اسپانیای متحول شده یا سوئد با انگیزه؟

امشب از گروه چهارم یورو ۲۰۲۰، اسپانیای متحول شده‌ انریکه، مقابل سوئد قرار می‌گیرند که زلاتان را با خود به همراه ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته اول لیگ ملت‌های اروپا یا همان یورو ۲۰۲۰ امشب هم پیگیری می‌شود که در یکی از دیدارهای مهم و از گروه چهارم، دو تیم اسپانیا و سوئد مقابل هم قرار خواهند گرفت.

این دیدار رأس ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه با سوت "اسلاوکو وینچیچ" در ورزشگاه "لاکارتوخا" واقع شده در شهر سویل، آغاز می‌شود. تیم ملی اسپانیا که روزهای خوبی را با تیم متحول شده انریکه می‌گذراند و دراندیشه این است با حضور ستاره‌های جوان و جویای قهرمانی به فینال یورو راه پیدا کند.

کشور اسپانیا در جنوب غربی قاره اروپا واقع شده است. این کشور در سال ۱۹۰۴ به عضویت فیفا یا فدراسیون جهانی فوتبال درآمده و فدراسیون فوتبال این کشور هم پس از ۵ سال، در سال ۱۹۰۹ تأسیس شده است.

آن‌ها که لقب‌های مختلفی مانند لاروخا یا ماتادورها را یدک می‌کشند با مربیگری وینسنته دلبوسکه به همراه یک نسل طلایی از بازیکنان دهه پیش، موفق به فتح یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و البته یورو ۲۰۱۲ شده‌اند.

تیم ملی اسپانیا در بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ با رکورد ۳۵ بازی متوالی بدون شکست با رکورد تیم ملی برزیل برابری کرد. این تیم همچنین همراه با آرژانتین و برزیل تنها تیم‌هایی هستند که در جام جهانی و خارج از قاره خود، توانسته‌اند این جام را فتح کنند.

در آن سمت میدان سوئد قرار دارد، تیمی که نخستین بازی رسمی ملی خود را سال ۱۹۰۸ تجربه کرده و موفق شده نروژ را با نتیجه پرگل یازده بر سه در هم بکوبد. بهترین پیروزی آن‌ها دو نتیجه دوازده بر صفر در سال‌های ۱۹۲۷ و ۱۹۴۸ برابر لتونی و کره جنوبی بوده است.

این تیم که در حال حاضر در رتبه هجدهم فیفا قرار گرفته است بدترین شکست خود را هم در سال ۱۹۰۸ برابر تیم المپیک بریتانیا آن هم با نتیجه دوازده بر یک تجربه کرده است. همچنین ۱۱ دوره در جام جهانی فوتبال حاضر شده‌اند که بهترین نتیجه کسب شده شان این بوده که سال ۱۹۵۸ که خودشان میزبان بوده‌اند تا نیمه نهایی پیش رفته‌اند و در نهایت به نایب قهرمانی رسیده‌اند.

تورنمنت معتبر دیگری که تیم ملی سوئد در آن شرکت کرده، یورو است که سوئدی‌ها ۵ دوره آن را تجربه کرده‌اند و بهترین افتخارشان در این جام، حضور در بین چهار تیم بوده است، آن هم سال ۱۹۹۲، یعنی همان سال اولین دوره حضورشان در این مسابقات بوده است.

سرمربی تیم ملی فوتبال سوئد، "جان‌اندرسون" است کسی که روی اسم بزرگ "زلاتان ابراهیمویچ" اسطوره بی‌بدیل دنیای فوتبال خط قرمز کشید و او را برای این رقابت‌های هیجان‌انگیز دعوت نکرد. این در حالی است که زلاتان با ۶۲ گل زده برای کشورش، رکورددار است و فقط در انجام تعداد بازی با ۱۱۸ دیدار ملی، پایین‌تر از "توماس راولی" است که ۱۴۳ مسابقه پیراهن کشورش را پوشیده است.

در خصوص اسپانیا هم باید گفت: این تیم که در حال حاضر رتبه ششم رنکینگ فیفا را اشغال کرده است غایب بزرگی به نام سرخیو راموس دارد. کاپیتان، بخاطر مصدومیت و خستگی ناشی از یک فصل سخت، از لیست اعزامی‌ها خط خورده است. راموس با ۱۸۰ بازی ملی رکورد دار است و در غیاب او و بوسکتس که کرونا گرفته، جوردی آلبا کاپیتان اسپانیا خواهد بود.

لاروخا نخستین تجربه ملی خود را سال ۱۹۲۰ برابر دانمارک با برتری یک بر صفر پشت سر گذاشتند ضمن این که بهترین پیروزی آنها، سال ۱۹۳۴ با کسب برد ۹ بر صفر برابر پرتغال ثبت شده است البته دو باخت سنگین هفت بر یک هم مقابل ایتالیا و انگلیس در سال‌های ۱۹۲۸ و ۱۹۳۱ به چشم می‌خورد.

این نکته هم باید گفته شود که ماتادورها با پانزده دوره حضور در جام جهانی فوتبال که اولین آن به سال ۱۹۳۴ بر می‌گردد و البته به دست آوردن یک جام، بین با سابقه‌ها هستند این در حالی است که آنها ۱۰ دوره هم در یورو حضور داشته‌اند که استارتش از سال ۱۹۶۴ بوده و حاصل آن کسب دو قهرمانی بوده است.

حالا سوئدی‌ها با تمام فراز و نشیب‌ها، در همه خطوط بازیکنان خوبی در اختیار دارند تا به ماجراجویی در یورو ۲۰۲۰ بپردازند. در خط دفاع، میکائیل لوستیک و لیندلوف، در خط هافبک، سباستین لارسون، گوستاو اسونسون، امیل فورسبرگ و لودوینگ آگوستینسون، در خط حمله هم اکساندر ایساک مهاجم جوان سوسیه داد اسپانیا، دژان‌کلوسفسکی بازیکن یوونتوس، و ماکورس برگ با تجربه، نقش آفرینی خواهند کرد تا جای خالی مرد بزرگی مثل زلاتان، کمی کم رنگ شود.

در لیست لوچو (سرمربی اسپانیا) هم حضور بازیکنانی مثل: جرارد مورنو، دنی اولمو و موراتا در خط حمله و بازیکنی مثل پدری که می‌تواند اینیستا آینده اسپانیا باشد، این تیم را جذاب کرده است و آنها قطعاً یکی از مدعیان این رقابت‌ها خواهند بود.

کد خبر 500377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.