بهبودیافتگان کرونا واکنش شدیدتری به واکسن نشان می‌دهند؟

متخصصان معتقدند همه افراد حتی کسانی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند باید واکسن کرونا را در زمان تعیین شده دریافت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علاوه بر اینکه متخصصان معتقد هستند افرادی که اخیراً از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند نباید حداقل ۹۰ روز واکسن کرونا را دریافت کنند. شواهد و مطالعات موردی نیز نشان می‌دهد افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند واکنش متفاوتی نسبت به تزریق واکسن‌ها نشان خواهند داد.

واکنش‌های شدید واکسن به چه دلیل رخ می‌دهد؟

واکسن به سیستم ایمنی بدن انسان آموزش می‌دهد پاتوژن یا عفونت مسری را تشخیص دهد و با آن مقابله کند. این اتفاق باعث بروز بعضی از واکنش‌های التهابی در بدن می‌شود که با عنوان عوارض جانبی شناخته شده‌اند. این واکنش‌ها معمولاً توسط سلول‌های B و سلول‌های ایمنی T در بدن ایجاد می‌شود. بروز عوارض جانبی در همه افراد یکسان نیست به طوری که برخی افراد علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و برخی دیگر به عوارض جانبی شدید واکسن دچار می‌شوند. به نظر می‌رسد که سلول‌های حافظه B باعث می‌شود افرادی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند واکنش شدیدتری نسبت به واکسن کرونا را تجربه کنند.

آیا بروز عوارض جانبی شدید نگران کننده است؟

با توجه به گزارشات منتشر شده افرادی که اخیراً از بیماری کووید -۱۹ بهبود یافته‌اند عوارض جانبی شدیدتری را پس از دریافت واکسن تجربه می‌کنند. با وجود اینکه عوارض جانبی معمولاً خفیف است و خود به خود بهبود پیدا می‌کنند اما روند بهبود عوارض جانبی شدید ممکن است مدت‌ها طول بکشد و بر روال زندگی افراد تأثیر بگذارد. بیماران بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ که واکسن کرونا را دریافت کردند عوارضی مانند درد در ناحیه تزریق، سردرد و بی حالی را به مدت طولانی تجربه کردند. البته بیشتر متخصصان معتقدند که این اتفاق نگران کننده نیست. یکی از دلایلی که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ عوارض جانبی شدیدتری را تجربه می‌کنند این است که سیستم ایمنی بدن آن‌ها پیش از این در معرض ویروس قرار گرفته است و آمادگی لازم برای مقابله با آن و مواد موجود در واکسن کرونا را پیدا کرده است.

آیا افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ تنها به یک دوز واکسن کرونا نیاز دارند؟

تعدادی از مطالعات و پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند، ممکن است فقط به یک دوز واکسن کرونا نیاز داشته باشند زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها قادر است عامل بیماری‌زا را به خوبی تشخیص دهد بنابراین متخصصان معتقدند سیستم ایمنی بدن افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ پس از دریافت دوز اول واکسن مقدار بیشتری آنتی بادی تولید می‌کند یعنی دقیقاً آنتی بادی تولید شده در بدن این افراد هم اندازه آنتی بادی تولید شده در بدن افرادی است که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده‌اند و دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

با وجود اینکه لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود، اما به نظر می‌رسد که پاسخ‌های ایمنی تولید شده در بدن افراد بهبود یافته از کرونا که یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند زیاد خواهد بود و در طول زمان به خوبی حفظ خواهد شد. در صورتی که نتایج به دست آمده مورد تأیید قرار بگیرد و افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ تنها به یک دوز واکسن کرونا نیاز داشته باشند افراد بیشتری می‌توانند به واکسن کرونا دسترسی پیدا کنند در این صورت جامعه زودتر به ایمنی جمعی دست پیدا می‌کند.

آیا زمان بروز عوارض جانبی ناشی از واکسن کرونا متفاوت است؟

مشاهده شده است که بروز عوارض جانبی در میان بهبود یافتگان از بیماری کووید -۱۹ سریع‌تر رخ می‌دهد. به طور میانگین بین شش تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا پاسخ‌های التهابی ناشی از دریافت واکسن کرونا ایجاد شود. از آنجایی که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ پاسخ ایمنی اولیه را دارند، عوارض جانبی نیز سریع‌تر رخ می‌دهد. البته ممکن است زمان بروز عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، فرد بالای ۵۵ سال یا مردی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده است، عوارض جانبی متفاوتی را نسبت به یک زن جوان‌تر تجربه خواهد کرد. بیماری‌های زمینه‌ای نیز یک عامل تأثیرگذار در این زمینه در نظر گرفته شده است.

بروز عوارض جانبی ناشی از دریافت کرونا چه زمانی نگران کننده است؟

با وجود اینکه ممکن است بروز عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما افراد باید بدانند که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که شدت یا تعداد عوارض جانبی رخ داده شده پس از گذشت پنج روز بهبود پیدا نکرد افراد باید آن را جدی بگیرند علاوه بر این ممکن است برخی افراد عوارض جانبی طاقت‌فرسا مانند تنگی نفس، هذیان، کبودی، تورم و سایر واکنش‌های پوستی یا حتی ضعف را چند دقیقه پس از دریافت واکسن دریافت کنند که در این صورت باید پزشک این عوارض جانبی را بررسی کند.

کد خبر 502362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.