق و اصول و رفتار موجب حفظ شخصیت شغلی خواهد شد، حرفه وکالت است، که بالتبع عدم توجه و رعایت آن از ناحیه وکلا، ضمن اینکه شأن وکالت رعایت نمی‌گردد، زمینه ساز، برخورد ناشایست و نامتناسب افراد جامعه را به دنبال خواهد داشت که اگر آن وظایف و شرایط رعایت می‌شد، این مشکلات را به دنبال نخواهد داشت.

رفتارهایی که شایسته وکیل نیست:

۱_ هر وکیل باید برای شروع کار وکالت، دفتری در اختیار داشته باشد، و وکیلی که دفتر وکالت نداشته باشد، به نوعی شأن وکالت را حفظ ننموده و گاهاً ملاحظه می‌شود، وکیل در مکان‌های نامناسب و یا در مکانی که َدیگر افراد تعیین می‌نمایند، به انجام مشاوره و تنظیم قرارداد وکالت اقدام می‌نمایند، که با این اقدام برخورد بعدی مناسبی را وکیل نمی‌تواند از موکلش انتظار داشته باشد و به عبارتی خود وکیل باید یکسری نظامات و اصول را رعایت کند، تا دیگران به خود اجازه برخورد ناشایست را به تبع برخورد صحیح وکیل، به خودشان ندهند.

۲_ مطلب بعدی اینکه، زمانی وکیل در دفتر وکالت حضور دارد و ارباب رجوع مراجعه می‌کند، نباید پرونده‌هایی را که جنبه دفاع را به دلیل عدم محق بودن، مراجعه کننده، نداشته و فقط برای وکیل جنبه مادی دارد را اخذ نماید و به عبارتی وکیل نباید پرونده‌هایی که موکلش دارای حق و حقوق نمی‌باشد، را قبول وکالت نماید.

۳_ نکته دیگر اینکه وکیل نباید طوری با مراجعه کننده رفتار نماید که ارباب رجوع، این تصور را داشته باشد که وکیل هدفش اخذ حق الوکاله هست نه احقاق حق.

۴_ مطلب مهمی که باید مدنظر وکیل قرار گیرد، موضوع رفتار و برخورد وی با طرف مقابل موکلش می‌باشد، که طوری رفتار ننماید که شک و شبهه‌ای برای موکلش از باب تبانی ایجاد گردد و در این خصوص از پذیرش طرف مقابل موکلش در دفتر وکالت امتناع و خودداری نماید.

۵_ از مهمترین نکاتی که نباید وکلا انجام دهند؛ این است که در گفتار و اقدامات به عمل آمده خویش، صداقت داشته باشند و در همین خصوص نباید مقدار هزینه دادرسی و تمبر وکالت و یا هزینه کارشناسی را بالاتر از آنچه که می‌باشد، به موکل اعلام نمایند هرچند این کار از تخلفات انتظامی است، بعد از متوجه شدن موکل از دلایل و مبنای برخورد ناشایست موکل نسبت به وکیل را ایجاد خواهد کرد و شأن وکالت مخدوش می‌گردد.

شرایط و عملکردی که وکیل می‌بایست، رعایت کند:

۱_ اولین موضوعی که وکیل باید رعایت کند تا شأن وکالت حفظ گردد، نحوه صحیح پوشش او نشان‌دهنده این موضوع نباشد که شخصیت شغلی و حرفه‌ای او را زیر سوال ببرد. چرا که نحوه لباس پوشیدن وکلا می‌بایست طوری باشد که با دیدن آنان توسط افراد، در دادگستری، وکیل بودنشان در تصور آنان نقش ببندد.

۲_ دومین نکته‌ای که رعایت آن توسط وکیل سفارش شده، رفتار پسندیده و در حد و اندازه اوست و طوری وکیل باید رفتار کند که در ذهن ارباب رجوع، وقار و متانت و شخصیت او قابل تحسین و احترام باشد.

