تاثیر سیاست تغییر کاربری‌ها بر رفع معضل ترافیک کلانشهرها

خیابان‌های شلوغ، معابر تنگ و باریک، قانون‌گریزی و تخلفات رانندگی سال‌هاست دست به دست هم داده تا کلانشهرها با چالش ترافیک دست پنجه نرم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چالش کهنه ترافیک در شهرها به ویژه در کلانشهرها همچنان کلافی سردرگم است که چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی برای مردم و مسئولان در بر داشته تا جایی که حتی با صرف هزینه‌های میلیاردی نسخه درمانی برای آن پیچیده نشده است.

با وجود اینکه انتظار می‌رود با شیوع کرونا و در فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها حجم ترافیک کاهش یابد، اما عملاً شاهد هستیم که خیابان‌های کلانشهرها از جمله تهران و اصفهان با ترافیک سنگینی روبه‌رو است. درمان درد ترافیک به نسخه‌ای ترکیبی از تدبیر، دانش و کارآمدی نیاز دارد؛ در همین خصوص و برای بررسی راهکارهای وضعیت ترافیک کلانشهرها گفت و گویی با غلامرضا شیران، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد حمل و نقل شهری انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

وضعیت ترافیک شهرها و کلانشهرها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید بودجه‌هایی که در این راستا هزینه شده است برای مهار این موضوع موفقیت‌آمیز بوده است؟

سال‌ها است کشور با مشکلات ترافیکی در شهرها و به ویژه کلانشهرها دست و پنجه نرم می‌کند. البته تاکنون دولت و شوراهای شهر هزینه کرده‌اند تا این معضل را حل کنند، اما نتوانستند مشکلات را آن طور که باید حل کنند. به نظر می‌رسد با وجود همه‌گیری کرونا مشکلات در چند موضوع خلاصه می‌شوند.

چه موضوعاتی؟

پروژه‌های حمل و نقلی باید با کاربری زمین هم‌سو باشد. به عنوان مثال یک کاربر ترافیکی حدود ۳۰ کیلومتر را طی می‌کند تا از خانه به محل کار برسد این شیوه صحیح نیست. شما یک میلیون نفر را در نظر بگیرید که در طول روز به طور میانگین ۳۰ کیلومتر را برای رسیدن به محل کارشان طی کنند و بعد همین میزان را برای برگشت به منزل طی کنند. بررسی کنید چه وضعی در خصوص آلاینده‌ها و دیگر مسائل مرتبط با خودرو و مصرف حامل‌های انرژی ایجاد خواهد شد. بنابراین مشکل اصلی دامن گیر جامعه این است که باید عارضه سنجی کاربری‌ها در نظر گرفته شود. این یعنی هر کاربری چه میزان تولید ترافیک می‌کند. موضوعی که سال‌هاست از سوی مدیران شهری غافل مانده و هیچ طرحی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

آیا تعاملات بین کاربری زمین و شغل نیز مؤثر هستند؟

بله همین‌طور است. تعاملات بین کاربری زمین و کاربری شغلی نیز موضوع دیگری است که باید بدان توجه شود. این یعنی در خصوص سفرهای خانه به محل کار و بالعکس باید بازنگری شود و حداقل با توسعه دسترسی مشکلات را برطرف کنیم. شبکه حمل و نقل خوب، دسترسی آسان با نزدیک کردن نیازهای مردم مثل کار، تفریح، مقاصد پزشکی و آموزشی راه حل های خوبی برای برطرف کردن معضل ترافیک است.

در خصوص پاندمی کرونا نیز صحبت کنید. آیا شیوع آن در ترافیک کلانشهرها مؤثر بوده است؟

بله مطمئناً تأثیر بسزایی داشته است. در این راستا باید استانداردهای ما با در نظر گرفتن اپیدمی کرونا تغییر کنند، حمل و نقل عمومی نیاز به بازنگری‌هایی در خصوص استانداردهای مورد استفاده مردم دارد. این در حالی است که باید بدانیم که ممکن است ویروس‌های دیگر در آینده در جهان همه گیر و مخل زندگی شهری شود. در اصل باید آمادگی با هرگونه شیوع پاندمی را داشته باشیم. این یعنی سلامتی مردم مورد توجه قرار خواهد گرفت و حمل و نقل عمومی با استانداردهای مؤثر ادامه حیات خواهد داشت.

به طور مثال یک اتوبوس دیگر قادر نیست ۶۰ نفر را در خود جا داده و آنها را در شهر جا به جا کند یا یک تاکسی نمی‌تواند چهار نفر مسافر داشته باشد. با در نظر گرفتن این نکات قطعاً گره‌های ترافیکی برطرف خواهد شد. گفتنی است به تمام این موضوعات می‌تواند عبارت حمل و نقل ایمن را مرتبط دانست. چرا که با حمل و نقل عمومی ایمن بسیاری از مردم به استفاده از آنها اعتماد کرده و کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

نقش راهنمایی و رانندگی در این خصوص چقدر است؟

به موضوعات کنترلی نیز باید توجه شود. جای تأسف دارد که به طور کلی در تمامی کلانشهرها پلیس ترافیک در صحنه مبارزه با ترافیک به درستی انجام وظیفه نمی‌کند. یعنی انتظار می‌رود برخورد قاطع‌تری با پارک دوبل، رانندگی خطرناک و سرعت زیاد، بی بند و باری ترافیکی و در نتیجه تصادف شود که فعالیت خوبی را شاهد نیستیم. در واقع تنها راه کنترل ترافیک نصب دوربین و اعمال جریمه از این راه نیست. پلیس ترافیک باید بداند مسئولیت کنترل ترافیک از در خانه تا محل کار هر شهروند را دارد.

آیا موضوعات دیگری نیز در کنترل ترافیک‌ها مؤثر هستند؟

از نظر بنده موضوع آخر نیز مربوط به مدیران شهری است. نگاه مسئولان ما باید در توسعه به سمت حمل و نقل پایدار حرکت کند. این بدین معناست که وقتی موضوعات ترافیکی و طرح‌های متعدد مطرح می‌شود، آیا این طرح‌ها در مصرف انرژی، آلودگی‌ها و راحتی مردم مؤثر هستند یا خیر؟ آیا صدور پروانه‌ها به دسترسی مردم کمک می‌کند یا گره ترافیکی ایجاد خواهد کرد؟ در نهایت مشکلات ترافیکی آنقدر افزایش پیدا کرده است که در نگرش و اقدام نیازمند نگاه‌های جدید است. امیدوارم معاونت‌های شهرداری در موضوع حمل و نقل تعریف‌های بهتری داشته باشند و ترافیک را این روزها موضوع بسیار مهمی برای کلانشهرها در نظر بگیرند.

کد خبر 501313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.