بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی نوری با رشد ۷۷ درصدی به ۴۳ هزار میلیارد تومان و سود خالص آن با رشد ۲۶۷ درصدی به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۲۶ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲.۴۶۰ واحدی به سطح ۱.۱۴۷.۶۶۹ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲.۷۸۶ واحدی در سطح ۳۷۰.۵۸۵ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۲۱ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۷۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۶۷ واحدی به سطح ۱۷.۲۹۴ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۵.۴۶۸ و ۹۳.۳۷۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶.۲۱۳B و ۱.۲۲۷B بود.( B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

پتروشیمی نوری

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به شرکت نوری

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت رشد ۷۷ درصدی داشته است و به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص شرکت رشد ۲۶۷ درصدی داشته است و به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص هر سهم معادل با هزار و ۳۹۰ تومان می‌باشد که با قیمت هفت هزار تومانی سهم پی بر ای پنج واحد را به خود می‌گیرد.

تغییرات حقوق مالکانه

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت با رشد ۱۸۰ درصدی به ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حقوق مالکانه شرکت رشد ۱۸۱ درصدی داشته است.

تابلوی معاملات

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با وضعیت مناسب سودآوری و پی بر ای پنج واحدی پتانسیل رشد قیمتی مناسبی را دارد.

رشد ۱۴۶ درصدی صادرات فولاد در سال جاری

در دو ماه نخست سال جاری، ۱۴ فولاد ساز ۱.۱ میلیون تن صادر کردند که رشد ۱۴۶ درصدی را داشته است.

بررسی آمارهای گمرک و تجارت خارجی از شرکت‌های ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد آذربایجان، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب، صبا فولاد، فولاد بناب، جهان فولاد سیرجان، سنگ‌آهن چادرملو و فولاد کویر، حکایت از صادرات ۶۳۲.۶ هزار تنی در اردیبهشت ماه دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۸۷ درصدی روبرو است.

در دو ماهه نخست سال بیشترین میزان صادرات فولاد توسط شرکت فولاد خوزستان با ۳۴۱.۱ هزار تن انجام شد و پس از آن ذوب آهن با ۲۱۳.۸ هزار تن و فولاد مبارکه با ۱۰۶ هزار و ۳۲ تن در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. بیشترین رشد صادرات هم در هم‌سنجی با سال گذشته در فولاد مبارکه با ۵۷۸ درصد رقم خورد.

تیرآهن، میلگرد، کلاف، شمش چدن، شمش کالایی، بلوم، بیلت، اسلب، ورق عریض، انواع مقاطع آلیاژی- مهندسی و بیلت فولادی، عمده محصولات فولادی صادراتی این شرکت‌ها در دو ماهه سال جاری بودند.

در نخستین ماه سال نیز بیش از ۴.۳ میلیون تن انواع محصولات حوزه معدن و صنایع معدنی به ارزش ۶۶۷.۵ میلیون دلار صادر شد. بیشترین میزان صادرات مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با ۴۰۶.۳ میلیون دلار بود که ۶۰.۸ درصد صادرات را به خود اختصاص داد. صادرات زنجیره فولاد در مقایسه با فروردین سال قبل رشد ۲۰۳ درصدی داشت.

رتبه دوم صادرات در این مدت به مس و محصولات پایین‌دستی رسید. کارخانجات ایرانی در فروردین بیش از ۵۵.۶ میلیون دلار مس و محصولات پایین‌دستی صادر کردند که حاکی از رشد ۱۷۷ درصدی است.

اخبار شرکت‌ها

تماوند در بازار دوم فرابورس پذیرش شد

تأمین سرمایه دماوند اعلام کرد: احتراماً به استحضار می‌رساند درخواست پذیرش سهام شرکت تأمین سرمایه دماوند (سهامی عام) در فرابورس ایران در جلسه مورخ ١۴٠٠/٠٣/٢۵ هیأت محترم پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران به صورت مشروط موافقت به عمل آمد. شایان ذکر است مقرر گردید قبل از درج نام شرکت در فهرست نرخ‌های فرابورس و آغاز معاملات، اطلاعات لازم و تعیین شده توسط این شرکت ارائه گردد.

