خودرو رانا پلاس + بررسی، مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

رانا پلاس، یکی از محصولات ایران خودرو است که مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی، طراحی داخل و بدنه، مصرف سوخت، سرعت، محاسن، معایب، شرایط فروش و تفاوت آن با رانا معمولی باعث نظرات متفاوت مصرف کنندگان شد.

به گزارش ایمنا رانا یکی از سدان‌های شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود که در ساخت آن از پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار استفاده شده است.

معرفی رانا پلاس

رانا پلاس با دریافت تغییراتی ظاهری در داخل و خارج از کابین و همچنین دریافت برخی امکانات بیشتر، به عنوان محصولی جدید در سبد محصولات قابل عرضه گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفته است، اما مشخصات فنی آن تغییری نداشته و پیشرفتی در این زمینه نسبت به نسخه معمولی حاصل نشده است. رانا پلاس شاید نسبت به نسخه اصلی امکانات بیشتری داشته باشد که هزینه بیشتر آن از مشتریان دریافت می‌شود، اما در بخش فنی از همان موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند که در محدوده ۵۸۰۰ دور بر دقیقه توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و در محدوده ۴۰۰۰ دور بر دقیقه امکان تولید ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت. در بررسی‌های انجام شده، حاصل ارسال این نیرو به چرخ‌های جلو حداقل شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت اعلامی از سوی ایران خودرو برای استفاده ترکیبی در شهر و بزرگراه نیز معادل ۶ لیتر اعلام شده است که در استفاده‌های واقعی بیشتر از رقم اعلامی خواهد بود.

مشخصات رانا پلاس

از لحاظ فنی هیچ‌گونه تفاوتی میان رانا پلاس و رانا وجود ندارد و هر دو این محصولات از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری موسوم به TU۵ استفاده می‌کنند. این پیشرانه ۴ سیلندر می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه را تولید کند و مقدار گشتاور تولیدی آن نیز ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان جمع و جور شهری بتواند طی زمانی در حدود ۱۲ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساند؛ همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودروها ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که مصرف سوخت مناسبی برای سدانی در این رنج قیمتی محسوب می‌شود.

امکانات رانا پلاس

ایران خودرو آپشن‌های جدیدی را برای رانا پلاس در نظر گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند کروز کنترل، بلوتوث برای سیستم پخش و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد. برخی آپشن‌های دیگر مانند نمایشگر دمای محیط، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، سیستم کنترل بخار بنزین و تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل نیز روی رانا پلاس وجود خواهند داشت.

خودرو رانا پلاس + بررسی، مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

مشخصات فنی رانا پلاس

وزن

۱۱۳۴ کیلوگرم

طول

۴۲۹۲ میلی متر

عرض

۱۶۸۴ میلی متر

ارتفاع

۱۴۵۳ میلی متر

پیشرانه

۴ سیلندر TU۵ یورو ۵

حجم موتور

۱.۶ لیتر

گشتاور

۱۴۲ نیوتن متر

گیربکس

۵ دنده دستی

قدرت

۱۰۵ اسب بخار

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۱۲ ثانیه

سرعت

۱۸۹ Km/h

مصرف ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر

۶.۹ لیتر

حجم باک

۵۰ لیتر

سنسور عقب

دارد

ترمز ضد قفل ABS

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

چراغ مه شکن جلو

دارد

چراغ مه شکن عقب

دارد

نوع فرمان

هیدرولیکی

تعداد ایربگ

۲

سیستم تهویه

دستی

فضای داخلی رانا

درست همانند طراحی بیرونی خودرو، در قسمت داخل کابین رانا پلاس نیز تغییراتی حاصل شده و این تغییرات به پویایی بهتر فضای داخل کابین کمک کرده است؛ در مقایسه با نسخه معمولی، اولین چیزی که با ورود به داخل کابین رانا پلاس جلب توجه می‌کند، غربیلک فرمان جدید با کلیدهای روی آن و پس از آن صفحه کیلومتر جدید رانا پلاس است که الگوهای طراحی دور موتور و کیلومتر شمار آن تغییر کرده و یک صفحه نمایشگر دیجیتال بزرگ‌تر هم در مرکز آن قرار گرفته است.

