بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت بهمن دیزل رشد ۷۵ درصدی داشته و به ۹۰۱ میلیارد تومان رسیده است. همچنین سود ناخالص این شرکت با رشد ۷۴ درصدی به ۵۶۵ میلیارد تومان رسیده و سود خالص آن نیز با رشد ۸۰ درصدی به ۳۹۴ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۲۴ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۸.۹۹۱ واحدی به سطح ۱.۱۵۰.۲۱۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۹۰۰ واحدی در سطح ۳۷۶.۳۲۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۷۹ و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۴ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۳ و احدی به سطح ۱۷.۴۵۷ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۷.۴۱۸ و ۱۹۲.۲۳۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶.۴۶۲B و ۱.۶۷۵B بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

نگاهی به عملکرد شرکت بهمن دیزل با نماد خدیزل

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت رشد ۷۵ درصدی داشته است و به ۹۰۱ میلیارد تومان رسیده است.

سود ناخالص شرکت رشد ۷۴ درصدی داشته است و به ۵۶۵ میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص شرکت رشد ۸۰ درصدی داشته است و به ۳۹۴ میلیارد تومان رسیده است.

سود خالص هر سهم معادل با ۳۹۴ تومان می‌باشد که با قیمت چهار هزار و ۷۰۰ تومانی سهم پی بر ای ۱۲ واحد را به خود می‌گیرد که نسبت متعادلی است.

تولیدات شرکت

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تولیدات شرکت در سال ۱۳۹۸ معادل با هزار و ۵۱۳ دستگاه بوده است که در سال ۱۳۹۹ به هزار و ۶۱۶ دستگاه افزایش می‌یابد. و شرکت پیش بینی کرده در سال ۱۴۰۰، هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیونت را به فروش می‌رساند.

تغییرات حقوق مالکانه

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت با رشد ۱۰۵ درصدی به ۷۲۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.

تابلوی معاملات

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

دژپسند: بانک مرکزی از ۳ مسیر به بورس آسیب زد

وزیر اقتصاد گفت: در ابتدای سال ۹۹ نرخ سود بین بانکی حدود ۹ درصد بود که در همان مقطع رشد بازار سهام آغاز شده است اما در اواخر خرداد به صورت ناگهانی نرخ سود بین بانکی تقریباً دو برابر شد و به حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد رسید. این موضوع یک سیگنال منفی برای بازارهای مالی محسوب می‌شود و تنها محدود به اقتصاد ایران نیست. در سال ۹۹ نه تنها نرخ سود بین بانکی تغییر کرد بلکه نرخ سود سپرده‌های یک ساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت، از سوی دیگر با وجود آنکه تاکنون نرخ سود سپرده‌های دو ساله برای بانک‌ها تعیین نشده بود، بانک مرکزی مجوز ایجاد سپرده‌های دو ساله با نرخ ۱۸ درصد را صادر کرد. آنچه واضح است که بازارهای مالی از جمله بورس به شدت نسبت به نرخ بهره حساس هستند و با کوچک‌ترین تغییری سیگنال منفی و یا مثبت دریافت می‌کنند.

تولید تایر

طبق آمار تولیدکنندگان تایر طی دو ماه ابتدایی سال جاری ۴۰ هزار و ۶۱۹ تن معادل سه میلیون و ۷۸۸ هزار حلقه تایر انواع خودرو تولید شده که به لحاظ وزنی رشد سه درصدی و به لحاظ تیراژ تولید رشد چهار درصدی نسبت به دو ماه نخست سال گذشته داشته است.

مجوز کارگزاری

رئیس سازمان بورس گفت: نرخ نجومی خرید و فروش مجوز کارگزاری شکسته می‌شود. تعداد درخواست‌ها بسیار زیاد است رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: آنطور که گفته می‌شود گویا مجوز کارگزاری‌ها با نرخ‌های نجومی خرید و فروش می‌شود اما پس از آزاد شدن صدور مجوزها، قیمت‌ها در این بازار می‌شکند.

سامانه معاملات بومی بازار سرمایه در مراحل آخر قرار گرفت

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس و اوراق بهادار تهران گفت: اکنون این سامانه قابلیت بهره برداری دارد، اما از آنجایی که همانند هر سامانه دیگری باید یکسری فرایندهایی را اعم از استقرار و راه اندازی را از سر بگذارند به همین خاطر است که کمی فرایند به اجرا در آمدن آن زمان بر شده است.

روح الله دهقان افزود: اکنون نیز این سامانه قابلیت بهره برداری دارد به گونه‌ای که حتی می‌توان از آن استفاده کرد و به معاملات پرداخت، اما از آنجایی که همانند هر سامانه دیگری باید یکسری فرآیندهایی را مانند استقرار و راه اندازی از سر بگذارند به همین خاطر کمی بکارگیری از آن به طول انجامیده است.

