آیا دولت سیزدهم، فراجناحی خواهد بود؟

دولت سیزدهم چگونه خواهد بود؟ نکته‌ای که ابراهیم رئیسی در کمپین‌های انتخاباتی‌ خود مدام روی آن تأکید کرده، فراجناحی‌بودن دولتش است. وی سال ۹۶ هم این را گفته بود و امسال نیز چنین ادعایی را مطرح کرده است. اما آیا واقعا می‌تواند دولتی فراجناحی تشکیل دهد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، ملت ایران در راستای ایفای حقوق شهروندی خود یک بار دیگر برای گزینش عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پای صندوق‌های رأی رفتند. ایرانیان از غربی‌ترین شعبه اخذ رأی در قاره آمریکا تا شرقی‌ترین آن در استرالیا در انتخابات شرکت کردند تا رئیس جمهور آینده خود را انتخاب کنند.

انتخابات ریاست جمهوری درون مرزهای ایران با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر متقارن بود؛ هر چند شیوع کرونا آن را به متفاوت‌ترین دوره انتخابات در کشور تبدیل کرد و به دلیل ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از تراکم صف‌های اخذ رأی کاسته شد. با افزایش تعداد صندوق‌ها برای کاستن از تراکم شعب، ۶۷ هزار صندوق برای انتخابات ریاست جمهوری و ۷۵ هزار صندوق برای انتخابات شوراهای اسلامی در نظر گرفته شده بود و ۱۳۳ نمایندگی، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق نیز در کشورهای مختلف آرای ایرانیان ساکن در خارج از کشور را اخذ کردند.

پس از پایان یافتن شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور میزان مشارکت انتخابات ریاست جمهوری را ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار رأی با مشارکت ۴۸.۸ درصد اعلام کرد که طی آن سیدابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی پیروز انتخابات معرفی شد.

وعده تشکیل دولت فراجناحی

رئیسی در مناظرات انتخاباتی مدعی شده بود که در صورت پیروزی، خود را رئیس جمهور همه مردم ایران می‌داند، مدیریتی فراجناحی با همکاری همه دسته‌جات سیاسی خواهد داشت و به اعتلای کشور و استفاده از نیروی کارآمد سیاسی فکر می‌کند.

وی پس از پیروزی در انتخابات نیز اعلام کرد که «در دولت جدید همه تلاش خود را برای باز کردن گره‌های کشور به‌ویژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم به کار خواهیم بست.»

رئیسی بعد از دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم گفت: «امیدوارم بتوانم اعتمادی را که مردم به این طلبه خدمتگزار کردند، در دوران مسئولیتم جبران کنم و وظیفه سنگینی را که مردم بر دوشم گذاشتند، با کمک خداوند، حمایت ائمه اطهار (ع) و با دست توانای خود مردم انجام دهیم.»

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه حتماً از تجربیات و اندوخته‌های دولت فعلی استفاده خواهیم کرد، افزود: «با آقای روحانی و دولت فعلی همکاری کرده و با آنان نشست خواهیم داشت و از ظرفیت‌ها، تجربیات و گزارش‌های آنان استفاده خواهم کرد. همچنین از همه صاحب‌نظران و اندیشمندان می‌خواهم که ما را از دیدگاه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنند و در دولت مردمی از همه دیدگاه‌های ارزشمند صاحب‌نظران، کارشناسان و مردم بهره خواهیم برد و امیدوارم وظیفه سنگینی را که مردم بر دوش ما گذاشته‌اند، به بهترین شکل انجام دهیم.»

اما امروز وضعیت کشور در شرایطی است که رفع مشکلات آن نیاز به همگرایی همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی دارد و انتظار می‌رود رئیس جمهور منتخب در این راه قدم بردارد، باید پرسید: آیا سیدابراهیم رئیسی می‌تواند چهره‌هایی از جریان اصلاح‌طلبی و اعتدالی را به دولت خود راه دهد؟ آن هم درحالی‌که نامزد جریان اصولگرایی است و در ستادهای انتخاباتی او هیچیک از چهره‌های جناح مقابل دیده نمی‌شود؟ اگرچه خود او اعلام کرده که قرار نیست از چهره‌های ستادی در دولتش استفاده کند، اما آیا واقعاً چنین خواهد کرد؟

رئیسی در به‌کارگیری نیروهای دولتی از افراد توانمند استفاده کند

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری تمامی توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی را برهم زد.

به گفته وی، دشمنان انقلاب سعی داشتند با تبلیغات سو، مشارکت مردم ایران را در انتخابات کاهش دهند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی را به چالش‌های متفاوت بکشند، اما با حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد که مردم علیرغم گلایه از مشکلات فراوان معیشتی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.

به گفته نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی، آقای رئیسی، رئیس جمهور کل ایران تلقی می‌شود و انتظار می‌رود زمینه رفاه و آسایشی برای تمام گروه‌های سیاسی، مذهبی و قومیتی ایجاد کند.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: آقای رئیسی باید در به‌کارگیری نیروهای دولتی از افراد توانمند، فارغ از هرگونه وابستگی جناحی یا حزبی استفاده کنند. انتظار می‌رود آقای رئیسی اجازه ندهد برخی از اشخاص که در ستادهای تبلیغاتی وی فعال بودند امروز سهم خواهی کنند.

به نظر نمی‌رسد رئیسی در پیاده‌سازی دولت فراجناحی موفق باشد

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز به ایمنا می‌گوید: باید توجه داشت که حدود ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکرده‌اند و حدود ۲۵ درصد از این میزان در انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ پای صندوق‌های رأی آمدند، اما در این دوره از انتخابات شرکت نکرده‌اند که نباید نسبت به این موضوع بی توجه بود.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، رئیسی گفته که در امور تصمیم‌گیری کاملاً فراجناحی است و با برائت جستن از هرگونه وابستگی به جریان‌های اصلاح طلب و اصولگرا، خود را مستقل می‌داند.

مهاجری تاکید می‌کند: به‌زودی مشخص خواهد شد که اولین وعده ابراهیم رئیسی مبنی بر دیدگاه فراجناحی در امور تحقق خواهد شد؟ با توجه به فشارهای سیاسی جریان اصولگرا، ابراهیم رئیسی قادر به اتخاذ دیدگاه‌های فراجناحی خود در دولت سیزدهم نخواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: باید توجه داشت که جریان اصولگرا ابزارهای قدرتمندی را جهت اعمال فشار به رئیس جمهور دارد و به نظر می‌رسد در دولت ابراهیم رئیسی ابزارهایی مانند رسانه‌های مکتوب و جمعی دولت در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد. به نظر نمی‌رسد رئیسی در پیاده‌سازی دولت فراجناحی موفق باشد؛ زیرا جریان‌هایی مانند جبهه پایداری در صورتی که سهم مناسب خود در کابینه را دریافت نکنند، قطعاً به دولت حمله خواهند کرد.

کد خبر 501827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.