زخم آگهی تبلیغات بر تن خانه‌های تاریخی

استفاده از چسب برای نصب پوستر های انتخاباتی همیشه آسیب هایی را برای خانه های تاریخی و اماکن میراث فرهنگی به دنبال داشته است، طبق قوانین این کار جرم بوده و پیگیری قضایی به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن به ۲۸ خرداد بر شور و هیجان تبلیغات افزوده شده است. یکی از شیوه‌های تبلیغ نصب آگهی در نقاط مختلف شهر است. استفاده از میخ، چسب و حتی استحکامات نصب بنر همیشه آسیب‌هایی را برای اماکن شهری در بر داشته است در این میان خانه‌های تاریخی و میراثی بیش از سایر مکان‌ها در خطر است.

علی محمد فصیحی، مشاور رسانه‌ای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هر نوع آسیب رساندن به بناهای تاریخی طبق قوانین موجود جرم است و نباید تبلیغات را بر در و دیوار خانه‌های تاریخی و مکان‌های میراثی اصفهان بچسبانند، چرا که این کار علاوه بر خسارتی که به زیبایی بنای تاریخی می‌زند، حذف آن نیز به بدنه این بناهای تاریخی آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: در واقع چسب یا موادی که با آن تبلیغات را می‌چسبانند باعث می‌شود که پس از انتخابات بنا نیاز به پاکسازی داشته باشد و این امر می‌تواند آسیب رسان باشد. از طرفی نامزدهای شورا کسانی هستند که پس از این، باید اداره شهر را بر عهده بگیرند، این بناها سرمایه‌های شهر است و حفظ آن از جمله کارهایی است که نمایندگان مردم در شورای شهر باید نسبت به انجام آن کوشا باشند.

مشاور رسانه‌ای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح می‌کند: از نامزدهای انتخابات می‌خواهیم که اعضای ستادهای خود را راهنمایی کنند تا شاهد آسیب به بناهای تاریخی نباشیم. اگر آگهی‌ها بر بناهای ثبتی میراث فرهنگی چسبانده شود، یگان حفاظت قطعاً مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد به این بناها آسیبی وارد شود.

فصیحی خاطر نشان می‌کند: اگر آسیبی از این طریق به بناهای تاریخی و میراثی اصفهان وارد شود پیگیری خواهیم کرد؛ بنابراین نیاز است که همه کمک کنند تا حفظ این بناها در اولویت قرار گیرد. تاکنون گزارشی از یگان حفاظت در این خصوص به ما نرسیده است.

بازسازی میراث فرهنگی هزینه بر و گاهی غیرممکن است

محمد حسن ریاحی، استاد تاریخ فرهنگ و تمدن نیز در این باره، اظهار می‌کند: اگر چسب‌هایی که برای نصب پوسترها به دیوارها استفاده می‌شود به فضاهای میراثی زده شود، این بناها را آسیب پذیر کرده و وجهه آنها را دچار مشکل می‌کند.

وی می‌افزاید: یکی از نشانه‌های رشد یافتگی، ایجاد فرهنگ و تضمین هویت میراث‌های فرهنگی و تاریخی است و از آنجایی که حفظ و بازسازی این میراث هزینه بر و گاهی غیرممکن است، باید تلاش کنیم که به این بناها آسیبی نرسانیم.

این استاد تاریخ فرهنگ و تمدن ادامه می‌دهد: دیده شده است که با اسپری و چسب، تبلیغاتی را به بناهای تاریخی چسبانده اند و بعدها اثر این کار روی آن بنا باقی مانده است، باید بدانیم که چنین کاری بناهای تاریخی و فرهنگی را دچار مشکل می‌کند.

ریاحی خاطر نشان می‌کند: همانگونه که انتخابات یک کار ارزشمند است، حفظ این آثار نیز به همان اندازه مهم است و باید به مراقبت از آنها توجه شود. قطعاً کسانی که وارد عرصه انتخابات شده اند، افراد رشد یافته و دارای بلوغ فرهنگی بالایی هستند و انتظار می‌رود که حفظ این آثار را مورد توجه قرار دهند به گونه‌ای که این آثار ارزشمند تاریخی در تاریخ باقی بماند.

کد خبر 500883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.