بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت ملی مس ایران با رشد ۸۸ درصدی به ۴۲ هزار میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۱۰۵ درصدی به ۲۸ هزار میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۱۲۴ درصدی به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۲۹ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۱۴.۳۰۶ واحدی به سطح ۱.۱۶۱.۹۸۱ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۲۰۶ واحدی در سطح ۳۷۰.۷۹۴ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۱.۲۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۰۶ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۹و احدی به سطح ۱۷.۳۱۳ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۹.۳۲۸ و ۹۹.۶۳۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب 8.184B و 1.272B بود.( B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

شرکت فملی

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت ملی مس ایران

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت رشد ۸۸ درصدی داشته است و به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سود ناخالص شرکت رشد ۱۰۵ درصدی داشته است و به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص شرکت رشد ۱۲۴ درصدی داشته است و به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص هر سهم معادل با ۱۳۳ تومان می‌باشد که با قیمت ۱۱۸۰ تومانی سهم پی بر ای ۸.۸۹ واحد را به خود می‌گیرد.

سرمایه ثبت شده شرکت ۲۰۰ هزار میلیارد ریال.

تغییرات حقوق مالکانه

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت با رشد ۱۰۱ درصدی به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حقوق مالکانه شرکت رشد ۹۸ درصدی داشته است و به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با وضعیت مناسب سودآوری و پی بر ای ۹ واحدی پتانسیل رشد قیمتی مناسبی را دارد.

اخبار بازار بورس

تغییر تابلو برخی از نمادهای بازار پایه

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

بنیان دیزل به تابلوی قرمز فرابورس رفت.

افزایش سرمایه شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا دو هفته دیگر قطعی می‌شود.

واکنش سریع قیمتی شستا به خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

محمد رضوانی فر مدیرعامل شستا در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت که در تاریخ ۲۶ اسفندماه برگزار شده بود در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفته بود که تا دو ماه دیگر گزارشات آن نهایی خواهد شد.

ضمن بیان این مطلب شستا در تاریخ ۲۷ اسفندماه نیز طی اطلاعیه‌ای در این خصوص شفاف سازی کرد که متن شفاف‌سازی به شرح ذیل است:

پیرو مصوبه هیئت‌مدیره محترم شستا مورخ ۲۰ اسفندماه ۹۹ و نیز افشای آن به تاریخ ۲۳ اسفند در سامانه کدال در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها و هلدینگ های تابعه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اعلام می‌دارد برنامه افزایش سرمایه از محل مزبور در شرکت اصلی نیز مدنظر بوده که پس از ثبت افزایش سرمایه از مبلغ ۸،۰۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۱۴،۲۰۰ میلیارد تومان از محل اندوخته سرمایه‌ای، انجام تشریفات قانونی، اخذ تأییدیه‌های لازم و طی مراحل مربوطه انجام خواهد شد.

مجموعه شستا در این خصوص قبلاً افشاسازی کرده است. در حال حاضر مشغول کارشناسی هستیم و ظرف دو هفته آینده نتایج کارشناسی انتشار خواهد یافت و در کدال افشا خواهد شد.

اخبار شرکت‌ها

شلعاب: تعداد حق تقدم‌های استفاده نشده برابر با ۱۳ میلیون تومان می‌باشد و مبلغ متعلق به هر حق تقدم ۵,۳۹۶ ریال می‌باشد.

مارون: تولید و فروش مشابه با سال گذشته و رشد به طور متوسط ۱۰۰ درصدی در نرخ فروش که در نهایت سبب ۲ برابر شدن مبلغ فروش شده است و رشد ۶۰ درصدی در بهای تمام شده مشاهده می‌شود. در نهایت سود هر سهم ۲.۲ برابر در مقایسه با سال گذشته شده است.

شلیا: سود هر سهم ۱.۲ برابر در مقایسه با سال گذشته شده است.

جم: تولید و فروش مشابه با سال گذشته و رشد به طور متوسط ۱۰۰ درصدی در نرخ فروش که در نهایت سبب ۲ برابر شدن مبلغ فروش شده است. رشد ۷۰ درصدی در بهای تمام شده، ۲ برابر شدن سایر درآمدهای عملیاتی که ناشی از سود تسعیر ارز می‌باشد و ۶ برابر شدن سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی که ناشی از درآمد سرمایه گذاری می‌باشد از سایر عوامل مهم می‌باشند. در نهایت سود هر سهم ۲.۶ برابر در مقایسه با سال گذشته شده است..

شپاس: سود هر سهم ۱.۱۴ برابر در مقایسه با سال گذشته شده است.

پارس: تولید و فروش مشابه با سال گذشته و رشد به طور متوسط ۷۰ درصدی در نرخ فروش که در نهایت سبب رشد ۷۰ درصدی مبلغ فروش شده است. رشد ۷۰ درصدی در بهای تمام شده، ۲ برابر شدن سایر درآمدهای عملیاتی که ناشی از سود سرمایه گذاری در شرکت وابسته می‌باشد و ۱۰۹ برابر شدن سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی که سود ناشی از فروش سرمایه گذاری است از سایر عوامل مهم می‌باشند. در نهایت سود هر سهم ۲.۶ برابر در مقایسه با سال گذشته شده است.

نوری: رشد ۱۲ درصدی در مقدار تولید و ۳۰ درصدی در مقدار فروش در کنار رشد به طور متوسط ۵۰ درصدی نرخ فروش محصولات سبب ۱.۷ برابر شدن مبلغ فروش شده است. رشد ۵۰ درصدی در بهای تمام شده و ۲ برابر شدن سود حاصل از سرمایه گذاری در بانک، از دیگر عوامل قابل توجه هستند. سود هر سهم ۳.۶۶ برابر در مقایسه با سال گذشته شده است.

