اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟

به کفته بسیاری از کارشناسان مهمترین اولویت‌ دولت سیزدهم باید پرداختن به مشکلات اقتصادی کشور و تامین معیشت مردم باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرونده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی سیدابراهیم رئیسی بسته شد، اکنون در حالی روز شمار شروع دولت جدید برای سیدابراهیم رئیسی آغاز شده است که ایران در یک تنگنای اقتصادی و بین‌المللی قرار دارد.

این روزها رفاه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی از مهمترین دغدغه‌های مردم ایران است؛ بر همین اساس قاعدتاً مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم هم باید پرداختن به مشکلات اقتصادی کشور و تأمین معیشت مردم باشد.

سیدابراهیم رئیسی در طول مدت انتخابات تا حدودی اولویت‌های دولت خود را معین کرد و در این راستا برای حل مشکلات موجود اقتصادی کشور وعده‌هایی را به مردم داد؛ «ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، ایجاد سالانه یک میلیون شغل و کاهش میزان بیکاری، تک‌رقمی شدن تورم، جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت مالیاتی، افزایش تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید، حل مشکل حاشیه‌نشینان و ارائه خدمات به آنان، ایجاد صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس، رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه، رونق اقتصاد فضای جامعه و وعده‌های اقتصادی از جمله وعده‌های رئیس جمهور جدید در زمان تبلیغات انتخابات است.

رئیسی همچنین درباره برنامه خود برای تقویت و گسترش دیپلماسی اقتصادی گفته بود که «نسبت به بحث رفع تحریم‌ها باید بگویم هر دولتی که کار را به دست گیرد، یکی از وظایفش رفع تحریم‌های ظالمانه است و باید با همه‌وجود آن را دنبال کرد. در کنار این قضیه خنثی‌سازی تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را هم شرطی نکنیم؛ نه کرونا و نه سیل و نه تحریم نباید تأثیر داشته باشد.»

به نظر می‌رسد تحریم‌ها نقش به‌سزایی در تداوم مشکلات اقتصادی کشور ایفا می‌کند و قطعاً احیای اقتصاد کشور بدون حل این معضل امکان پذیر نیست؛ بنابراین لازم است دولت رفع تحریم و حل مشکلات اقتصادی را به صورت همزمان در اولویت وظایف خود قرار دهد. هر چند بهبود وضعیت اقتصادی کشور تنها به مسائل بین‌المللی مرتبط نیست و اقتصاد ایران سالیان متمادی است که از مشکلات ساختاری رنج می‌برد.

یکی از اولویت‌های مهم دولت آینده، مهار تورم است. رشد نقدینگی و شوک‌های ارزی در دولت دوازدهم، تورم را به صورت افسارگسیخته افزایش داد، بنابراین دولت آتی باید اهتمام ویژه‌ای برای ایجاد رونق و برنامه‌های مشخص و عملی برای از بین بردن رکود تورمی داشته باشد.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبر نسبت به حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع تولید در کشور مطلوب است سیدابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی‌اش عزم جدی برای رفع موانع کسب‌وکار و اصلاح قوانین داشته باشند.

دولت سیزدهم بازار را ساماندهی کند

مهدی طغیان، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر برخی از مشکلات اقتصادی کشور ریشه چندان عمیقی ندارد، اما تأثیر به سزایی در معیشت مردم دارد؛ مانند برخی نارسایی‌هایی که در زمینه کالاهای اساسی مردم وجود دارد و بعضاً باعث کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها در بازار می‌شود.

به گفته وی، باید توجه داشت که مهمترین اولویت دولت سیزدهم پرداختن به برخی مشکلات نه چندان عمیق اقتصادی کشور که به دلیل نقص‌های فراوان شبکه توزیع بوده و لازم است دولت بعدی با ابتکار و پویایی این مشکلات کوچک اقتصادی را برطرف کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برخی از مشکلات اقتصادی ایران ریشه در مسائل زیر ساختی دارد؛ بر همین اساس مشکلات نظام بانکداری، یارانه‌ها، مالیات و بودجه‌ریزی جز مشکلاتی است که دولت بعدی باید بتواند طی مدت زمان کوتاه این مشکلات را برطرف کند.

به عقیده وی، بهتر است دولت سیزدهم بلافاصله پس از به دست گرفتن امور، برخی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرده و بازار را ساماندهی کند و همزمان نیز با اولویت به بررسی مشکلات اساسی اقتصادی کشور بپردازد.

طغیانی در ادامه می‌گوید که در دولت‌های پیشین نیز طرح‌های مانند ساماندهی و تحول اقتصادی ارائه شد و در طی این طرح به مشکلات اساسی و بلند مدت اقتصادی کشور پرداخته می‌شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: تورم در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. باید توجه داشت که افزایش نقدینگی و جهش نرخ ارز از جمله دلایل اصلی افزایش تورم است؛ بر همین اساس لازم است دولت با اولویت، ابتدا از دلایل افزایش تورم جلوگیری کند و در راستای کنترل این معضل اقتصادی گام بردارد.

اولویت‌های دولت جدید باید امید بخش باشد

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس هم به ایمنا می‌گوید: مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم باید در راستای مطالبات اصلی مردم باشد؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد مهمترین مطالبه امروز مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی باشد.

به گفته وی، مردم در حال حاضر مشکلات متعددی در زمینه تأمین کالاهای اساسی، اشتغال و مسکن دارند و لازم است اولویت‌های دولت جدید به نوعی تنظیم شود که امید بخش باشد.

به گفته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، برنامه آیت الله رئیسی برای دولت جدید باید بر مبنای دغدغه‌های مردم باشد تا بتواند با اولویت بندی دقیق مشکلات مدیریتی کشور را حل کند.

جوکار خاطرنشان می‌کند: دولت باید تلاش کند نگرانی‌های مردم که ناشی از مشکلات اقتصادی است را برطرف کند؛ زیرا این نگرانی‌ها باعث می‌شود نشاط و امید از میان مردم فراموش شود.

کد خبر 502106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.