چری تیگو ۵ مدیران خودرو + مشخصات فنی، بررسی و قیمت

تیگو ۵ اولین خودرویی بود که با برند چری وارد ایران شد؛ تا پیش از آن محصولات مدیران خودرو با برند ام وی ام در بازار عرضه می‌شدند. تیگو ۵ دارای موتور ٢ لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر ۱۳۹ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

به گزارش ایمنا، چری تیگو ۵ یک شاسی بلند جمع و جور و نیمه لوکس از شرکت چری چین است که از سال‌های میانی دهه نود خورشیدی توسط مدیران خودرو مونتاژ شده و به بازار کشورمان عرضه می‌شود. تاکنون چری تیگو ۵ با دو چهره به بازار ایران عرضه شده که شامل نسخه‌های قبل و بعد از فیس لیفت است. علاوه بر آن این خودرو در دو تیپ از امکانات و تجهیزات به دست مشتریان رسیده که نمونه نیمه فول آن لاکچری نام دارد و نسخه تمام فول نیز اکسلنت لقب گرفته است.

چری تیگو ۵ خودرویی کاملاً خانوادگی است و فضای مناسبی برای قرارگیری چهار سرنشین بزرگسال ارائه می‌دهد. قوای فنی این خودرو نیز عملکرد اقتصادی دارد و برخلاف برخی رقبا، از پیشرانه نسبتاً حجیم دو لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند. چری تیگو ۵ رقیب مستقیم جک در بازار خودرو کشورمان محسوب می‌شود که هرکدام از دو خودرو با توجه به مزایا و معایبی که دارند، توجه بخشی از مشتریان را به خود جلب کرده‌اند. چری تیگو ۵ پس از فیس لیفت یک بار دیگر در سال ۱۳۹۷ مورد بازبینی قرار گرفت و برخی امکانات رفاهی جدید به این خودرو افزوده شدند.

طراحی چری تیگو ۵

کمپانی چری در طی سال‌های گذشته با هدف افزایش کارایی، کیفیت و زیبایی محصولات خود، به تقلید از شرکت‌های کره‌ای طراحان و مهندسان درجه‌یک اروپایی (جیمز هوپ، کلاوس بادن هاوس و هاکان ساراکوقلو و…) را استخدام کرده و مسئولیت طراحی محصولات لوکس خود را به عهده چنین افرادی سپرد. تیگو ۵ نیز یکی از محصولاتی است که تحت نظارت مستقیم این مهندسان برجسته، طراحی و تولیدشده است و از همین‌رو نمای ظاهری و داخلی آن تفاوت بسیاری با تولیدات پیشین این کمپانی دارد. علیرغم تمامی جذابیت‌های تیگو ۵، نقص‌هایی نیز در طراحی این خودرو به چشم می‌خورد که باعث شد در ابتدای سال ۱۳۹۷ کمپانی چری نمونه فیس‌لیفت شده این خودرو را هم‌زمان با بازارهای جهانی به بازار ایران وارد کند. نمونه فیس‌لیفت تیگو ۵ تغییرات زیادی را در بخش‌های طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تجربه کرده است که زیباتر از گذشته به نظر می‌رسد.

چری تیگو ۵ مدیران خودرو + مشخصات فنی، بررسی و قیمت

طراحی داخلی چری تیگو ۵

فضای داخلی تیگو ۵ از طراحی و کیفیت خوبی برخوردار است که به‌تنهایی می‌تواند تمامی تصورات از خودروهای چینی را بر هم بزند، صندلی‌ها، دسته‌دنده و فرمان، همگی از پوشش چرمی برخوردار بوده و هارمونی بسیار زیبایی را در فضای داخلی خودرو به وجود آورده است. نمای کلی طراحی داشبورد این کراس‌اوور چینی، شباهت زیادی به داشبورد هیوندای سانتافه دارد و حتی به نظر می‌رسد بخش‌هایی همچون فرمان و قسمت بالا داشبورد، به‌طور کامل از آن کپی‌برداری شده است؛ این داشبورد زیبا از پلاستیک خشک ساخته‌شده است اما از طراحی زیبایی برخوردار بوده که باعث می‌شود جنس بد مواد اولیه آن کمتر آزاردهنده باشد. در بخش مرکزی داشبورد یک سیستم مالتی مدیا ۸ اینچی قرار داده‌شده که نسبت به مانیتور به‌کاررفته در نسخه قبلی یک اینچ بزرگ‌تر شده است.

