۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
راهکارهایی برای مراقبت از چشم

برخی افراد تصور می‌کنند که نیازی نیست توجه خاصی به چشم‌ها داشته باشیم و مدام مورد چک قرار بگیرند در حالی که سخت در اشتباه هستند، زیرا چشم‌ها هم مانند دیگر اعضا بدن نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. یادگیری بیشتر در مورد چشم به شما کمک می‌کند تا احساس کنترل بیشتری بر سلامت‌تان داشته باشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراقبت از چشم در برابر بیماری‌ها و افزایش بینایی به سلامت چشم کمک شایانی می‌کند. استفاده از تغذیه نامناسب و گرفتن رژیم‌های سخت غذایی آسیب زیادی به چشم وارد می‌کند. در این مطلب راهنمایی‌های علمی برای کاهش خطر بیماری‌های چشمی و افزایش بینایی بیان شده است. با ما همراه شوید.

توصیه‌های متعدد زیادی در اطراف ما به منظور محافظت از چشم برای جلوگیری از هر گونه آسیب یا بیماری است. این راهنمایی معمولاً طوری است که هر شخصی می‌تواند آن را انجام دهد.

کارهایی که برای مراقبت از چشم لازم است رعایت کنیم:

  • از حوله مشترک استفاده نکنید.
  • دو بار در هفته ماهی بخورید.
  • تحرک بدنی داشته باشید.
  • از هوای خشک، دوری کنید.
  • از کلاه برای جلوگیری از تابش نور آفتاب استفاده کنید.
  • هنگام شنا و یا جوشکاری از عینک‌های ایمنی استفاده کنید.
  • بهتر است همیشه هنگام مطالعه و در محل کار نور محیط را تنظیم کنید تا نور مستقیم به چشمانتان نتابد؛ زیرا نور لامپ فلورسنت به تنهایی تأثیر منفی روی چشم دارد.
  • از تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر و گوشی در تاریکی خودداری کنید.
  • فشارخون بالا می‌تواند منجر به آسیب رگ‌های خونی چشم شود، بنابراین افراد با فشار خون بالا، فشار خون خود را چک کنند.
  • محیط زندگی‌تان را مرطوب نگهدارید.
  • هنگام کار با رایانه و یا مطالعه هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید. چشم پزشکان معتقدند که به ازای هر ۴۰ دقیقه نگاه به نزدیک باید چند دقیقه به دور نگاه کرد و یا چند دقیقه چشم‌ها را بست.
  • چشمان نیز مانند سایر قسمت‌های بدن برای عملکرد خوب به تغذیه مناسب نیاز دارند. به همین منظور افراد از هویج، کلم پیچ، زغال اخته، زردآلو و سایر غذاهای غنی از بتاکاروتن مصرف کنید، تا موجب تقویت بینایی‌تان شوند.
  • برای اینکه چشم‌هایتان همیشه سالم باشند، نیاز است که به طور منظم به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

مواد غذایی مفید برای چشم

اسفناج: این گیاه نه تنها غنی از ویتامین‌های C،B،A و E و مواد معدنی و روی است بلکه غنی از لوتئین و زیزانتین نیز هست. مصرف روزانه اسفناج، می‌تواند مانع بروز اختلال‌هایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد شود. اسفناج، برای سلامت قرنیه چشم نیز مفید است.

هویج و بتاکاروتن: در این گیاه به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین سلامت کلی چشم را بهبود می‌کند.

کلم بروکلی: همانند اسفناج، حاوی ویتامین B، لوتئین و زیزانتین است. این ماده مغذی نه تنها باعث تقویت بینایی می‌شود بلکه از چشم‌ها حفاظت می‌کند.

ماهی: ماهی همانند سالمون، تن و ساردین سرشار از اسید چرب امگا ۳ است که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند و چشم‌ها را در برابر آسیب رادیکال آزاد در بدن محافظت می‌کند. چربی ماهی مانع خشکی چشم بر اثر استفاده از لنز می‌شود.

آواکادو: این گیاه غنی از لوتئین و بتاکاروتن است. علاوه بر آن سرشار از ویتامین C،B و E است. لوتئین نوعی فیتوکمیکال است که حساسیت چشم را در برابر نور کاهش می‌دهد.

میوه‌های توتی: این میوه‌ها سرشار از ترکیبی به نام «رفودوپسین» است که بازسازی دوباره سلول‌ها را سرعت می‌بخشد. ماده مغذی در توت‌های سیاه و زغال اخته رگ‌های خونی را تقویت می‌کند و گردش خون در تمامی بدن از جمله چشم‌ها را بهبود می‌بخشد، این بهبود در گردش خون، ورم و ناراحتی چشم را کم می‌کند و کیفیت بینایی را افزایش می‌دهد.

مغز میوه: همانند ماهی، مغز میوه نیز حاوی اسید چرب امگا ۳ است که برای بینایی مفید است.