تفاوت بزرگ دیگر را می‌توان در قسمت بالای داشبورد مشاهده کرد، جای خالی قسمت بالای داشبورد رانا پر شده و از نمایشگری دیجیتال برای نشان دادن وضعیت خودرو، ساعت و دمای محیط استفاده شده است. فندک ماشین به کنسول ابزار و پشت اهرم تعویض دنده اضافه شده و همچنین خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع اتاق و قاب اطراف کلیدهای کنسول مرکزی در نسخه رانا پلاس تغییر کرده است تا تنوعی در طراحی داخل کابین رانا ایجاد شده باشد.

صندلی‌های خودرو هم طرح ۲۰۷ دارند و از روکش‌های چرمی بهتری بر روی آنان استفاده شده است تا حس بهتری هنگام استفاده به راننده و سرنشینان خودرو منتقل کند. صندلی‌های جدید همچنین باعث پایداری بیشتر راننده و راحتی آن در سفرهای طولانی مدت خواهد شد.

خودرو رانا پلاس + بررسی، مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

طراحی رانا پلاس

در طراحی رانا پلاس اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، چراغ‌های جدید پیشانی خواهد بود که فرم آن نسبت به نسخه اصلی حفظ شده است، اما اکنون قاب داخلی آن تاریک شده تا جذابیت بیشتری به ظاهر خودرو بخشیده باشد. در کنار چراغ‌های پیشانی، جلوپنجره خودرو هم تغییراتی به خود دیده و از یک زنبوری جدید با طراحی جذاب‌تر استفاده شده است.

در نمای جانبی، رانا پلاس آینه‌های برقی جدید مجهز به راهنما دارد و دستگیره‌های درب خودرو و زه کنار نیز همرنگ بدنه پیش بینی شده‌اند. درست همانند جلو، در قسمت عقب هم تنها چراغ‌های عقب هستند که مهندسان و طراحان ایران خودرو را به زحمت انداخته و بروز رسانی شده‌اند. چراغ‌های عقب با حفظ فرم اصلی، تنها یک طراحی جدید در قاب داخلی دارند تا دلیلی برای قرار گرفتن یک پلاس (+) در کنار اسم رانا وجود داشته باشد.

به غیر از موارد ذکر شده، تقریباً دیگر بخش‌های رانا پلاس تفاوتی با نسخه معمولی ندارد و شاهد همان طراحی اصلی رانا با تغییراتی جزئی در چراغ‌ها و یا تغییر رنگ برخی قطعات دیگر هستیم که در کنار امکاناتی بیشتر و اختلاف قیمت بالاتر به مشتریان عرضه خواهد شد.

خودرو رانا پلاس + بررسی، مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

مصرف سوخت، ایمنی و استانداردها

مصرف سوخت شهری

۷.۸ لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۶ لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت جاده‌ای

۵.۴ لیتر در صد کیلومتر

حجم باک

۵۰ لیتر

پیمایش

۷۵۸ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

ستاره ایمنی

بررسی نشده

امنیت رانا پلاس

ایمنی خودروهایی همچون دنا و رانا که به نوعی ساخت داخل محسوب شوند، توسط هیچ مرکز تستی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. رانا پلاس به حداقل تجهیزات ایمنی مانند دو کیسه هوا، ترمز ABS، ایموبیلایزر و قفل مرکزی مجهز است.

امکانات رفاهی و آپشن ها

سیستم تهویه مطبوع

تنظیم دستی

سیستم صوتی، تصویری و مالتی مدیا

پخش MP۳ - بلندگوهای جلو و عقب

سیستم صندلی‌های جلو

قابلیت تنظیم دستی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع

سیستم روشنایی جلو

دی لایت، مه‌شکن جلو، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل

سیستم روشنایی عقب

چراغ مه‌شکن عقب

سنسورهای پیش فعال

سنسور دنده عقب

سیستم آینه‌ها

تنظیم برقی آینه‌های جانبی، آینه‌های جانبی راهنمادار

سیستم شیشه‌ها

شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی

سایر موارد

زه جانبی و دستگیره‌ها همرنگ بدنه، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمایشگر روی داشبورد - نمایشگر دمای محیط - سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک - سیستم کنترل بخار بنزین