نسخه اولیه چری تیگو ۵ با یک گیربکس ۷ سرعته CVT اتوماتیک در ۳ تیپ Luxury، Excellent و Comfortable به بازار داخلی عرضه می‌شد، اما در حال حاضر چری تیگو ۵ نیوفیس در دو نسخه فول آپشن اکسلنت (Excellent) و لاکچری اسپرت (Luxury Sport) در حال تولید است که هر دو آن‌ها از تجهیزاتی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌های TPMS، سنسور پارک عقب، سانروف، کروز کنترل، تنظیم ۶ جهته صندلی‌های جلو به همراه گرم‌کن، آینه‌های جانبی تا شونده برقی، کامپیوتر سفری و صفحه‌نمایش ۸ اینچی سود می‌برند؛ البته همان‌طور که انتظار می‌رود نسخه فول آپشن (Excellent) به امکاناتی ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پایه مجهز شده است.

در سال ۱۳۹۷ شرکت چری یک مدل جدید از تیگو ۵ نیوفیس را نیز معرفی کرد که علاوه بر امکانات نام‌برده در بالا، به قابلیت‌هایی همچون سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه قابل تنظیم از روی صفحه نمایشگر، مانیتور ۱۰ اینچی عمودی، سنسور پارک جلو برای کمک به پارک خودرو، تریم دو رنگ کابین، GPS و چراغ خوشامدگویی لوگو لایت زیر درب‌ها مجهز شده است.

چری تیگو ۵ مدیران خودرو + مشخصات فنی، بررسی و قیمت

بدنه چری تیگو ۵

نمای جلویی این خودرو نسبت به گذشته تغییرات زیادی دارد؛ غالب کلی چراغ‌های جلو تغییری نداشته اما گرافیک آن‌ها کاملاً به‌روزرسانی شده و یک نوار LED مارپیچ نیز در مرکز آن قرار داده‌شده است. فضای خالی باریکی که در بالای چراغ‌های جلو قرار داشت، اکنون به لطف یک نوار کرومی پوشیده شده و جذابیت نمای جلویی خودرو را دوچندان کرده است. سپر جلو کاملاً موردبازنگری قرارگرفته و اکنون کمی حجیم‌تر از قبل به نظر می‌رسد، همچنین در پایین سپر علاوه بر مه‌شکن‌های کرومی جدید، یک نوار دیلایت نیز قرار داده‌شده که چهره مدرن‌تری را برای این کراس‌اوور چینی خلق کرده است. در بخش جانبی تیگو ۵، خطوط فراوانی بر روی درها و گلگیرها به چشم می‌خورند. گرافیک چراغ‌های عقبی تیگو ۵ به‌کلی تغییر کرده و یک نوار کرومی نیز مابین آن‌ها قرار داده شده است. همانند بخش جلویی، حجم سپر عقب نیز افزایش یافته که باعث شده سر اگزوزهای کرومی تیگو ۵، درون سپر مخفی شوند؛ همچنین یک نوار کروی در مرکز سپر قرار داده‌شده که زیبایی و هماهنگی این بخش را با سایر اجزای خودرو دوچندان کرده است. در یک نگاه کلی باید گفت که شرکت چری در فیس‌لیفت تیگو ۵ سعی داشته با صرف کمترین هزینه، از طراحی ساده اولیه فاصله بگیرد تا بتواند به محصولی مدرن‌تر و جذاب‌تر از قبل دست یابد.

استفاده از ورق‌های فولادی شرکت بنتلر آلمان و جوشکاری لیزری در سراسر بدنه خودرو تیگو ۵ سبب شد خودرو در تصادف‌های سنگین نیز در مقایسه با سایر رقبای خود آسیب کمتری ببیند و توان تحمل ضربه‌هایی تا ۱۶۰۰ مگا پیکسل را داشته باشد. استفاده از جوشکاری لیزری سبب تقویت ۳۰ درصدی قسمت‌های جوشکاری شده در مقایسه با جوش معمولی شده است و کسب ۵ ستاره ایمنی در تست تصادف CNCAP گواه این مورد است.

چری تیگو ۵ مدیران خودرو + مشخصات فنی، بررسی و قیمت

مشخصات فنی تیگو ۵

تمامی مدل‌ها و تیپ‌های چری تیگو ۵ از پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم دقیق ۱۹۷۱ سی‌سی بهره می‌برند که به تکنولوژی اختصاصی Dual VVT مجهز شده است. طبق ادعای شرکت چری تکنولوژی DVVT امکان کارکرد سوپاپ‌ها را با زمان‌بندی متغیر فراهم می‌کند و درنهایت باعث افزایش کارایی، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت در این خودرو می‌شود. پیشرانه تیگو ۵ که کد SQR۴۸۴F به آن اختصاص داده‌شده توان تولید ۱۳۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و به‌طور رسمی می‌تواند این خودرو را در عرض ۱۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. برای انتقال نیروی تولیدشده پیشرانه تیگو ۵ به چرخ‌های جلو از یک گیربکس ۷ سرعته CVT استفاده‌شده است که تسمه انتقال قدرت موجود در محورهای مخروطی شکل آن کیفیت بالایی داشته و توسط شرکت بوش (BOSCH) آلمان ساخته‌شده است.