شکلات کاکائویی: شکلات تلخ غنی از فلاوانوئید و نوعی آنتی اکسیدان است که برای قرنیه و شبکیه چشم مفید است. کافی است به میزان مناسب شکلات تلخ مصرف کنید.

تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از پروتئین است. اگر می‌خواهید روند بازسازی مجدد سلولی در چشم با سرعت مناسب انجام شود، لازم است پروتئین با کیفیت مصرف کنید. در این مورد، زرده تخم مرغ بسیار مفید است.

عادات صحیح مراقبت از چشم

باید هر پنج تا ۱۰ سال یک بار در سن ۲۰ و ۳۰ سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید

مرتباً به یک چشم پزشک مراجعه کنید: این افراد حرفه‌ای هستند که متخصص مراقبت از سلامتی چشم شما هستند. برای حفظ سلامتی چشمان خود، به طور مرتب یا هنگامی که در بینایی خود مشکلی دارید، چشمان خود را چک کنید. در مورد چشمان خود اطلاعات بیشتری کسب کرده. کسب اطلاعات بیشتر در مورد چشمان و چگونگی پیشگیری از بیماری‌های چشمی به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری از سلامت خود داشته باشید.

  • اگر هیچ مشکلی در بینایی ندارید، باید هر ۵ تا ۱۰ سال یک بار در طی ۲۰ و ۳۰ سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.
  • اگر مشکلی در بینایی ندارید، باید هر ۲-۴ سال بین ۴۰ تا ۶۵ سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.
  • اگر مشکل بینایی ندارید، باید هر ۱-۲ سال پس از سن ۶۵ سالگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

لنزهای خود را در پایان روز خارج کنید

بیشتر از ۱۹ ساعت از استفاده لنزهای تماسی خودداری کنید. گذاشتن لنزهای تماسی به مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب دیدگی و همچنین ناراحتی شدید در چشم شما شود. هرگز با لنزهای تماسی خود نخوابید، مگر اینکه پزشک به طور خاص به شما دستورالعمل این کار را بدهد. چشم شما به منابع منظم اکسیژن احتیاج دارد و لنزها به ویژه در هنگام خواب جریان اکسیژن به چشم‌ها را مسدود می‌کنند، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند در طول شب از گذاشتن لنزهای تماسی خودداری کنید.

هنگام گذاشتن لنزهای تماسی شنا نکنید مگر اینکه عینک شنا مناسب داشته باشید. در صورت لزوم بهتر است از عینک‌های نسخه‌ای استفاده کنید. دستورالعمل‌های چشم پزشک خود را در مورد استفاده از لنزهای تماسی دنبال کنید. یکی از مهمترین موارد احتیاط، شستن دست‌ها قبل از دست زدن به لنزهای تماسی است.

آرایش چشم خود را در پایان روز بشویید

همیشه وقت بگذارید قبل از خواب، آرایش چشم خود را پاک کنید. هرگز با آرایش چشم خود به رختخواب نروید. اگر با ریمل یا خط چشم رختخواب بروید، می‌تواند به چشم شما وارد شوند و باعث تحریک شود.

خوابیدن با آرایش چشم شما همچنین می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ اطراف چشم شما شود، که می‌تواند منجر به استایل یا (هوردئولوم) شود. یک استایل شدید می‌تواند به آنتی بیوتیک ها نیاز داشته باشد یا حتی نیاز به خارج شدن توسط پزشک باشد.

از قطره چشم برای کاهش حساسیت به مقدار کم استفاده کنید: استفاده از قطره چشم کاهش دهنده آلرژن در طول فصل آلرژی ممکن است به رفع قرمزی و تسکین خارش کمک کند، اما استفاده روزانه در واقع می‌تواند مشکل را بدتر کند. این می‌تواند منجر به قرمزی بیش از حد چشم می‌شود زیرا چشم دیگر به قطرات چشم پاسخ نمی‌دهد.

قطره‌های کاهش دهنده آلرژی چشم با محدود کردن جریان خون به قرنیه، که آن را از اکسیژن محروم می‌کند، کار می‌کنند. بنابراین، در حالی که چشمان شما احساس التهاب و خارش نمی‌کند، در واقع اکسیژن کافی از خون دریافت نمی‌کنند. این ایده آل نیست، زیرا عضلات چشم و بافت‌ها برای عملکرد به اکسیژن احتیاج دارند. کمبود اکسیژن حتی می‌تواند منجر به تورم و زخم شود.

برچسب‌های قطره چشم را با دقت بخوانید، به خصوص اگر لنز دارید. بسیاری از قطرات چشم هنگام استفاده از لنز قابل استفاده نیست. از پزشک خود بپرسید که چه نوع قطره چشمی برای استفاده با لنزها مناسب نیست.

کد خبر 501815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.