مهم‌ترین عوامل شکست پروژه‌های کلان نبود مشارکت شهروندان است

یک کارشناس شهرسازی گفت: نظام برنامه‌ریزی شهری یک فرآیند است و نگاه یک‌سویه و جانبدارانه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز امروز شهرها و رفع کننده معضلاتی باشد که شهرهای کشور امروزه با آن دست به گریبان هستند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت اصلاح نظام برنامه‌ریزی در شهرهای کشور، اظهار کرد: به منظور اصلاح نظام برنامه‌ریزی شهری نیاز است نظام قدرت در حوزه شهری حذف شود و فرآیندها، سیاست‌ها و راهکارها بر اساس خرد جمعی و مشارکت شهروندان و نظام دموکراتیک مطرح شود.

وی افزود: زمانی که در حوزه کلان، وزارت کشور ایده و طرحی را بدون توجه به ویژگی‌های ناحیه و منطقه‌ای که شهر در آن قرار گرفته است، ارائه می‌دهد، درصد موفقیت آن چندان زیاد نخواهد بود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: در یک ساختار دموکراتیک، نظرخواهی حرف اول را می‌زند و برنامه‌ریزی از پایین به بالا اهمیت زیادی پیدا می‌کند در چنین ساختاری بررسی مزایا و معایب انجام یک طرح شهری از طریق نظرخواهی باید از سطح محلات شهر آغاز شود.

وی تصریح کرد: در چنین ساختاری اثرات مثبت و منفی سیاست‌های شهری در سطح همان شهر و توسط مدیریت شهری بررسی شده و مورد بازبینی قرار می‌گیرد در صورتی که در نظام از بالا به پایین بسیاری از سیاست‌های شهری بدون در نظر داشتن شرایط هر منطقه بر مدیران شهری تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: نظام برنامه‌ریزی شهری یک فرآیند است و نمی‌توان با نگاه یک‌سویه به آن انتظار داشت این نظام پاسخگوی نیاز امروز شهرهای ما و حل کننده معضلاتی باشد که شهرهای کشور امروزه با آن دست به گریبان هستند.

این کارشناس شهرسازی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل شکست پروژه‌های کلانی که از سمت ساختارهای کلان و بالادستی بر ساختارهای شهری ما تحمیل می‌شود، مشارکت ندادن ساکنان شهر است لذا نظرخواهی از شهروندان و مشارکت دادن آنان در امور شهری گام اول اصلاح نظام برنامه‌ریزی شهری است.

کد خبر 502416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.