کشاورزان گوگردپاشی را در دمای زیر ۳۸ درجه انجام دهند

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

به گزارش ایمنا، مسعود حقیقت با اشاره به اینکه در اکثر نقاط کشور طی روزهای آتی جو آرام و پایدار است، اظهار کرد: تا پایان هفته در استان‌های گیلان، مازندران، ارتفاعات جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان بویژه در ساعات بعد از ظهر بارش موقت و زودگذر پیش بینی می‌شود.

وی افزود: طی روزهای شنبه و یکشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی بارش پراکنده انتظار می‌رود، همچنین در شرق کشور وزش باد بویژه در منطقه زابل گرد و خاک خواهیم داشت.

حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان اظهار کرد: با توجه به برداشت گندم به کشاورزان توصیه می‌شود که از آتش زدن کاه و کلش در مزارع گندم اجتناب کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: در مناطق پسته کاری شرق و جنوب کشور کشاورزان برای مبارزه با آفات، سعی کنند گوگرد پاشی را در زمانی که دما بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد است، قطع کنند و قبل از گوگرد پاشی ابتدا در باغات آبیاری را انجام دهند.

وی در توصیه‌ای به پرورش دهندگان ماهی گفت: با توجه به گرمای هوا در مناطق جنوبی و شمالی به تولید کنندگان توصیه می‌شود که هوادهی را در استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی انجام دهند، همچنین در ساعات میانی روز غذا دهی انجام نشود.

به گفته حقیقت، کشاورزان و باغداران برای پیوند پسته و سایر محصولات از پیوند زدن در ساعات گرم روز اجتناب کنند.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور خاطر نشان کرد: بنا بر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۱۲۹‌.۷ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۲۷۷.۲ میلی متر و بلندمدت ۲۲۲.۵ میلی متر بوده که این امر کاهش ۵۳.۲ درصدی بارش نسبت به سال قبل و ۴۱‌.۷ درصدی دوره بلندمدت نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بارش چندانی در ماه‌های آتی نداریم، بیان کرد: با توجه به کاهش محسوس بارش، انواع و اقسام خشکسالی را در اکثر نقاط کشور داریم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه دیم زارها بشدت به بارش وابسته است، افزود: با کمبود قابل توجه بارش، مناطق جنوبی کشور دچار خشکسالی شدند که با این وجود کشت در دیم زارهای جنوب کشور صرفه اقتصادی ندارد و اکثراً به چرا رفته است، در منطقه شمال غرب و غرب به رغم کمبود بارش، بازهم امیدی است، هر چند به نظر می‌رسد در عملکرد دیم زارها تأثیر گذار باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارش چندانی در تابستان نداریم، گفت: نقشه‌های پیش یابی اقلیم شناسی نشان می‌دهد که بارش‌ها تا حدود ۶ تیر در اکثر مناطق کشور در حد صفر است و تنها بارش‌های محدودی در نیمه غربی خزر تا شمال غرب پیش بینی می‌شود.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت دما تصریح کرد: مدل‌ها نشان می‌دهد که دما طی ماه‌های آتی نرمال و بیش از نرمال است و به طور کلی ذات تابستان با گرما همراه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 501359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.