پیشگامی آرای باطله در انتخابات شوراها

گام اول دولت الکترونیک، بررسی گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران، اعتراض به انتخابات الکترونیک و دلایل بیشتر بودن آرا باطله از آرا کاندیداها در انتخابات شوراها از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - چهارشنبه ۲ خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۰ دستگاه دولتی در صدر شفافیت» به بررسی گام اول دولت الکترونیک پرداخت و نوشت: دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از ارائه نتایج ارزیابی عملکرد ۱۴۰ دستگاه به رئیس جمهوری و معرفی اسامی ۱۰ دستگاه برتر در شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی خبر داد. با رضا باقری اصل درباره این ارزیابی گفت‌وگو کرده و نظر کارشناسان فناوری اطلاعات را درباره این اقدام شورای اجرایی فناوری اطلاعات جویا شدیم.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات معتقد است رکن اساسی توسعه دولت، داشتن قابلیت‌های مبارزه با فساد، مشارکت‌پذیری مردم و شفافیت است و اگر دولتی این ارکان را دارا باشد بهتر حکمرانی خواهد کرد. باقری اصل با اشاره به اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ تصویب شد ولی تا سال ۹۳ عملیاتی نشده بود، گفت: عملیاتی کردن این قانون در دولت یازدهم آغاز شد و سرانجام وزارت ارتباطات در سال ۹۵ نخستین سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات را راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این سامانه کافی نبود و باید مردم از وضعیت دستگاه‌ها و نحوه پاسخگویی به آنها نیز مطلع می‌شدند، افزود: در جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات که مهرماه سال ۹۹ با حضور رئیس‌جمهوری و وزرا تشکیل شد، مصوبه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی دستگاه‌های اجرایی با ۱۰ شاخص اولیه برای ارزیابی و اعلان عمومی تصویب و عملیاتی شد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، هدف از این مصوبه را تسهیل در تعاملات الکترونیکی شهروندان با دستگاه‌های اجرایی، ارتقای شفافیت دستگاه‌های اجرایی، دسترسی مردم به داده عمومی و ایجاد یکپارچگی و تسهیل فرایندهای تجاری و خدمات عنوان کرد.

به گفته باقری اصل، ۱۰ شاخص اولیه برای ارزیابی شفافیت دستگاه‌ها شامل تکالیف قانونی و برنامه‌های توسعه راهبردی، قوانین، مقررات و پیش‌نویس مصوبات دستگاه‌ها، مجوزهای صادره به‌همراه گیرندگان مجوز، فرایندهای استخدام و تخصیص پست، صورت جلسات شوراها، رزومه مدیران و معرفی مدیران دستگاه‌ها، انتشار اسناد سفارش، اجرا و نتایج حاصل از پژوهش‌ها، در دسترس قرار دادن اطلاعات قابل استفاده برای کسب‌وکارها (در سامانه Data.Gov.IR)، هزینه کرد دستگاه‌ها و جزئیات قراردادها است که باید در زیر پورتالی (به نام شفاف دات نام دستگاه مربوطه) منتشر شود.

پیشگامی آرای باطله در انتخابات شوراها

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزینه‌های اصولگرا برای شهرداری تهران‌» به بررسی گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران پرداخت و نوشت: هر چند که اصلاح‌طلبان مجدانه و پر قدرت به میدان آمدند تا با لیست جمهور موفقیت خود در انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران را تجربه کنند اما این همت آنها با حمایت مردم توأم نشد و همین امر بود که موجب گردید اقبال عمومی و ذائقه رأی دهندگان تهرانی از اصلاح‌طلبان به اصولگرایان تغییر یابد.

در همین راستا نیز لیست ائتلاف نیروهای انقلاب با نام تهران سربلند با قاطعیت تمام هر ۲۱ کرسی شورای شهر تهران را از آن خود کردند تا پس از فتح بهارستان و پاستور این بار بهشت نیز از آن اصولگرایان شود. این در حالی است که اگر مقایسه‌ای میان آرای مردم در انتخابات شوراها در سال ۹۶ و سال ۱۴۰۰ کنیم به وضوح شاهد خواهیم بود که این نه تلاش اصولگرایان که کاهش جدی مشارکت مردم در این انتخابات بوده که آنها را وارد شورای شهر تهران کرده است.

