جایگاه "خیابان" در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: در نظر داشتن نقش مناسب برای هرکدام از محورها در طرح‌های شهری و حفظ کارکرد آنها در فرآیند اجرا از چالش‌های مدیریت شهر است.

فرزاد مؤمنی در گفت‎وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مبحث توده و فضا در شهر، اظهار کرد: در این مبحث ساختمان‌ها و مکان‌های شهری توده هستند و خیابان‌ها و میادین شهری نیز به عنوان فضاهای باز مطرح می‌شوند.

وی با اشاره به دسته بندی خیابان‌ها در شهر، افزود: یکی از مهمترین نقش‌ها و کارکردهایی که برای خیابان در نظر گرفته می‌شود، تسهیل دسترسی است در حالی که می‌تواند نقش اجتماعی و ترافیکی نیز داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شهرهای ما در حال تبدیل شدن به متروپل است، ادامه داد: در این راستا نیاز است چنانچه به یک خیابان نقش دسترسی داده می‌شود، عرض و ابعاد طراحی خیابان در طرح‌های تفصیلی و بازنگری نیز مورد توجه و بررسی مجدد قرار بگیرد.

مؤمنی خاطرنشان کرد: در فرآیند تعریف نقش‌ها برای خیابان‌ها در برنامه ریزی‌های مدیریتی، معمولاً نقشی که در طرح‌های شهری به خیابان داده می‌شود، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در فرآیند اجرای طرح‌ها و به منظور تأمین اعتبارات تغییر می‌کند. انجام چنین اقداماتی در کوتاه مدت شاید راهگشا باشد اما در بلند مدت موجب ایجاد گره‌های ترافیکی سنگین در محور مورد نظر و محورهای منتهی به آن می‌شود.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته به منظور حفظ نقش دسترسی خیابان، هاب‌های شهری ایجاد شده و از اختصاص دادن زمین به کاربری‌های تجاری و اداری در کنار خیابان‌هایی که نقش دسترسی دارند، جلوگیری می‌کنند.

مؤمنی اضافه کرد: خیابان‌هایی که نقش دسترسی دارند باید متناسب با حجم ورودی خودروها و بسته به مکان قرارگیری در شهر (حومه یا مرکز شهر) طراحی مطلوبی داشته باشند تا بتوانند عملکرد خود را به عنوان یک محور دسترسی حفظ کنند.

کد خبر 501037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.