استقلال نیاز به کمیته فنی دارد/ شیوه مدیریت باشگاه از اساس اشتباه است!

استقلال این روزها حال و روز خوشی ندارد. از یک سو مشکلات مالی این تیم را گرفتار کرده است و از سوی دیگر اختلافات بین کادر فنی و مدیریتی باشگاه روز به روز بیشتر می‌شود. این بهانه ای شد تا کاظم اولیایی در رابطه با وضعیت آبی پوشان پایتخت سخن بگوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال این روزها حال و روز خوشی ندارد. از یک سو مشکلات مالی این تیم را گرفتار کرده است و از سوی دیگر اختلافات بین کادر فنی و مدیریتی تیم روز به روز بیشتر می‌شود. امروز قرار است در راستای پایان یافتن این اختلافات مجمع عمومی باشگاه استقلال تشکیل شده و به احتمال فراوان ترکیب هیئت مدیره و تیم مدیریتی باشگاه دچار تغییراتی شود. در همین خصوص و برای بحث پیرامون وضعیت تیم استقلال با کاظم اولیایی پیشکسوت و مدیر عامل اسبق آبی‌ها گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

این روزها استقلال وضعیت خوبی ندارد

بله جای تأسف دارد که تیم بزرگ استقلال دچار این تنش‌ها شده است. در خواستم این است که آقایان بنشینند و با گفت و گو این مشکلات را حل کنند. این اختلافات باعث تفرقه و تکدر خاطر هوادار می‌شود. هوادران این روزها واقعاً اذیت می‌شوند که این اصلاً سزاوار آنها نیست. هیئت مدیره و مجمع ساختارش به این دلیل است که نظارت و در اصل ریش سفیدی بین طرفین برقرار کند جای تعجب است این اختلافات به رسانه‌ها رسیده و در نشست خبری صحبت‌هایی عنوان می‌شود و حرمت‌ها از بین می‌رود. امیدوارم آقایان هرچه زودتر به یک همگرایی برسند و هوادران را از این اوضاع خلاص کنند.

قرار است مجمع باشگاه استقلال امروز برگزار شود و به نوعی پایان اختلافات را شاهد باشیم، فکر می‌کنید برگزاری این مجمع بتواند به پایان دادن به اختلافات کمک کند؟

ریاست مجمع باشگاه در حال حاضر برعهده وزیر اقتصاد و دارایی و یکی از اعضا نیز وزیر دادگستری است. وزیر ورزش نیز یکی از حاضران خواهد بود اما فراموش نکنیم که به دلیل واگذاری استقلال به سازمان خصوصی سازی تمام مسئولیت برگزاری مجمع با وزارت اقتصاد و دارایی است. در واقع برگزاری مجمع باشگاه بیشتر مربوط به مسائل خصوصی سازی است نه حل اختلافات اینچنینی. به هر حال فکر نمی‌کنم باید امیدی به حل اختلافات درونی باشگاه به وسیله برگزاری مجمع باشگاه داشت.

این روزها بین کادر مدیریتی و فنی باشگاه اختلاف زیادی وجود دارد، فکر می‌کنید تنها دلایل مالی علت این اختلافات باشد؟

مطمئناً همه چیز بر سر مسائل مالی نیست. در این خصوص خلأ ساختاری وجود دارد. باشگاه بزرگ استقلال به نقطه کانونی ثابت نیاز دارد و آن نقطه تشکیل کمیته فنی باشگاه است. مصلحت باشگاه آن است که کمیته فنی داشته باشد و سرمربی تیم نیازهای فنی خود را با آنان در میان بگذارد. چرا که اعضای هیئت مدیره قطعاً فنی نیستند و نیاز فنی فرهاد مجیدی را نمی‌توانند پاسخ بدهند. در هر تیمی عقل سلیم می‌گوید که سرمربی حرف اول و فنی را می‌زند و برای تقویت تیمش به کمیته فنی برنامه می‌دهد نه اینکه اعضای هیئت مدیره تیم را ببندند. این در حالی است که کم کم به فصل نقل و انتقالاتی باشگاه‌ها نزدیک می‌شویم و داشتن کمیته فنی بیش از پیش احساس می‌شود. متأسفانه چند سالی می‌شود تیم استقلال را سرمربی نمی‌بندد بلکه اعضای هیئت مدیره بازیکن دلخواهشان را به تیم می‌آورند.

همیشه وزارت ورزش از سوی هواداران استقلال و پیشکسوتان تیم متهم به حمایت از پرسپولیس شده است حتی برخی هواداران تیم کمک‌های مالی وزارت را به پرسپولیس بیشتر می‌دانند، شما نیز به این موضوع اعتقاد دارید؟

کمک مالی که قانون اجازه نمی‌دهد دولت به باشگاه‌ها پولی بدهد. در واقع این خلاف قانون است. موضوع دیگری که در این میان مطرح می‌شود رانت‌های اسپانسرهاست که هزینه‌های باشگاه را تأمین می‌کند. به هر صورت اعتقاداتی بین هواداران وجود دارد که به نظر بنده مشکل این نیست. بلکه مشکل اصلی از ناتوانی مدیریتی در حوزه باشگاه است. همیشه مباحث رنگی بودن مدیران مطرح می‌شود اما اگر شیوه مدیریت بهتر می‌بود مطمئناً باشگاه استقلال کمترین ضرر را می‌دید اما در حال حاضر اوضاع بحرانی شده است. در این شرایط باشگاه استقلال باید توسط هیئت مدیره و مدیر عامل باشگاه مدیریت شود و این مدیران باید توانمند باشند. اگر گلایه‌ها بر سر رنگی بودن مدیران وزرات باشد این اصلاً بهانه خوبی نیست چرا که قانون کمک‌ها را منع کرده و تنها مباحث اسپانسری مطرح می‌شود که آن هم به شیوه مدیریت باشگاه باز می‌گردد.

با این تفاسیر به نظر شما ضعف کادر مدیریتی تیم از کجا نشأت می‌گیرد؟

به نظر بنده بیشترین آسیب‌ها به عدم اختیار در بین اعضا هیئت مدیره است. این ضعف بسیار بزرگی است که در هیئت مدیره تیم وجود دارد و این گلایه را بین مجمع دارم که وقتی مدیری را منصوب می‌کنید چرا اختیار کمی به آنها می‌دهید. به گونه‌ای که اعضای هیئت مدیره باید پاسخگوی هواداران و فوتبال دوستان باشد اما اختیارات کمی داشته باشد.

گفت و گو از: امیر شمس _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 502564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.