چرا که کاندیداهای دوره پنجم شورای شهر تهران با رأیی میلیونی وارد شورا شدند اما در انتخابات شورای ششم آرای اصولگرایان فاتح بهشت رقمی بسیار پایین‌تر از دوره قبل را نشان می‌دهد که در نوع خود پیام معناداری دارد. اینکه اصولگرایان در صورت عدم حضور یا کاهش جدی مشارکت مردم پیروز میدان انتخابات هستند. همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری نیز مقایسه میزان کل مشارکت در سال ۹۶ با سال ۱۴۰۰ گویای همین واقعیت تلخ است.

با این حال پس از پایان انتخابات در ساحت‌های مختلف ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره‌ای مجلس و خبرگان رهبری امروز صحبت‌ها از سویی در مورد کابینه آینده و از سوی دیگر در مورد شهردار آینده است. جایی که نام‌های بسیاری برای تصدی کرسی شهرداری مطرح می‌شوند. هر چند که باید ببینیم شورای ششم با چه رویکردی شهردار را تعیین می‌کند نگاه سیاسی، یا تخصصی.

گزینه‌های مختلف و متفاوتی برای تصدی شهرداری تهران مطرح شده و اسامی و نام‌های بسیاری نیز در این زمینه به میان آمده‌اند. البته سودای حضور در کابینه سید ابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم بسیاری را به فکر فرو برده که از میان احتمال حضور در شهرداری تهران یا حضور در کابینه کدامیک را برگزینند. با این حال چند چهره هستند که نام آنها بیش از سایرین برای تصدی شهرداری تهران به چشم می‌آید.

سردار سعید محمد نخستین نفری است که همگان اذعان می‌کنند که احتمال حضورش در شهرداری می‌رود و اگر بتواند موافقت لایه‌های بالایی قدرت را بگیرد می‌تواند چهل و هفتمین شهردار تهران باشد. البته از وی به عنوان یکی از مردان احتمالی کابینه رئیسی نیز نام برده می‌شود. دیگر چهره‌ای که احتمال شهردار شدنش می‌رود مرتضی طلایی است. عضو سابق شورای شهر که در این انتخابات فرصت حضور در شورا را نیافت و حال بدش نمی‌آید که شانس خود را این بار در ریاست شهرداری تهران امتحان کند. پس از او رستم قاسمی چهره‌های است که احتمال شهردار شدنش را می‌دهند.

وزیر نفت احمدی نژاد که از او به عنوان گزینه احتمالی وزارت نفت رئیسی نیز یاد می‌شود. اما چهره دیگری که در این میان نامش چندی است در رسانه‌ها مطرح شده اما چندان معروف و مطرح نیست «مجتبی عبدالهی» است.

پیشگامی آرای باطله در انتخابات شوراها

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اختلافات انتخاباتی‌» به بررسی اعتراض به انتخابات الکترونیک پرداخت و نوشت: حاشیه‌های انتخابات روز جمعه هنوز تمام نشده است. فارغ از اینکه چه کسی یا چه کسانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به پیروزی رسیدند، همچنان بحث و انتقاد درباره نحوه نظارت و اجرای انتخابات‌ها کم و بیش برقرار است.

ضمن اینکه بسیاری از فعالان سیاسی هم به دقت این انتقادات را رصد می‌کنند و توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند. البته انتخابات شوراها بیشتر از جانب اصولگرایان مورد انتقاد است. آنان تأکید دارند که وزارت کشور در برگزاری این انتخابات کوتاهی کرده است. در کنار این، اعتراضاتی هم در استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفت که منجر به درگیری هم شده است.

انتقاد از انتخابات ریاست‌جمهوری اما به آسانی انتقاد از انتخابات شوراها نیست و به نظر می‌رسد حساسیت ویژه‌ای نسبت به کلمه انتقاد از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. چراکه بلافاصله بعد انتشار سخنان سعید محمد درباره شورای نگهبان با تیتر انتقاد در رسانه‌ها، او کلمه انتقاد را تکذیب کرد.

گویی در عین حال که بحث و حاشیه‌های انتخاباتی ادامه دارد، حاشیه‌ها و جنجال‌های مربوط به سعید محمد نیز پابرجاست. او اگرچه نتوانست در انتخابات ۱۴۰۰ وارد میدان رقابت شود ولی تا الان در خبرسازی و مورد توجه بودن چیزی کم از نامزدها نداشته است.

