واکنش زنگنه به سخنان نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره قیمت بنزین

وزیر نفت با اشاره به سخنان نفتی نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره افزایش قیمت بنزین گفت: تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین در مصوبه دولت چاپ شده و در اختیار همه هم هست. در این مصوبه نوشته شده دولت در اجرای تصویب سران محترم سه قوه این تصمیم را گرفت.

به گزارش ایمنا، بیژن زنگنه، امروز در مراسم گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، به سخنان نفتی نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره قرارداد کرسنت و افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داد و اظهار کرد: ترجیح کشور تا حالا این بوده که وارد پرونده کرسنت نشویم؛ اگر قرار شد وارد شویم ما حرف‌های زیادی داریم. تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین در مصوبه دولت چاپ شده و در اختیار همه هم هست. در این مصوبه نوشته شده دولت در اجرای تصویب سران محترم سه قوه این تصمیم را گرفت.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل نیاز در توسعه صنعتی، کارآفرین است نه دانشمند، کارآفرین و انسان خلاق است که یک مجموعه را موفق می‌کند و این موضوع در جوانان بیشتر است، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌گویند جوان گرایی اما وقتی جوانی را برای جایی در نظر می‌گیریم همه مخالفت می‌کنند. این در حالی است که جوان، خلاق است.

وزیر نفت افزود: نفت در توسعه بالادستی باید افزایش تولید مبتنی بر افزایش بازیافت داشته باشد، این در حالی است که نیرویی که بالادستی نفت خوانده باشد، نداریم و با بهترین دانشگاه‌های ایران مذاکره کردیم تا رشته‌های بالادستی نفت را توسعه دهند. اکنون در زمینه آموزش مشکلی نداریم و نیروهای خوبی تربیت می‌شوند.

زنگنه با بیان اینکه در گام بعدی، ظرفیت‌های عملیاتی مورد توجه قرار گرفت و شرکت‌های خدماتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید فعال شد که جز دارایی تکنولوژی کشور هستند، ادامه داد: گام آخر، توسعه فناوری بود که برای توسعه فناوری باید از ایده‌های جدید استفاده کنیم.

یکی از نهادهای نظارتی قصد شکایت از احداث پارک فناوری صنعت نفت را داشت

وی با بیان اینکه این ایده باید زودتر به ذهن ما می‌رسید، تصریح کرد: برنامه من این است که بیشتر عمر باقی‌مانده خود را برای توسعه واحدهای فناور اختصاص دهم. البته فهم این موضوع بسیار ضعیف است و یکی از نهادهای نظارتی تهدید کرده بود که اگر این پارک فناوری را احداث کنید شکایت می‌کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه پارک فناوری صنعت نفت در طرف تقاضا است، گفت: طرح ۵۰۰ میلیون دلاری با عنوان طرح چاه‌های کم بازده و بی بازده مطرح شده است. مهم‌تر از نفت تولیدی، ظرفیت‌های مهندسی و فناوری است که در کشور ایجاد می‌شود.

زنگنه تاکید کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ ما در کشور خدمات چاه‌ها است که می‌توان از واحدهای استارتاپ در این زمینه استفاده کرد. می‌توان از از استارتاپ‌ها در بهینه سازی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۷۰ میلیارد دلار یارانه بخش انرژی است، افزود: روزانه ۱.۵ میلیون بشکه سوخت مایع در داخل کشور مصرف می‌شود که سالانه ۵۴۰ میلیون بشکه در سال خواهد بود، با احتساب قیمت حدود ۶۵ دلار در هر بشکه، مصرف سوخت مایع داخلی معادل ۳۵ میلیارد دلار است.

وی افزود: مصرف گاز نیز سالانه ۳۰۰ میلیارد متر مکعب است که با قیمت هر متر مکعب ۱۶ سنت حدود ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بنابراین به جز برق ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم.

به گفته وزیر نفت، سرمایه صندوق پژوهش و فناوری نفت از ۱۰۰ میلیارد تومان قرار است به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. افزایش تولید نفت افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است و ما زمان زیادی برای استفاده از این فرصت نداریم.

زنگنه افزود: استارت‌آپ، کار و آینده ایران است و نباید از جوانان که آینده ایران هستند دریغ شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 500520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.