شهر پیاده محور نیازمند فضاهایی سرزنده است

یک دکترای شهرسازی گفت: چنانچه مدیریت یک شهر قصد دستیابی به شهری پیاده محور را دارد در ابتدا باید زیرساخت‌های متناسب با آن را مهیا کند و سپس به آموزش و فرهنگسازی در این حوزه بپردازد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه به منظور تحقق شهر پیاده محور نیاز است فضاهای شهری فضاهایی منعطف و در دسترس باشد، اظهار کرد: در چنین شهری شبکه و مسیرهای دسترسی به حمل و نقل عمومی به درستی طراحی و ساماندهی شده است و شهروندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند به مقصد برسند.

وی افزود: علاوه بر طراحی صحیح شبکه حمل و نقل همگانی، جانمایی مسیرها برای استفاده از وسایلی مثل دوچرخه نیز می‌تواند زمینه را برای تحقق شهر پیاده محور فراهم کند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: در مسیر دستیابی به شهر پیاده محور باید نیازهای تمامی اقشار جامعه از جمله سالمندان، کودکان و زنان مدنظر باشد و برای تأمین امنیت، آسایش و رفاه شهروندان و استفاده همه اقشار جامعه شهری از فضاها تمهیداتی در نظر گرفته شود.

اخگر اضافه کرد: شهروندان از حضور در فضاهای شهری سرزنده با امنیت بالا استقبال می‌کنند به همین جهت نیاز است در زمان طراحی فضاهای شهری تمامی شاخصه‌های مربوط به یک فضای برون گرا پیاده سازی و از طراحی فضاهای منفعل و درون گرا پرهیز شود.

وی تصریح کرد: نحوه طراحی کالبد فضاها و محیط شهری تأثیر بسزایی در نوع و میزان استفاده شهروندان از فضاهای شهری دارد، در صورتی که هدف از طراحی افزایش میزان حضور مردم است باید تمامی نیازهای آنها مدنظر قرار بگیرد در حالی که امروزه نحوه ساماندهی و طراحی فضاهای شهری ما در بیشتر موارد با اهداف مورد نظر همخوانی ندارد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: چنانچه مدیریت یک شهر قصد دستیابی به شهری پیاده محور را دارد در ابتدا باید زیرساخت‌های متناسب با آن را مهیا کند و سپس به آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه بپردازد.

اخگر ادامه داد: متأسفانه فضاهای شهرهای امروز ما به نحوی طراحی شده که به جای ترغیب شهروندان به پیاده روی یا استفاده از وسایل حمل و نقل پاک، آنان را بیشتر به سمت استفاده از خودرو شخصی سوق می‌دهد؛ تغییر این شرایط نیازمند تدبیر مدیریت شهری بوده و امری زمان بر است

کد خبر 500908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.