رنگ‌های عرضه شده رانا پلاس

رنگ‌هایی که تاکنون از رانا پلاس مورد نمایش و فروش قرار گرفته است، عبارت‌اند از سفید، مشکی، خاکستری، قرمز و نقره‌ای که توسط کارخانه عرضه می‌شوند. اما رنگ‌های دیگر این خودرو را می‌توان به صورت سفارشی تهیه کرد.

مبلغ بیمه سالانه رانا پلاس

پس از خریداری خودرو، باید آن را بیمه کرد، بیمه شخص ثالث ماشین رانا پلاس حدوداً ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان است؛ این مبلغ نسبت به قیمت خودرو و برخی عوامل دیگر، متغیر است.

هزینه استهلاک رانا پلاس

همانگونه که مطلع هستید، هزینه استهلاک خودرو نسبت به قیمت خودرو متفاوت است و هر چقدر قیمت خودرو شما زیاد باشد، به همان اندازه هم هزینه استهلاک خودرو شما افزایش خواهد یافت. از این رو اگر شما تصمیم به خرید خودرو رانا پلاس دارید، قبل از انتخاب و خرید، توصیه‌ای که برای شما داریم این است حتماً به هزینه استهلاک آن هم توجه کنید چرا که یکی از شاخصه‌های مهم برای خرید خودرو، این بخش می‌باشد که حتماً باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

علاوه بر هزینه بیمه شخص ثالث رانا پلاس، شمع خودرو یکی دیگر از قطعات خودرو است که باید هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شود و برای تعویض و خرید ۴ عدد شمع خودرو، براساس ساده‌ترین تا با کیفیت ترین محصول باید حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر ۵۰۰ هزار تومان هزینه شود. هزینه تعویض لنت‌های عقب و جلو رانا پلاس در طی سال، حدوداً ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان است.

تسمه تایم یکی دیگر از قطعات خودرو است که باید هر ۶۰ کیلومتر اقدام به تعویض آن و حدوداً ۵۰۰ هزار تومان هزینه شود. هزینه یک جفت لاستیک رانا پلاس مابین ۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان الی ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان متغیر است. در طول سال هزینه استهلاک رانا پلاس حدوداً ۸ میلیون تومان است.

قیمت رانا پلاس کارخانه

در فروش فوق‌العاده خرداد ۱۴۰۰ ایران خودرو (ویژه آزاد سازی خرمشهر)، رانا پلاس با مبلغ یک میلیارد و ۸۰۳ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۱۹ ریال عرضه شد.

کد خبر 500964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    35 5
    خوب ولی قیمت کارخانه خیلی بالاسث
  • محمد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    23 9
    نسبت به راناتغییرخاصی نداره فرمون وچراغهاوچندتاجزیی چرااینقدراختلاف قیمت داره بارانا
  • سیدحامد IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    19 3
    به نکات درست حسابی اشاره کردی مرسی
  • ایمان IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    59 6
    خداییش مث این ماشین رو هیچ کشوری نمیتونه تولید کنه خیلی خاص و رویایی تصور کن آیینه بغل راهنما هم داشته باشه چقدر آپشن جذابیت آفرین به این هوش تازه تو هیچ تستی هم شرکت نمیکنه مبادا به خودرو از دست بره اصلا نیازی به این نداره چون اصلا تنها چیزی که اهمیت نداده جان خریدار مفلوکه
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    35 7
    این همه طراح و مهندس ، فکری برا تقویت موتور و یا بهتر شدن تعلیق و راحتی راننده نکردن ، فقط تغییرات در شکل چراغ ها و دکمه ها ، اونم با افزایش قیمت زیاد
  • مجید IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    8 9
    ممنونم بخاطر بررسی خوبتون
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    25 1
    واقعا انصاف نیست اینقدر افزایش قیمت رانا پلاس نسبت به رانای معمولی منطقی نیست قیمت ها بالاست