کالاهای بورسی مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس گفت: سومین جلسه میز صنعت با میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و حضور مدیران عامل نیروگاه‌های تولید برق و همچنین مدیران سندیکای تولیدکنندگان برق کشور برگزار شد و در آن دغدغه‌های فعالان این صنعت و راه کارهای پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت

اخبار شرکت‌ها

در بورس کالا، آهن اسنفجی ۸۶-۸۷ میلیون ریال، اسلاک واکس ۱۲۵-۱۸۰ میلیون ریال، بیلت فایرا ۵۵۸ میلیون ریال، شمش فایرا ۵۱۸-۵۲۲ میلیون ریال، شمش روی ۵۷۷ میلیون ریال، کنسانتره چادرمول ۲۵.۹۳ میلیون ریال، گندله اپال ۳۵.۲ میلیون ریال، لوبکات ۸۶-۸۹ میلیون ریال، کاتد مس دو هزار و ۱۱ میلیون ریال، نخ پلی استر شگویا ۳۲۲ میلیون ریال.

مجمع شبصیر روز گذشته به دلیل عدم آماده بودن صورت‌های مالی به تنفس خورد اما دبیر مجمع در حاشیه این جلسه گفت "در سال ۹۹ توانستیم ۳۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی، تولید کنیم. با توجه به نیاز بالای صنایع داخل کشور به محصولات پتروشیمی قائد بصیر، اکثر تولیدات در داخل به فروش رسید. کم شدن تولید در فروردین ماه به دلیل بروز مشکل نبود بلکه علت آن فرایند «اورهال» سالانه بود. تجدید ارزیابی شرکت در مرحله کارشناسی است و کارشناسی برای زمین‌ها کار ساده‌ای نیست اما سعی می‌کنیم شرایط را شفاف کنیم تا مورد پذیرش حسابرس قرار گیرد. هنوز نمی‌توان میزان افزایش سرمایه را به صورت دقیق مشخص کرد."

قثابت و افشای اطلاعات الف

قند ثابت خراسان در شفاف سازی رسمی اعلام کرد، نرخ جدید شکر بر اساس ضوابط ابلاغی (۱۷ درصد بیش از قیمت تمام شده) به منزله «دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات» می‌باشد.شرکت‌های قندی گفته بودند، برای افزایش نرخ جدید شکر نمی‌توانند درصد و عدد دقیق و مشخصی اعلام کنند (به دلیل متغیر بودن نهاده‌ها) اما به نظر چون افزایش نرخ جدید بیش از ۱۰ درصد خواهد بود، حالا قثابت به عنوان اولین شرکت قندی، رسماً این موضوع را شفاف سازی کرده است. احتمالاً سایر قندی‌ها هم افشای الف ارائه دهند

قصفها می‌گوید " قیمت شکر از ابتدای سال ۱۴۰۰ بر اساس ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل تعیین گردد. بر اساس دستورالعمل قیمت گذاری و با توجه به پیش بینی‌های صورت پذیرفته، قیمت تمام شده شکر با احتساب ۱۷ درصد سود فعالیت طبق دستورالعمل ابلاغی از بهای بازار بیشتر می‌باشد."

بازارهای جهانی

روند ضعیف بازار پلی‌پروپیلن در پایین‌دست و افزایش حجم محموله‌های کره‌ای از سمت دیگر منجر به کاهش نرخ خرید تاجران چینی و سقوط ۷۵ دلاری پروپیلن آسیایی CFR چین شد.

ظرفیت متانول ایران بواسطه ظرفیت‌های جدید در دو سال گذشته حدود ۶۰ درصد واردات متانول چین در سال ۲۰۲۰ بوده است. پس از شیوع کووید -۱۹، هند توانست عرضه‌های کافی متانول را با توجه به نبود تقاضای شدید در برخی بازارهای همجوار خود و نیازهای محدود خود جذب کند و نظارت‌های بانکی سختگیرانه مانع از خرید متانول ایران شد. متانول ایران ۷۵ درصد واردات هند را قبل از فوریه ۲۰۲۰ تشکیل می‌داد.

اوره داخلی به ۶۴ میلیون ریال هر تن در قیمت پایه بورس کالا رسید. تجارت نفت نوشت "قیمت FOB ایران در بازه‌ی ۳۱۰ تا ۳۱۵ دلار قرار دارد. در خاورمیانه عرضه کنندگان پیشنهادات قیمتی در محدوده‌ی ۴۵۰ دلار داشتند. دولت مصر به تولیدکنندگان داخلی اعلام کرد طی سه ماه آینده نیاز به ۱.۰۰۰.۰۰۰ تن اوره برای مصارف داخلی دارد. تولیدکنندگان چینی نیز نگران تأمین بازار داخلی بودند. مصرف اوره در چین (غیر کشاورزی) طی شش ماهه اول ۲۰۲۱ به دلیل افزایش فعالیت‌های صنعتی بیش از حد انتظار بوده است. موجودی انبارهای چین نیز با کاهش همراه شده است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 500476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.