شرایط پراسترس و پرفشاری را تحمل می‌کنیم

یک کارگردان تئاتر گفت: شرایط فعلی باعث شده است که بسیاری از هنرمندان کار نکنند. جمع کردن گروه تئاتر در این زمان بسیار دشوار است از طرفی در ایام تمرین، عوامل نمایش به کرونا مبتلا می‌شوند به همین دلیل با شرایط بسیار پراسترس و پرفشار تمرین می‌کنیم.

نورالله لک در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایش "باگارد باز گوشه‌ رینگ" به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و بازیگری پیام میرکی، فرزام مختاری، حسین عالی پور، زهرا هارونی و نازنین همایونی روی صحنه رفته است.

وی افزود: این نمایش یکی از آثاری بود که قرار بود اگر متن نمایشنامه آن از سوی تالار هنر پذیرفته شد از آن حمایت شود. نمایشنامه در نیمه دوم سال ۹۹ پذیرفته شده بود. در آن زمان تمرین کردیم و قرار بود نمایش پیش از عید بازبینی شود، اما به دلیل شرایط کرونا این کار به تعویق افتاد. اوایل اردیبهشت بود که نمایش بازبینی و پذیرفته شد و بر همین اساس از ۳۱ خرداد تا ۱۱ تیر ماه اجرا خواهد داشت.

این کارگردان ادامه داد: حدود ۵ ماه است که تمرین می‌کنیم. اولین اجرای این نمایش در تالار هنر است و " "باگارد باز گوشه‌ رینگ" پیش از این در هیچ جشنواره‌ای اجرا نشده است.

لک درباره مضمون تئاتر گفت: مضمون این تئاتر ماجرای آدم‌هایی است که در یک شرایط خاصی قرار می‌گیرند و باید در آن شرایط تصمیم بگیرند. در واقع داستان پسری را روایت می‌کند که خواهر دوقلویی دارد و قرار است این پسر با همسر و پدر همسرش که مربی او است به خارج از کشور بروند تا در مسابقه‌ای شرکت کند، اما اتفاقات خاصی رخ می‌دهد که روند قصه را تغییر می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: شرایط کرونایی بر تئاتر ایران سایه‌انداخته است. هنرمندان در شرایط بسیار دشواری قرار دارند. در واقع ما می‌خواهیم اجرا داشته باشیم، اما باید تئاتر را در سالن کوچک تالار هنر اجرا کنیم  همچنین باید از نصف ظرفیت سالن استفاده کنیم.

این کارگردان اضافه کرد: این شرایط باعث شده است که مخاطب نیز برای دیدن تئاتر نیایند این در حالی است که تئاتر یک کار جمعی محسوب می‌شود که با حضور تماشاگر زنده است و اگر تماشاگری نباشد، به اصطلاح محلی از اعراب ندارد.

لک با اشاره به تأثیر شرایط کرونایی بر هنرمندان ادامه داد: شرایط فعلی باعث شده است که بسیاری از هنرمندان کار نکنند. جمع کردن گروه تئاتر در این زمان بسیار دشوار است از طرفی در ایام تمرین، عوامل نمایش به کرونا مبتلا می‌شوند و ما مدام نگران هستیم که فرد دیگری نیز مبتلا شده باشد و به دیگری سرایت دهد به همین دلیل با شرایط بسیار پر استرس و پر فشار تمرین می‌کنیم.

وی با بیان این که " تئاتر باید زنده باشد" تصریح کرد: وضعیت اقتصادی بسیار دشوار شده است و اجرای تئاتر دیگر برای هنرمندان صرفه اقتصادی ندارد. هنرمندان بسیاری دلخسته و طرد شده‌اند و کسانی که مانده‌اند نیز علاقه شدیدی به تئاتر دارند.

این کارگردان با اشاره به اینکه شرایط برای همه دشوار شده است، گفت: هنرمند از طریق هنر خود ارتزاق می‌کند اگر تئاتر کنار گذاشته شود تا شرایط واکسن برای همه مهیا گردد، هنرمندان چگونه احتیاجات زندگی خود را مهیا کند. دولت باید حمایتی برای هنرمندان در نظر می‌گرفت، وقتی این کار انجام نمی‌شود هنرمند نیز ناچار است اجرا داشته باشد. من فکر می‌کنم با مدیریت می‌شود با شرایط کنار آمد.

لک افزود: یکی از وجهه‌های بسیار مهم و تأثیر گذار شرایط روحی افراد است. هنرمند و جامعه به تئاتر احتیاج دارند. چراکه هنرمند اگر کار نکند، یک آدم بیمار می‌شود. از سویی اگر به مخاطب غذای روحی داده نشود تا در مواجهه با هنر باشد، فقدان امر فرهنگی برای او نیز رخ می‌دهد. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که زندگی با کرونا یا بدون آن به حالت طبیعی خود بازگردد.

شرایط پر استرس و پر فشاری را تحمل می کنیم

کد خبر 502574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.