ارتباط بین واکسن فایزر و یک بیماری نادر خونی

گروهی از محققان اسرائیلی متوجه شدند که دریافت واکسن فایزر خطر ابتلا به نوعی بیماری نادر خونی به نام TTP را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک پورپورا (TTP) یک بیماری نادر خونی است که در صورت درمان نشدن سریع با مرگ و میر همراه است و تشخیص و درمان به موقع آن می‌تواند به درمان و کنترل آن کمک کند. علائم بالینی این بیماری شامل کاهش شدید پلاکت خون، آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک، اختلالات سیستم عصبی و نارسایی کلیوی است. TTP بیماری خود ایمنی است که باعث تشکیل لخته‌های خون در قسمت‌های مختلف بدن انسان می‌شود؛ این لخته‌های خون باعث می‌شود جریان خون به مغز، کلیه‌ها و قلب مسدود شود و مشکلات سلامتی جدی رخ دهد.

گروهی از محققان اسرائیلی متوجه ارتباط بین دریافت واکسن کرونای فایزر و بروز علائم بیماری TTP شدند. پیش از این دو یا سه نفر در هر سال به این بیماری مبتلا می‌شدند اما با آغاز تزریق واکسن فایزر به افراد این کشور، چهار نفر در یک ماه به بیماری TTP مبتلا شدند. به گفته محققان افرادی که به بیماری TTP مبتلا هستند باید پیش از دریافت واکسن کرونا با پزشک خود مشورت کنند و در صورتی که واکسن را تزریق کردند نیز باید تحت نظر قرار بگیرند.

پزشکان و بیماران باید نسبت به بروز علائمی بالینی مانند خستگی، ضعف، اختلالات عصبی، خونریزی و درد قفسه سینه هوشیار باشند حتی افراد سالمی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند در صورتی که به این علائم مبتلا شدند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند، زیرا تشخیص سریع و به موقع بیماری TTP خطر مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 502398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.