واکنش ایران به اقدامات آشوبگرانه تعدادی عناصر اجاره‌ای در برخی حوزه‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در برخی کشورهای اروپایی و حوزه‌های اخذ رای در آمریکا ما شاهد اقدامات آشوبگرانه توسط برخی از عناصر اجاره‌ای و توهین‌ها و آزار و اذیت‌هایی برای ایرانیان محترمی که تصمیم به رای دادن داشتند، بودیم.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده در گفت‌وگویی درباره ایجاد مشکل برای رأی دادن ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: ضمن تشکر از تمامی ایرانیانی که در سراسر عالم و اقصی نقاط این گیتی در تعیین سرنوشت خودشان و فرزندان‌شان از طریق صندوق‌های رأی شرکت کردند، در سفارتخانه‌ها و حوزه‌های اخذ رأی در خارج از ایران انتخابات خوبی را داشتیم.

وی افزود: البته در برخی کشورهای اروپایی و حوزه‌های اخذ رأی در آمریکا ما شاهد اقدامات آشوبگرانه توسط برخی از عناصر اجاره‌ای و توهین‌ها و آزار و اذیت‌هایی برای ایرانیان محترمی که تصمیم به رأی دادن داشتند، بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بلافاصله در تمامی این کشورها اعتراضات جدی و رسمی خودمان را توسط سفارتخانه‌هایمان به مقامات محلی و وزارت امور خارجه این کشورها اعلام کردیم، گفت: امروز هم با توجه به اتفاق بسیار بدی که دیروز در بیرمنگام انگلیس افتاد و شاهد ضرب و شتم یکی از ایرانیان در آنجا بودیم، سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض رسمی و جدی ما نسبت به کم و کاستی‌هایی که در تأمین امنیت صندوق‌های اخذ رأی و حوزه‌های رأی‌گیری در این کشور بوده اعلام شد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه واقعاً این اتفاقاتی که ما شاهدش هستیم، در کشورهایی که ادعای مردم‌سالاری و دموکراسی دارند، قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: در این احضار که توسط دستیار وزیر و مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه انجام شد، نسبت به بنگاه‌های دروغ‌پراکنی که در لندن مستقر هستند و قبل از انتخابات و در طول برگزاری انتخابات با هدف ایجاد فضای غیر دقیق، اخبار جعلی و گزارش‌های سو گیرانه منتشر کرده و امنیت روانی و آرامش رای‌دهندگان را با این گزارش‌ها هدف قرار می‌دادند، اعتراض کردیم.

وی افزود: ما تا حصول نتیجه به ویژه در خصوص بانیان، مسببین و عاملان این توهین‌ها، آزار و اذیت‌ها و ضرب و شتم این بانوی محترم در انگلیس پیگیری‌های حقوقی خودمان را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از برگزاری انتخابات دیروز در کشورهای دیگر با توجه به محدودیت‌ها و شرایطی که از نظر کرونایی وجود دارد چیست؟ خاطرنشان کرد: ما محدودیت‌های خیلی جدی داشتیم. در برخی از حوزه‌های رأی‌گیری سفرای ما چند ماه با مقامات محلی گفت‌وگو کردند تا ما بتوانیم انتخابات پر شور و مطمئنی را در این کشورها برگزار کنیم. ما تقریباً در تمامی کشورهایی که برای برگزاری انتخابات هدف‌گذاری کرده بودیم و روابط داشتیم، این انتخابات برگزار شد. با دقت کامل آرا شمرده شده و آرای مأخوذه به مقامات در تهران اعلام شده است.

به گفته خطیب‌زاده، یک بار دیگر ایرانیان در سراسر دنیا نشان دادند که برای کشور خود و سرنوشت هم‌میهنان خودشان به چه میزان ارزش قائل هستند. اینها ان‌شاالله به یک قدرت ملی برای تأمین منافع عالیه مردم ایران و کشور تبدیل خواهد شد.

کد خبر 501725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.