۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
بام ایران تاریک است!

مقاصد گردشگری و جوامع آنها درصدد یافتن راه‌های جدیدی برای رقابت در بازار گردشگری هستند و ایجاد گردشگری شبانه به عنوان یکی از این راه ها در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با توجه به گسترش شهرها و مسائلی که در حوزه‌های مختلف شهر از نظر اجتماعی، روحی و روانی اتفاق افتاده است، حیات شبانه دیگر یک نیاز است. این که این نیاز به چه نحوی برطرف شود اهمیت دارد و در این راستا باید به زمینه‌های فرهنگی توجه کرد، به عبارتی الگوی حیات شبانه هر کشور و هر شهری ممکن است متفاوت باشد.

حیات شبانه از دیدگاه اقتصادی نیز قابل طرح و بررسی است. یکی از عواملی که می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد، برقراری امنیت محیطی در فضاهای شهری و اختلاط کاربری‌ها است. فضاها باید به نحوی طراحی شود که شرایط برای حضور بانوان، آقایان، سالمندان و کودکان فراهم شود که همین امر موجب شده امنیت فضا ارتقا پیدا کند.

مدیریت شهری علاوه بر تأمین خدمات حمل و نقل عمومی و سایر خدمات مورد نیاز حیات شبانه باید توجه داشته باشد که حیات شبانه یک نوع ویژگی سلسله مراتبی دارد بدین معنا که برخی فضاهای شهری مشکلی برای حضور هر شب مردم ندارند در حالی که برخی دیگر از فضاها تنها هفته‌ای یک شب یا ماهی یک شب برای حضور شبانه مناسب هستند پس علاوه بر تأمین زیرساخت حمل و نقل و خدمات مورد نیاز باید به رویکرد محله محوری نیز توجه کنیم. چنانچه رویکرد حیات شبانه با محله محوری عجین شود، نگرانی مدیریت شهری از حیث امنیت نیز برطرف می‌شود

شهرکرد نیز از شهرهایی است که پتانسیل‌های مختلفی برای توسعه دارد یکی از این موارد گردشگری شبانه است که سال‌ها است مورد مطالبه شهروندان و کارشناسان قرار گرفته است. این شهر می‌تواند از شب‌های همواره خاموش و تاریک به شهری پر رونق به ویژه در ایام گرم سال بهره ببرد چراکه به عقیده ساکنان شهر و گردشگران شب‌های این شهر هم دارای جذابیت بوده است.

شهر را نورانی کنید

«نسترن رسولی» یکی از شهروندان شهرکردی می‌گوید: سال‌ها است در این شهر زندگی می‌کنم ولی برای گردش شبانه شب هیچ برنامه‌ای اجرا نشده در صورتی که فضای شهری مثل شهرکرد می‌تواند بهترین استفاده را داشته باشد به خصوص در تابستان‌ها که میزبان تعداد زیادی از مسافران نیز هستیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر این موضوع محقق شود نه تنها گردشگران بلکه ساکنان شهر نیز می‌توانند از هوای خوب شهر در ایامی از سال و ساعاتی از شب استفاده کنند البته تأمین نور و نورپردازی در این میان بسیار مهم است.

این شهروند می‌افزاید: در حقیقت تأمین نور کافی موجب می‌شود که در تمامی ساعات شبانه روز بتوان از قابلیت گردشگری بهره لازم را برد.

رسولی تصریح می‌کند: این موضوع در فصول سرد سال بسیار محسوس است زیرا می‌شد با وجود روشنایی و حضور شهروندان به شهر رونق داد و از طبیعت و هوای پاک و برفی آن برای قدم زدم همراه احساس امنیت استفاده کرد.

«محمد رئیسی» دیگر شهروند شهرکردی می‌گوید: من یک فروشگاه موبایل دارم  که در مرکز شهر نیست وقتی همه جا تعطیل می‌شود و خیابانی که تنها فروشگاه آن همین است دیگر دارای امنیت نخواهد نبود لذا اگر روشنایی در تمام خیابان‌ها باشد، مردم و صاحبان مشاغل از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

وی می‌افزاید: همچنین حضور شهروندان موجب رونق کسب و کار فروشندگان و اصناف است که می‌توان این طلسم را شکست و بالاخره شاهد بود تا شهرکرد به ویژه در فصول سرد سال از رونق برخوردار بوده و چهره زیباتری داشته باشد.

رئیسی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در فصول سرد سال از ساعت حدود هشت شب به بعد دیگر شهر ساکت و خاموش است و با نیمه‌های شب تفاوتی ندارد.

شهر آماده برای گردشگری شبانه می‌شود

«سیدرضا هاشمی» سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد در این باره اظهار می‌کند: بزرگترین مشکل شهر شهرکرد در خصوص رونق شهر در شب نبود نور کافی است به نحوی که خیابان‌های اصلی تحت تأثیر این موضوع است و بسیار در تردد شهروندان نقش اساسی دارد.

وی می‌افزاید: این موضوع در گردشگری و پیاده‌روی شبانه مؤثر است در همین راستا با توجه به لزوم روشنایی شهر در شب اقداماتی آغاز شده است و مکان‌هایی که می‌تواند پتانسیل گردشگری داشته باشد، انتخاب شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد تاکید می‌کند: امسال ۱۵ پروژه ایجاد سیستم روشنایی آغاز شده که چند مورد از آنان به اتمام رسیده و مابقی تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این که در زمینه سیستم روشنایی اعتبارات محدود بوده و از محل صرفه‌جویی تعداد بیشتری از پروژه‌ها آغاز شد، می‌گوید: بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در این پروژه‌ها در پنج ماه ابتدای امسال هزینه شده است.

هاشمی می‌افزاید: این اقدامات اعم از ایجاد سیستم روشنایی پارک‌، نورپردازی و ایجاد خطوط روشنایی بوده است که تاریکی شهر عامل بسیار مؤثری در ایجاد انگیزه در گردشگری شبانه است.

وی تصریح می‌کند: رویکرد رفع نقاط کور و بهبود و ارتقای کیفی تامین نور در شب در اولویت برنامه‌ها بوده که بتوان با تامین روشنایی در شب برای گردشگری شبانه ایجاد انگیزه کرد.

کد خبر 502595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.