نام سعید محمد برای انتخابات ریاست‌جمهوری از اوایل سال ۹۹ مطرح بود. او بسیار تلاش کرد که بتواند در بین احزاب و گروه‌های اصولگرایی برای خود جایی دست و پا کند ولی خیلی موفق نبود. تلاش‌های او حتی برایش دردسرساز هم شد؛ چرا که شواهد نشان می‌دهد حداقل بخش مهمی از این جریان به‌شدت با او مخالف هستند. طرح نامش در فضای سیاسی اما با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. فرمانده جوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به خاطر همین برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی پستش را از دست داد.

کنار رفتن او از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء البته با حاشیه‌های زیادی همراه بود که باعث شد دست کم دو مقام ارشد در سپاه پاسداران درباره این اتفاق اظهارنظر کنند و توضیح دهند. او بالاخره به ستاد انتخابات کشور رفت و در انتخابات ثبت‌نام کرد. اما شورای نگهبان او را ناکام گذاشت و او جز تأیید صلاحیت‌شدگان نبود. در آن ایام که بحث درباره رد صلاحیت‌شدگان بالا گرفته بود برخی پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است سعید محمد دوباره به عرصه بازگردد اما این اتفاق رخ نداد.
حالا سعید محمد در مصاحبه‌ای تصویری درباره عدم اعلام دلایل رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان گفته است. به گزارش خبرآنلاین، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء توضیح داده: «تلاش کردم برای توضیح درباره ابهامات، به شورا توضیح بدهم، که اجازه ندادند.

ما را صدا نکردند علت رد صلاحیت را بگویند؛ خوب است شورای نگهبان کاندیداها را صدا کند و موضوعات را به آنها منتقل کند. شنیده بودم که بعد از بیانات رهبری احتمال تأیید صلاحیتم هست، اما شورای نگهبان بیانیه داد و موضوع را رد کرد.» دیروز وقتی این مصاحبه منتشر شد برخی رسانه‌ها تیتر «انتقاد سعیدمحمد از شورای نگهبان» را برای این مصاحبه انتخاب کردند. اما به نظر می‌رسد که سعید محمد اصلاً چنین قصدی ندارد که بخواهد با شورای نگهبان از در انتقاد وارد شود. احتمالاً او برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند و بیم آن دارد که این انتقاد الان برای آینده سیاسی او گران تمام شود.

پیشگامی آرای باطله در انتخابات شوراها

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشگامی آرای باطله در انتخابات شوراها» به بررسی دلایل بیشتر بودن آرا باطله از آرا کاندیداها در انتخابات شوراها پرداخت و نوشت: سرانجام با وجود اعتراض‌ها به نحوه شمارش آرای انتخابات شورای ششم شهر تهران، شامگاه روز دوشنبه ۳۱ خرداد فرمانداری تهران اسامی منتخبان را منتشر کرد. نتیجه منتشرشده همان بود که از ظهر روز شنبه یک روز پس از پایان انتخابات در فضای مجازی منتشر شده بود. لیست ۲۱ نفره شورای ائتلاف برنده این دوره از انتخابات بود، میزان آرای منتخبان این دوره نسبت به منتخبان دوره پنجم بیش از ۷۵ درصد کاهش داشت.

محسن هاشمی نفر نخست شورای پنجم با یک‌میلیون‌و ۷۵۶ هزار رأی نسبت به مهدی چمران نفر نخست شورای ششم با ۴۸۶ هزار و ۲۸۲ رأی ۷۲ درصد کاهش رأی داشته است.

چمران نسبت به رأی دوره گذشته خود نیز عقب‌نشینی رأی داشته؛ در دوره پنجم که نفر ۲۲ تهران شد، ۶۵۶ هزار و ۱۳۶ نفر به او رأی داده بودند و نسبت به رأی دوره گذشته خود بیش از ۲۵ درصد ریزش رأی داشته است. با وجود این برخی منتخبان شورای ششم تلاش می‌کنند ریزش رأی خود را پنهان کنند.

یکی از اتفاقات نادر این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا برتری آرای باطله نسبت به منتخبان شوراهاست؛ در شهر همدان تعداد آرای باطله ۲۰ هزار و ۴۵۳ رأی بود و آرای منتخب اول این شهر ۲۰ هزار و ۲۸۲ رأی اعلام شده است.

