مکانیزم واکسن برکت دقیقا شبیه سینوفارم است

با وجود اعلام این خبر که تزریق دوز دوم واکسیناسیون کرونا با واکسن «کوو ایران برکت» بدون عارضه است، اما همچنان برخی از پزشکان و محققان نسبت به تزریق واکسن داخلی به جای برخی واکسن های خارجی در دوز دوم تردید دارند.

به گزارش ایمنا، مصطفی جلالی فخر، متخصص بیماری‌های داخلی درباره آخرین وضعیت واکسن «کوو ایران برکت» گفت: آنچه مسلم است این است که جزئیات واکسن برکت هنوز به روشنی مشخص نیست، اما طبق گزارش متخصصان و پزشکانی غیر از تیم تولید واکسن کوو ایران برکت، این واکسن مؤثر و کم عارضه است و مکانیزمی شبیه مکانیزم واکسن سینوفارم چین دارد. تا اندازه‌ای شبیه که گفته می‌شود عیناً کپی دقیقی از واکسن سینوفارم است.

بنا بر همین پلتفرم مشابه کسانی که در دوز اول واکسن سینوفارم دریافت کردند و دوز دومش را پیدا نمی‌کنند، چنانچه به گزارش‌های تولید کنندگان واکسن «کوو ایران برکت» اعتماد دارند، می‌توانند در دوز دوم از واکسن برکت استفاده کنند.

البته قطعاً بهتر است هر دو دوز واکسن از یک نوع باشد، اما به هر حال در چنین شرایطی، یکی از راهکارها این است که دوز دوم واکسن را با واکسن‌هایی که پلتفرم‌های مشابه دارند، جایگزین کرد. بنا بر نکاتی که ذکر کردم صلاح نیست کسانی که در دوز اول واکسن‌هایی مثل آسترازنکا و… را تزریق کردند در دوز دوم واکسن «کوو ایران برکت» را تزریق کنند.

اگر می‌بینیم که در خارج از کشور واکسن‌های میکس تزریق می‌کنند و به عنوان مثال با فایزر و مدرنا این اقدام را انجام می‌دهند، روی این موضوع کار کرده‌اند و شواهد آن را در اختیار دارند.

جلالی فخر درباره احتمال از بین رفتن اثربخشی دوز اول واکسن‌های کرونا در صورتی که فاصله زمانی تزریق دوز دوم از دو یا سه هفته بگذرد، خاطرنشان ساخت: هنوز هیچ تحقیق معتبری در این خصوص انجام نشده که مثلاً اگر شخصی به فاصله ۲-۳ هفته واکسن دوز دوم را دریافت نکند و در طول سه ماه این کار انجام شود، چه اتفاقی برایش می‌افتد.

بنابراین با قاطعیت نمی‌توان اعلام کرد که تزریق دوز دوم واکسن کرونا بعد از سه ماه مانعی ندارد. به گزارش‌هایی که از کانادا مبنی بر ایمنی سه ماهه که در فاصله دو دوز منتشر می‌شود هم نمی‌توان استناد کرد. چون در آنجا بر اساس واکسن فایزری که تزریق می‌شود، این گزارش‌ها را منتشر می‌کنند. بنابراین نمی‌توان با اطمینان نتایج حاصل از تزریق واکسن فایزر را در کانادا به تمام واکسن‌های موجود در دنیا تعمیم داد.

پزشک بیماری‌های ریوی، در پاسخ به اینکه اگر مثلاً قرار باشد تزریق دوز دوم واکسنی به هر دلیلی رخ ندهد، واکسیناسیون آن فرد باید دوباره از اول با واکسن «کوو ایران برکت» شروع شود؟ خاطرنشان ساخت: موکدا عرض می‌کنم به هیچ وجه نمی‌توان قاطعانه در مورد این مسائل اظهارنظر کرد. چون آزمایش یا شواهدی از انجام آن در دسترس نیست، اما بهتر است حتی به فاصله ۹۰ روز فرد منتظر بماند و از همان نوع اول واکسنی که زده، در دوز دوم هم استفاده کند.

جلالی فخر در پایان با ابراز امیدواری نسبت به روزهای آینده تاکید کرد: به نظرم ویروس کرونا دیگر در تمام دنیا نفس‌های آخرش را می‌کشد و ما هم در ایران حتماً نیمه دوم سال را در شرایط خیلی بهتری خواهیم گذراند.

منبع: رکنا

کد خبر 500589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • امید IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    7 0
    خارجی ها هم مجوز اضطراری دادند ایرانی بزنیم بهتره تا خارجی
  • سحر IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    8 1
    ببخشید ولی بهتر نیست برای طرح این مسایل به پزشکهای معتبر و با معلومات مراجعه کنید ایشون بیشتر یک کاسب کرونا هستن
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      4 21
      چی میگن برکت زدم دارم میمیرم....یا دوز دوم واکسن دیگه ای میزنم یا اصلا نمیزنم...الکی هم نگین برکت خوبه برکت اصلا واکسن نیست
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 7
    من برکت زدم ته دم مرگ رفتم حساسیت شددید حتی مگر گفتن
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    17 4
    من برکت زدم هیچ عارضه ای هم نداشت کسانی هم که زده اند و می شناسم اتفاقا هیچ مشکلی نداشتند. در حالیکه از نزدیکان واکسن چینی زدند و مریض شدند (البته اونها هم احتمالا بیماری رو زودتر گرفته بودند و نمی دونستند و بعد زدند- حرف الکی نباید زد) خنده دار اینه که از یه طرف می گن آب مقطره از یه طرف ... نمی دونم اینکه الکی خودمون رو مسخره کنیم و تحقیر چه لذتی می بریم ؟!!!!
  • موسوی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    16 1
    ماخانوادگی برکت زدیم نه عوارضی داشتیم ونه مشکلی متاسفانه وقتی دانشمندان ازایران میرن دادعده ای بلندِ ولی همین دانشمندان چیزی میسازن همونا قبولش ندارن
  • مهراسا BE ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    9 0
    همیشه بهترین دانشمندان و پرفسورها در خارج ایرانی بودن ولی برای ما ایرانیا متاسفانه مرغ همسایه غازه
  • زهرا IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 2
    برکت واکسن مطمعن وخوبیه ساخت ایران کشورخودمونه اگرسردارسلیمانی زنده بودمن حتم دارم واکسن برکت میزد