چرا برخی افراد عوارض جانبی واکسن کرونا را تجربه نمی‌کنند؟

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که همه افراد به صورت یکسان به عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا مبتلا نمی‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ثابت شده است که واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، البته افراد زیادی پس از دریافت این نوع واکسن‌ها عوارض جانبی مربوط به آن را نیز تجربه می‌کنند. برخی افراد عوارض جانبی شدیدی را تجربه می‌کنند در حالی که برخی دیگر دچار هیچ نوع عارضه جانبی نمی‌شوند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا برای همه افراد یکسان نیست.

چه زمانی عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا رخ می‌دهد؟

عوارض جانبی زمانی ایجاد می‌شود که بدن افراد در معرض یک آنتی‌ژن خارجی قرار بگیرد، نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به این آنتی‌ژن باعث بروز عوارض جانبی می‌شود. سیستم ایمنی بدن انسان در مرحله اول گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌های دفاعی بدن را برای مقابله با پاتوژن‌ها آماده می‌کند سپس پاسخ‌های التهابی در برابر عفونت ایجاد می‌شود. در این صورت فرد علائمی مانند تب، لرز، خستگی، درد عضلانی، درد و غیره را تجربه می‌کنند.

چرا همه افراد عوارض جانبی یکسانی را تجربه نمی‌کنند؟

به طور کلی افراد زیادی عوارض جانبی ناشی از واکسن کرونا را تجربه می‌کنند، اما سیستم ایمنی بدن هیچ دو نفری به صورت یکسان به واکسن واکنش نشان نمی‌دهد. علاوه بر این ممکن است واکسن‌های مختلف پاسخ‌های ایمنی متفاوتی ایجاد کنند؛ برای نمونه، شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که واکسن کواکسین واکنش‌های التهابی کمتری نسبت به واکسن کووشیلد ایجاد می‌کند. نتایج آزمایشات بالینی مربوط به واکسن فایزر نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد افراد پس از دریافت این نوع واکسن هیچ عوارض جانبی را تجربه نمی‌کنند، اما ایمنی لازم در برابر بیماری کووید -۱۹ را به دست می‌آورند.

علاوه بر این عواملی مانند سن، جنسیت، شرایط سلامتی و استفاده از داروهای ضد التهاب ممکن است بر عوارض جانبی که افراد تجربه می‌کنند تأثیر قابل توجهی داشته باشد، به همین دلیل ممکن است افراد جوان عوارض جانبی بیشتری نسبت به افراد مسن تجربه می‌کنند. نتایج مطالعات جدید نیز نشان می‌دهد که زمان دریافت واکسن نیز بر واکنش‌های التهابی بدن افراد تأثیر می‌گذارد.

چرا زنان بیشتر از مردان عوارض جانبی واکسن کرونا را دریافت می‌کنند؟

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که واکسن‌ها تأثیر متفاوتی بر مردان و زنان دارد؛ به طوری که زنان عوارض جانبی شدیدتر و بیشتری را نسبت به مردان تجربه می‌کنند. یکی از دلایلی که زنان به عوارض جانبی بیشتری مبتلا می‌شوند، نحوه تعامل هورمون‌های تولید شده در بدن با سیستم ایمنی است. افزایش سطح استروژن در بدن افراد باعث بروز واکنش‌های التهابی بیشتری می‌شود. همچنین مدت زمان بهبود عوارض جانبی را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این تداخلات هورمونی باعث می‌شود زنان بعضی از عوارض جانبی مختلف مانند تورم غدد لنفاوی زیر بغل را تجربه کنند. تا کنون مردان عوارض جانبی خاص و متفاوتی را گزارش نکرده‌اند.

آیا تجربه نکردن عوارض جانبی به این معنا است که واکسن به خوبی عمل نکرده است؟

در صورتی که فردی عوارض جانبی خاصی را تجربه نکند به این معنا نیست که واکسن تأثیری بر سیستم ایمنی بدن او نداشته است یا بدن فرد واکسن را نپذیرفته است. حتی ممکن است افراد پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا هیچ عوارض جانبی را تجربه نکنند، اما پس از دریافت دوز دوم به آن‌ها دچار شوند.

کد خبر 501060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.