در اراک نیز تعداد آرای باطله ۲۸ هزار و ۵۶۵ رأی اعلام شده، درحالی‌که آرای نفر اول ۱۴ هزار و ۵۶۰ رأی بود. در شورای شهر کرج نیز آرای باطله اول شده است. تعداد آرای باطله در انتخابات شوراهای کرج ۳۸ هزار و ۸۸۸ رأی است، این میزان حدود ۱۶ هزار رأی بیش از آرای نفر اول است، اما منتخبان تهران نیز ۲۰ نفرشان کمتر از آرای باطله رأی داشتند.

بر اساس اخبار منتشرشده در انتخابات شورای شهر تهران از یک‌میلیون‌و ۵۶۵ هزار و ۳۷۰ رأی مأخوذه، در نهایت یک‌میلیون‌و ۱۵۱ هزار و ۴۵۰ رأی صحیح بوده است. در این انتخابات نیز ۴۱۳ هزار و ۹۲۰ رأی باطله وجود داشته است. در این لیست ۲۱ نفره تنها مهدی چمران، اندکی بیش از آرای باطله رأی داشته است.

پیشگامی آرای باطله در انتخابات شوراها

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رمزگشایی از یک «خیر» تحقیر آمریکا و پایان دیپلماسی انفعالی» نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ۳۱ خرداد در نشست خبری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد. بخش‌های مختلف اظهارات رئیس‌جمهور منتخب و به‌ویژه اظهارات مربوط به سیاست خارجی، بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی داشت.

در میان اظهارات آقای رئیسی، پاسخ وی در خصوص دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، بازنشر بسیاری در رسانه‌ها و صفحات اجتماعی داشت.

در این نشست، خبرنگار شبکه «راپتلی» روسیه از آیت‌الله رئیسی پرسید «در صورت لغو و برداشته شدن تحریم‌ها شما حاضر به ملاقات دونفره با رئیس‌جمهور آمریکا هستید؟»؛

این کوتاه‌ترین پاسخ رئیسی به سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود. کارشناسان معتقدند که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور منتخب ایران همه سوالات را به تفصیل پاسخ می‌داد، پاسخ کوتاه و حساب شده وی به خبرنگار راپتلی نشان‌دهنده جهت سیاست خارجی دولت سیزدهم در چهار سال آینده خواهد بود.

اما ظاهراً این موضع‌گیری رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران به مذاق کاخ سفید خوش نیامد و واشنگتن سعی کرد با فرار به جلو به آن پاسخ دهد. در همین رابطه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری و در شرایطی که مقام‌های دولت‌های مختلف آمریکا- هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان- بارها برای دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و درخواست کرده و آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند، گفت: «ما در حال حاضر با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و قصدی هم برای دیدار با آنها در سطح سران نداریم».

رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت در واکنش به پاسخ آقای رئیسی درباره دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، در توئیتی نوشت: «خیر» قاطع آیت‌الله رئیسی در جواب به NO بایدن نشان از تغییر دیپلماسی التماس به دیپلماسی اقتدار دارد. آقایانِ دولت تدبیر و امید هم اگر توان گفتنِ چند خیر قاطع به زیاده‌خواهان داشتند امروز برجام بی‌فرجام نبود! شک ندارم که این اقتدار بازی را به نفع ایران تغییر خواهد داد.»

در حقیقت این پاسخ «خیر»، بهترین پاسخ به زیاده‌خواهی و زورگویی دولت آمریکا بود. دولتی که اساس سیاست خارجی خود را بر پایه سلطه‌گری و غارتگری و مداخله‌گری در امور دیگر کشورها بنا نهاده است.

این پاسخ، از یکسو تحقیر آمریکا بود و از سوی دیگر این پیام را به طرف خارجی داد که دیپلماسی انفعالی پایان یافته است.
به عبارت دیگر، پاسخ «خیر» آقای رئیسی درباره دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، پاسخی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت است و کاملاً در جهت منافع ملی است و خیر و عزت مردم عزیز کشورمان را مدنظر دارد.

علی نیکزاد، نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «پاسخ «خیر» آیت‌الله رئیسی به سوال خبرنگار راپتلی روسیه درباره تمایل به دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد با آمدن دولت مردمی، نگاه از کدخدا به سمت خدا تغییر خواهد یافت».

پیشگامی آرای باطله در انتخابات شوراها

کد خبر 502572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.