شفن: تولید و فروش متانول مشابه با سال گذشته و رشد ۵۰ درصدی تولید و فروش استیک اسید، در کنار رشد حدوداً ۱۰۰ درصدی نرخ هر دو محصول، سبب ۱.۸۹ برابر شدن مبلغ فروش شده است. در بهای تمام شده رشد ۲ برابری نرخ گاز طبیعی و ۱.۴ برابر شدن نرخ دی اکسید کربن مشاهده می‌شود. در قسمت سایر درآمدهای غیرعملیاتی ۱۹.۳ برابر شدن درآمد سرمایه گذاری مشاهده می‌شود. سود هر سهم ۳.۸ برابر در مقایسه با سال گذشته شده است.

در بورس کالا، استایرن منومر پارس ۲۱۷ میلیون ریال، اسید استیک ۲۱۳ میلیون ریال، الکیل بنزن خطی ۳۷۵ میلیون ریال، PVC هر تن ۲۸۶-۳۰۶ میلیون ریال، تیرآهن ۱۴۲ میلیون ریال، میلگرد ۱۳۸-۱۴۲ میلیون ریال، سیمان تی پ۲ فلع ۳۴۵۰ هزار ریال، شمش روی ۵۷۷ هزار ریال، کریستال ملامین ۳۵۵ میلیون ریال.

با توجه به اتمام مهلت شرکت‌ها برای گزارش ۱۲ ماهه تلفیقی، طی روزهای پایانی هفته اخیر شاهد موجی از گزارش‌ها بودیم. شرکت‌هایی که زیرمجموعه‌های بیش از ۵۰ درصدی دارند، برای گزارش ۱۲ ماهه فرصت بیشتری داشتند. در این میان بانکی‌ها خوش درخشیدند و فراتر انتظار ظاهر شدند.

در مجمع‌های-وب گفته شد " مهم‌ترین قرارداد شرکت که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، قرارداد با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع ایجاد پوشش صوت و دیتا در ۲۰۰ روستا اعلامی به مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان است. های وب قصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته را در سال ۱۴۰۰ دارد.

بازارهای جهانی

رکورد افزایش قیمت اوره در هشت سال گذشته شکسته شد؛ قیمت اوره ایران به ۳۱۵ دلار در هر تن رسید.

چین تصمیم گرفته میزان مصرف قراضه خود را افزایش دهد و همچنین از معادن دست نخورده آفریقا بهره ببرد. این کار جهت کاهش وابستگی به سنگ آهن استرالیا خواهد بود و می‌تواند قیمت شمش CIS را تقویت و قیمت سنگ آهن استرالیا را کاهش دهد.

سرانه مصرف فولاد هند طی ۵ سال گذشته از ۵۷.۶ کیلوگرم به ۷۴.۱ کیلوگرم رسیده است. دولت یک هدف ثابت دارد که مصرف فولاد روستایی را از ۱۹.۶ کیلوگرم در هر سرانه فعلی به ۳۸ کیلوگرم در هر نفر تا ۳۱ تا ۲۰۳۰ افزایش دهد. پیش بینی می‌شود بازار ساختمان‌های پیش ساخته در هند بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ با نرخ رشد ترکیبی سالیانه CAGR حدود ۸.۵ درصد رشد کند.

سودآوری فولادسازان چینی این هفته در نتیجه رشد ادامه دار قیمت مواد اولیه و عدم رشد متناسب قیمت محصولات فولادی باز هم کاهش یافت. تولید میلگرد بر اساس قیمت روز مواد اولیه با ضرر ۱۱۰ یوان همراه است و تولید ورق گرم سود ۳۰۳ یوان را شاهد می‌باشد.

بی اچ پی شیلی با موفقیت به توافق رسید که یک قرارداد جمعی جدید با کارگران منعقد نماید و نگرانی‌ها در مورد اختلال احتمالی در خصوص محدودیت عرضه مس جهانی را کاهش دهد. این توافق جدید با کارگران معدن Spence به عنوان دومین معدن بزرگ مس شیلی در هفته گذشته منعقد شد. این توافق در پی اتمام اعتصاب نامحدود که از ۲۷ می آغاز شد است و بر این اساس دو طرف برای ۱۸ ماه دیگر قراردادهای خدمات را تمدید کردند. بر اساس آخرین اطلاعات کمیسیون ملی مس شیلی بنام Cochilco، تولید معدن Spence در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۱ با کاهش ۸.۱ درصدی به ۵۴,۶۰۰ تن مس رسید. ️تولید بی اچ پی در معدن اسکوندیدا Escondida نیز با ۱۴.۵ درصد افت ۳۴۱,۹۰۰ تن گزارش شده است.

پلتس پرمیوم زغال استرالیا را با ۱.۲۵ دلار رشد ۱۷۶ دلار فوب استرالیا اعلام کرد و زغال تحویل CFR چین را با ۶.۵ دلار رشد در ۱۷ ژوئن ۲۹۰ دلار اعلام نمود.️محدودیت هایی برای دسترسی به محموله‌های غیر استرالیایی که فعالان تجاری چین علاقمند به آن هستند وجود دارد و همین امر منجر به مزایده‌های بالاتری برای محموله‌های زغال کک شو کانادا و آمریکا گردیده است. ️در همین حال اخیراً قیمت‌های زغال کک شو داخلی چین در پی محدودیت عرضه و بازرسی‌های دقیق‌تر ایمنی در معادن پس از حادثه اخیر معدنکاری افزایش یافته است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 501659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.