طبق ادعای شرکت چری، تغییرات اعمال‌شده در برنامه ECU تیگو ۵ نیوفیس، باعث شده پیشرانه و گیربکس این خودرو از عملکرد دقیق‌تر و سریع‌تری نسبت به گذشته برخوردار باشند؛ چالاکی نمونه‌های نیوفیس تیگو ۵، نسبت به گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در مقایسه با مصرف ترکیبی رقبایی نظیر جک و هایما S۵ (در حدود ۸ لیتر) کمی زیاد به نظر می‌رسد.

مدل خودرو

تیگو ۵

پیشرانه

۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه

حجم موتور

۱۹۷۱ سی‌سی

حداکثر قدرت اسب بخار

۱۳۹ اسب بخار

حداکثر گشتاور نیوتن متر

۱۸۲ نیوتن متر

جعبه‌دنده

اتوماتیک CVT هفت سرعته

مصرف سوخت ترکیبی

۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۱۳ ثانیه

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

۱۷۵ کیلومتر بر ساعت

ایمنی تیگو ۵

در صنعت خودروسازی امروز، شرکت‌های معتبر همواره سعی در افزایش امنیت و استحکام محصولات تولیدی خود دارند؛ در این میان شرکت چری نیز توانسته در ساخت بدنه تیگو ۵، ورق‌های فولادی بسیار مقاوم آلمانی را از طریق شیوه جوشکاری لیزری به یکدیگر متصل نماید تا در نهایت این خودرو بتواند در تصادفات رانندگی، نیرویی بالغ‌بر ۱۶۰۰ پاسگال را تحمل نماید. تیگو ۵ در سال ۲۰۱۳ توانست با تکیه بر استحکام بالای بدنه و تجهیزات متنوع، ۵ ستاره ایمنی را از مؤسسه امنیت چین (C - NCAP) کسب کند که این امر به‌خوبی بیان‌گر توان بالای این خودرو در محافظت همه‌جانبه از سرنشینان است.
 

تجهیزات

تیگو ۵

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو مختص به تیپ جدید IE – دوربین دنده عقب ثابت برای تیپ لاکچری و دوربین دنده عقب داینامیک مجهز به سیستم تشخیص حرکت فرمان در تیپ اکسلنت

کیسه هوا

۴ کیسه هوای جلو و جانبی برای سرنشینان جلو برای تیپ اکسلنت و ۲ عدد برای تیپ لاکچری

سیستم ترمز

ترمز دیسکی خنک شونده در جلو و عقب – مجهز به سیستم ضد قفل ABS – دارای سیستم‌های ترمز EBD – DTC – ESP – EBD – EBA، تیپ لاکچری فقط مجهز به ABS و EBD می‌باشد

امکانات و آپشن های رفاهی تیگو ۵

مجموعه داشبورد در تیگو ۵ به‌گونه‌ای طراحی و ساخته‌شده است که چیزی در حدود ۲۰۰ پارامتر را برای راننده به‌نمایش درآورد؛ نمایش دادن ۲۰۰ پارامتر به معنای در برگرفتن طیف وسیعی از فاکتورهای مختلف است که می‌توان به فشار باد در قسمت تایر (نسخه‌های فیس لیفت)، هشدار عبور از سرعت غیرمجاز و موارد دیگر به عنوان بخشی از این اطلاعات اشاره کرد. قسمت غربیلک فرمان در تیگو ۵ نیز که توسط یک‌لایه چرم باکیفیت پوشیده شده است، دارای آپشن‌های متعددی همچون کلید کنترل مالتی مدیا، کروز کنترل و بلوتوث است. این غربیلک فرمان ضمن این‌که دارای عملکرد چندگانه است، به‌دلیل شرایط ارگونومیک، کاربری بسیار آسانی دارد و بستر مناسبی برای تجربه رانندگی آسان و دلپذیر را در کنار مشخصات فنی تیگو ۵ برای راننده فراهم می‌آورد.

صندلی‌ها در تیگو ۵ به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که اصول ارگونومی به‌طور کامل برای آن‌ها لحاظ شده باشد. این مسئله در راحتی افراد مختلف و به ویژه راننده به هنگام نشستن بر روی صندلی نقش بسیار چشمگیری دارد. در تیگو ۵ روکشی انتخاب شده است که مانعی برای جریان هوا وجود نداشته باشد. همچنین دوخت روکش صندلی در تیگو ۵ به‌صورت دوگانه است و این مسئله ظاهر لوکس، شیک و زیبایی را به فضای داخلی این خودروی چینی می‌بخشد. طراحی داخلی شامل صندلی‌ها و داشبورد می‌تواند حس سواری در یک خودروی نسبتاً لوکس را به شما هدیه کند، که البته با توجه به قیمت خودرو کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود.