در مجمع برکت گفته شد " تولید انبوه واکسن در فاز یک ۲ میلیون دوز و فاز ۲، ۷ میلیون و در فاز ۳ ظرفیت تولید ۱۵ میلیون دوز را تا مرداد ماه ۱۴۰۰ داریم.. واکسن کوو برکت از هفته آینده به سبد واکسیناسیون کشور اضافه می‌شود. با ثبت واکسن در WHO ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولید واکسن خواهد شد. تا کنون در خصوص پروژه تولید واکسن ۱.۳۳۲ میلیارد ریال هزینه شده و در حال تولید است.

در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر ۳۳۸- ۳۵۰ میلیون ریال، ABS شبصیر ۴۹۴ میلیون ریال، PVC هر تن ۲۸۶ میلیون ریال، روغن پایه SN۵۰۰ هر تن ۱۹۳ میلیون ریال، سیمان تی پ۲ فله ۳۴۵۰ – ۳۶۲۲ هزار ریال، شمش فایرا ۵۱۸ میلیون ریال، شمش فولادی ۱۳۲ میلیون ریال.

بایکا: انعقاد قرارداد فروش به مبلغ ۵۱ میلیارد تومان برای فروش کابل

کیسون: درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ با رشد ۱۰۷ درصدی به مبلغ دو هزار و ۱۸۴ میلیارد تومان رسید و بهای تمام شده بارشد ۱۱۱ درصدی به مبلغ دو هزار میلیارد تومان رسید. تقریباً از سود خالص ۵۰۰ میلیارد تومانی این شرکت، ۱۷۲ میلیارد تومان ناشی شده از عملیات اصلی شرکت می‌باشد و مابقی سود ناشی شده از سرمایه گذاری می‌باشد. سود هر سهم شرکت با رشد ۸۳۱ درصدی به مبلغ ۱۲۴ تومان رسید.

مادیرا: درآمد عملیاتی شرکت با رشد ۸۲ درصدی به مبلغ دو هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان رسید و بهای تمام شده نیز با رشد ۷۰ درصدی به مبلغ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان رسید. تقریباً تمامی سود ۸۰۶ میلیارد تومانی این شرکت، ناشی شده از فعالیت اصلی شرکت می‌باشد. سود هر سهم نیز با احتساب سرمایه جدید به مبلغ ۸۴ تومان رسید.

پترول: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل سایر اندوخته‌ها به منظور جبران سرمایه گذاری‌های انجام شده و اصلاح ساختار مالی؛ قیمت تئوریک سهم بعد از افزایش سرمایه با توجه به قیمت فعلی آن، حدود هزار و ۸۳۰ تومان می‌شود.

اروند: در پایان سال ۱۳۹۹ ۲,۸۵۴ ریال سود ساخته است که در مقایسه با سال گذشته ۲.۷ برابر شده است (بر اساس آخرین سرمایه) مقدار فروش رشد ۱۲ درصدی داشته است و مبلغ فروش تقریباً دو برابر شده است که علت آن علاوه بر رشد مقدار فروش، رشد چشمگیر در نرخ فروش بوده است. در قسمت بهای تمام شده مواد مستقیم از بهای تمام شده دو برابر شده است. در کل شرکت عملکرد بهتری در سوددهی و نسبت‌های مالی داشته است.

بازارهای جهانی

ادوارد مویا ، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA ، در یادداشت ۱۶ ژوئن در مورد افزایش قیمت نفت گفت: "حتی معامله گران غیر انرژی شرط بندی می‌کنند که قیمت نفت همچنان افزایش یابد."

افزایش قیمت نفت در حالی صورت گرفت که داده‌های API که در ۱۵ ژوئن منتشر شد، حاکی از بهبود مبانی بازار است که ۸.۵۴ میلیون بشکه کاهش موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ ژوئن را نشان می‌دهد.

شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات شرکت زغال سنگ گلنرود را از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خریداری خواهد کرد و این موضوع در مرحله نهایی قرار دارد. همچنین سرمایه گذاری در معادن فلزی غرب کشور را آغاز کرده است.

روز گذشته ، فلزات اساسی LME افت محسوسی را تجربه کردند طوری که امروز شاخص‌های آسیایی مقهور احتیاط سرمایه گذارانی شدند که چشم به اقدامات فدرال رزرو دوخته‌اند. افت شاخص‌های خرده فروشی و تولیدات صنعتی چین هم دلیل دیگری برای احتیاط در بازارهای مالی به سرمایه گذاران داده است. اغلب کامودیتی ها با رکود معامله روبه رو هستند اما نفت وضعیت متفاوتی دارد زیرا قیمت‌ها به بالاترین سطح از آپریل ۲۰۱۹ رسیده که خروج اغلب اقتصادهای مطرح از بحران پاندمی کرونا و نیاز به این نهاده تولیدی و همچنین ادامه محدودیت‌های تولید از سوی کشورهای عضو اپک و همپیمانان آنها از دلایل رشد بهای نفت بوده است.

قیمت اسلب وارداتی جنوب شرق آسیا که از عمده مقاصد صادراتی فولاد ایران محسوب می‌شود در روز گذشته با رشد قابل توجه ۵.۷ درصدی تا ۹۲۰ دلار در تن بالا آمده است که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن و زغال سنگ می‌باشد اما قیمت‌ها در چین پس از تعطیلات نزولی است البته این کاهش جزئی بوده است.

وضعیت بازار نفت

به نقل از پلاتس، جف کوری مدیر تحقیقات بانک گلدمن ساکس ضمن پیش بینی صعود قیمت نفت تا مرز ۱۰۰ دلار در پایان سال جاری میلادی، نسبت به پایان سرمایه گذاری در طرح‌های نفتی بلندمدت هشدار داد.

بر اساس این گزارش، دیدگاه کوری درباره قیمت نفت در اظهارات جرمی وایر مدیر بازرگانی کالای شرکت ترافیگورا در نشست جهانی کالای فایننشیال تایمز مورد حمایت قرار گرفت.

راسل هاردی مدیرعامل شرکت بازرگانی کالای ویتول هم با اشاره به اینکه جهان با کمبود احتمالی عرضه نفت در دهه آینده روبرو می‌شود، گفت: عقب نشینی از طرح‌های سوخت فسیلی توسط بخش‌هایی از صنعت، شکافی میان عرضه و تقاضای پیش بینی شده ایجاد می‌کند. قیمت نفت تا پایان سال جاری در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار می‌ماند. زیرا تولیدکنندگان اوپک پلاس با انتظار برای بازگشت صادرات نفت ایران به بازار، تولید را همچنان محدود نگه می‌دارند.

در این میان، هلیما کرافت مدیر استراتژی کالا در شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: نفت ۱۰۰ دلاری تنها در صورتی ممکن است که شوک شدیدی بر بازار نفت وارد شود.

به گفته مایکل کوهن اقتصاددان آمریکایی شرکت بریتیش پترولیوم با توجه به مازاد ظرفیت تولید عربستان و سایر اعضای اوپک، نفت ۱۰۰ دلاری بعید است. توریل بوسونی مدیر بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی درباره قیمت‌های نفت محتاط بود و گفت: در کوتاه مدت هر چند سطح ذخایر نفت کاهش پیدا می‌کند اما همچنان مطلوب است. چرا که اوپک ۸ میلیون بشکه در روز مازاد ظرفیت تولید دارد. بنابراین احتمال کمبود عرضه در بازار وجود ندارد. اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس هم انتظار دارد قیمت نفت برنت در تابستان در محدوده ۷۰ دلار در هر بشکه بماند اما در سال ۲۰۲۲ به محدوده ۶۰ دلار برگردد.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 500958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.