چهار شاخص بهبود کیفیت زندگی شهری

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: یک شهر باید شاخصه‌های چهار مولفه اجتماعی، زیستی، کالبدی و خدماتی را داشته باشد تا مکانی مناسب برای زندگی باشد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دعوت مردم به مشارکت و به رسمیت شناختن آن در سازوکارهای مدیریت شهری بسیار مهم است تا زمینه اجماع و اتفاق نظر آنها و حضورشان در اجتماع شهری فراهم شود؛ در چنین شهری شهروندان باید به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند و از حضور در اجتماع شهری احساس رضایت کنند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مؤلفه‌های خدماتی، خاطرنشان کرد: یک شهر باید بتواند خدمات مورد نیاز شهروندان را فراهم کند تا مکانی مناسب برای زندگی باشد؛ امکانات آموزشی، حمل و نقلی و تسهیلات و امکانات ارتباطاتی (دسترسی به اینترنت) از جمله خدماتی است که باید به راحتی در اختیار شهروندان باشد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری به اهمیت توجه به مؤلفه‌های زیستی در شهر زیست پذیر اشاره کرده و گفت: آلودگی آب، خاک، هوا حتی آلودگی‌های صوتی در شهر و محلات آن، زیست شهری را با بحران مواجه می‌کند و کیفیت زندگی در شهرها را به شدت کاهش می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران و برخی کشورهای دیگر دنیا، گفت: امروزه آلودگی هوا در کلانشهرها وضعیتی را موجب شده که شهروندان به شدت از شرایط و کیفیت زندگی در شهر محل سکونت خود ناراضی هستند و بیشتر ایام سال گازهای سمی استنشاق می‌کنند.

وی اضافه کرد: رفت و آمدهای مکرر، وجود صنایع و ناسازگاری کاربری‌ها وضعیت زیست محیطی شهرهای ما را هر روز بدتر کرده و موجب شده تا کیفیت زندگی در شهرها به شدت کاهش یابد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه استحکام بنا و ایجاد زیرساخت‌های یک مسکن مناسب در شهر زیست پذیر اهمیت زیادی دارد، گفت: شهری که کالبد و ساختاری پایدار نداشته باشد، نمی‌تواند از جان ساکنان خود در برابر بحران‌های احتمالی محافظت کند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه مردم از زندگی در معابر کم عرض و پر پیچ و خم احساس امنیت نمی‌کنند، اضافه کرد: سازه ساختمان‌ها و بناها در یک شهر زیست پذیر باید قوی و تسهیلات مورد نیاز ساکنان در دسترس باشد تا شهروندان از زندگی در چنین شهری احساس رضایت کنند.

وی افزود: لازم است سرانه‌ها و استانداردها در هرکدام از مؤلفه‌های مطرح شده مدنظر مدیریت شهری و مدیریت کلان کشور به خصوص در حوزه اجتماعی و اقتصادی قرار بگیرد و سیاست‌ها و راهکارهای مؤثری در این خصوص اتخاذ شود.

کد خبر 501056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.