۳_ عملکرد و رفتار وکلا در مراجعه به محاکم و دادگستری‌ها :باید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل و یا قضات محاکم، به خودشان اجازه بی احترامی و یا رفتار ناشایست را ندهند و به عبارتی احترام متقابل با رفتار وکلا ایجاد گردد ازجمله می‌توان به نحوه ورود وکلا به محاکم قضائی اشاره نمود، بدین نحو که وکیل باید بداند:

الف: در زمانی که جلسه رسیدگی در حال برگزاری است، وارد جلسه نشود. ب: در جلسات رسیدگی، تلفن همراه خود را خاموش یا در حالت سکوت قرار دهد و به هیچ عنوان به تماس‌ها پاسخ ندهد. ج: احترام موکل و همچنین احترام اصحاب دعوی و وکلای مقابل را حفظ نماید. د: در زدن امضا صورت جلسه دادگاه، احترام وکلایی که از وی سابقه بیشتری را دارند حفظ کند و اگر همکار وی وکیل خواهان دعوی است، اجازه دهد ابتدا صورتجلسه را او امضا بزند پ: در زمانی که وکیل طرف مقابل یا موکل وی مطالبی را بیان می‌کنند، حرف آنان را قطع نکند و یا حرفی نزند م: صورتجلسه دادگاه را با احترام از قاضی محکمه جهت درج دفاع و یا امضا دریافت و به همان نحو به قاضی محترم مسترد نماید. س: در زمان ورود به دادگاه زمانی که جلسه رسیدگی هم نباشد، با اذن دادگاه وارد شود. ش: سعی شود، در ورود و خروج به محاکم، بی احترامی به قضات از نحوه ورود و خروج ایجاد نگردد. ص: در درج و یا بیان هرگونه مطلبی، از کلمات و جملات کنایه‌ای و توهینی استفاده نگردد. و: در لوایح احترام همکاران و اصحاب دعوی را در نظر بگیرید و اصرار بر چیزی و یا صدور دستوری که قانونی نیست و از اختیارات محاکم خارج هست، نکند. ت: با قضات طوری برخورد نکنیم که بخواهیم به موکل نشان دهیم که قاضی با ما ارتباط خوبی دارد و موارد مشابه دیگر...

۴_ مطلب دیگری که باید، در راستای حفظ شأن وکیل رعایت گردد؛ وکیل درزمان اخذ هرگونه مدرک از موکلش، رسید آن را تقدیم نماید تا مسئولیت کمتری متوجه وی باشد و در مقابل از هر گونه ظن و یا تصور نادرست موکل، نسبت به خود پیشگیری می‌نماید.

۵_ یکی از مطالب دیگری که باید مورد لحاظ وکیل واقع شود، که قانون نیز توصیه به آن داشته، تلاش وکیل در راستای ایجاد صلح و سازش باشد که تمامی وکلا باید در این خصوص اقدامات شایسته را به عمل آورند و با توجه به آئین نامه وکالت که اخیراً تصویب و قابلیت اجرا دارد، وکلا با ایجاد صلح و سازش، نگرانی جهت وصول حق الوکاله نخواهند داشت.

۶_ وکیل باید اقدامات خویش را به اطلاع موکل برساند، و به تماس‌های موکل پاسخگو باشد، ولی در خصوص پاسخگویی به تماس‌ها، موکل نیز باید شرایط وکیل را در نظر بگیرد و در ساعات اداری سعی کند، تماس نگیرد و اگر تماس حاصل کند و وکیل پاسخگو نبوده، وکیل دادگستری این موضوع را فرهنگ سازی نماید که در بعضی مواقع امکان پاسخگویی وجود ندارد.

۷_ آخرین نکته‌ای که باید عرض گردد، همکاری وکلا با مؤسسات حقوقی است، که خلاف شأن وکالت محسوب می‌گردد و با عدم همکاری وکیل با چنین مؤسساتی، ضمن حفظ شأن وکالت، به نوعی حقوق وکلای دیگران در جهت کاری و کسب درآمد و همچنین اخذ پرونده، حفظ می‌گردد.

منبع: ایرنا

کد خبر 502684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.