تجهیزات

تیگو ۵

چراغ

برخورداری از چراغ‌های LED در عقب- چراغ‌های مه‌شکن هوشمند- چراغ همراه راننده برای پیاده شدن در محیط کم‌نور، چراغ روشنایی در روز (نسخه‌های جدید)، سنسور نور

دستگاه‌های مولتی مدیا

کنترل سیستم صوتی نصب‌شده بر روی فلکه فرمان-صفحه نمایشی به ابعاد ۸ اینچ و نسخه‌های جدید ۱۰ اینچی عمودی -USB، بلوتوث، قابلیت نمایش اطلاعات روی تلفن همراه بر روی صفحه نمایش

صفحه‌نمایش

نسخه‌های اول ۷ اینچی، نسخه‌های دوم ۸ اینچ و ۱۰ اینچی عمودی برای آخرین نسخه‌ها

رینگ‌ها

۱۸ اینچی

آینه

آینه وسط الکتروکرومیک-آینه جانبی تاشو برقی (نسخه‌های جدید)

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع خودکار تک کاناله در نسخه جدید و نسخه‌های قبلی دو کاناله

صندلی

صندلی راننده ۶ حالته برقی، صندلی با روکش چرمی، نسخه جدید دو رنگ، نسخه‌های جدید مجهز به گرمکن صندلی‌های جلو

شیشه

شیشه بالابر برقی برای تمامی درب‌ها

دستگاه‌های هشداردهنده

هشدار برای سرعت غیر مجاز – سنسور تنظیم فشار باد تایر در نسخه‌های جدید

سایر تجهیزات

سنسور عقب، سنسور پارک جلو مختص به تیپ جدید IE، سیستم کنترل فشار باد تایرها (نسخه‌های جدید)، دوربین عقب ثابت تیپ لاکچری و دوربین عقب داینامیک مجهز به سیستم تشخیص حرکت فرمان در تیپ اکسلنت

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم ضد سرقت

کیسه هوا

ایربگ برای سرنشینان جلو ۴ عدد برای تیپ اکسلنت و ۲ عدد برای تیپ لاکچری

سیستم ترمز

ترمز دیسکی جلو و عقب ABS-ESP-EBD-ASR-EBA-HHC-DTC، تیپ لاکچری فقط از ABS و EBD بهره می‌برد

چری تیگو ۵ مدیران خودرو + مشخصات فنی، بررسی و قیمت

رقبای تیگو ۵ در بازار

چری تیگو ۵ در بازار ایران رقبایی چون هایما S۷ و یا جک S۵ دارد که به نسبت همگی آنها، از پیشرانه و گیربکس ضعیف‌تری بهره می‌برد اما همواره مدیران خودرو سعی کرده با ارائه شرایط فروش مناسب برای این خودرو، فروش آن را تقویت کند.

معایب تیگو ۵

  • شتاب و کشش ضعیف
  • صندوق عقب کوچک
  • افت قیمت شدید نسخه‌های کارکرده
  • سواری خشن و نامطلوب
  • کمبود امکانات ایمنی و رفاهی در تیپ میان‌رده

مزایای تیگو ۵

  • امکانات ایمنی و رفاهی متعدد تیگو ۵
  • فضای جادار کابین تیگو ۵
  • عملکرد اقتصادی قوای فنی

قیمت چری تیگو ۵ در بازار

در آخرین فروش اینترنتی مدیران خودرو تیگو ۵ حدود ۷۵۰ میلیون تومان و با شرایط مختلف به فروش می‌رسد.

بررسی تیگو ۵

تیگو ۵ خودرویی است که از ۱۳۹۴ تا به امروز فرصتی برای عرضه در بازار ایران پیدا کرده است. در ساخت از نظر مشخصات فنی تیگو ۵ و دیگر موارد، تمامی آنچه که مدنظر است از نظر زیبایی و ظاهر، ایمنی و امکانات رفاهی خصوصاً در تیپ‌های فول آپشن اکسلنت و IE مورد توجه قرار گرفته است و از این روی برای کسانی‌که به دنبال یک خودروی خانوادگی لوکس مناسب می‌گردند، یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.

کد خبر 502211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    14 24
    اخه این ماشین ۷۵۰ می ارزه بخ نظرتون یا نهایتا ۷۵ تومن ؟