خداحافظ نتانیاهو

پارلمان اسراییل در جلسه ویژه‌ای که شب گذشته برگزار کرد با رای اعتماد به دولت ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید به ۱۲ سال حکومت و قبضه قدرت توسط بنیامین نتانیاهو پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت جدید اسرائیل را یائیر لاپید با ائتلافی گسترده تشکیل خواهد داد و دولت ائتلافی‌اش از هشت حزب راست، چپ و اسلام‌گرا تشکیل شده که برای رسمیت یافتن باید ۶۱ رأی موافق از کنست پارلمانی با ۱۲۰ کرسی را کسب می‌کرد.

دولت جدید اسرائیل که با عنوان قیام علیه بنیامین نتانیاهو شناخته می‌شود، برای اولین بار در تاریخ اسرائیل از احزاب عربی و اسرائیلی تشکیل شده که به احتمال زیاد در ساختار کابینه دولت نقش تأثیرگذاری را ایفا خواهند کرد.

پس از گذشت ۱۲ سال، شمارش معکوس حذف نتانیاهو از قدرت به پایان رسیده و نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پیش از این تلاش‌های فراوانی را جهت رایزنی با نمایندگان کنست به کار گرفته بود، سرانجام با ۶۰ رأی موافق و ۵۹ رأی مخالف به کابینه جدید رژیم صهیونیستی رأی اعتماد داد و بنیامین نتانیاهو را پس از ۱۲ سال از عرصه قدرت کنار گذاشت.

نفتالی بنت پس از رأی اعتماد به عنوان نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی، رسماً مراسم تحلیف را به جای آورد و برای دو سال نخست وزیر این کابینه خواهد بود و بعد از آن این کرسی را به یائیر لاپید رهبر حزب یش عاتید واگذار خواهد کرد.

نتانیاهو در جلسه شبه گذشته کنست به ایراد سخنرانی پرداخت و تاکید کرد که «برای سرنگونی این دولت همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت» و مدعی شد که «من به عنوان نماینده یک میلیون اسرائیلی اینجا ایستاده‌ام و به خاطر آنها مأموریت خطیر تأمین موجودیت و امنیت اسرائیل را ادامه خواهم داد. ما دستاوردهای بی سابقه بسیاری از جمله مقابله با کرونا و حرکت به سمت اقتصاد آزاد را برای اسرائیل محقق کردیم.»

دولت ائتلافی اسرائیل بعد از یک بن‌بست سیاسی که چهار دوره انتخابات زود هنگام را به همراه داشت، تشکیل می‌شود و در این راستا طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در اسرائیل از بدو تشکیل این رژیم پایان می‌رسد.

دولت لاپید ائتلافی غیر معمول از راست افراطی گرفته چپ و مسلمان است که بر اساس نتایج یک نظر سنجی که توسط شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی انجام شده است، اکثریت صهیونیست‌ها معتقدند دولت ائتلافی یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید زیاد دوام نخواهد آورد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز در واکنش به تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی تاکید کرد که «برگزاری چندین دور انتخابات بیانگر «عمق بحران» سیاسی رژیم صهیونیستی به موازات بحران نظامی و امنیتی ادامه‌دار این رژیم در نتیجه مقاومت و پایداری ملت فلسطین است.»

دولت جدید از تنش‌های رژیم صهیونیستی می‌کاهد

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ناکامی نتانیاهو در جنگ ۱۲ روز غزه باعث شد انتقادات علیه وی در کابینه دولت رژیم صهیونیستی بالا بگیرد و پس از ائتلاف جریان‌های سیاسی اسرائیل در پارلمان این کشور پروژه حذف نتانیاهو از قدرت کلید خورد.

به گفته وی با توجه به اختلافات قبلی بین بایدن و نتانیاهو، لابی‌های قدرتمند آمریکا در پارلمان اسرائیل تلاش خود را جهت کنار زدن نتانیاهو از قدرت در اسرائیل به کار گرفتند و نهایتاً فشارهای داخلی و خارجی باعث شد که نتانیاهو حمایت‌های حزب قدرتمند لیکود را از دست بدهد.

به عقیده این کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه، پس از حذف نتانیاهو از قدرت، پرونده فسادهای وی به جریان خواهد افتاد و بر همین اساس عمر سیاسی نتانیاهو در اسرائیل به سر رسیده است.

نعیمی می‌گوید: با توجه به دولت دموکرات آمریکا و حذف نتانیاهو از قدرت، سیاست‌های خصمانه دولت بعدی رژیم صهیونیستی علیه ایران کاهش می‌یابد؛ زیرا دموکرات‌ها زیر بار لابی‌های صهیونیستی نمی‌روند؛ البته کابینه جدید رژیم صهیونیستی نیز سعی می‌کند تنش‌های ناپایدار را به حداقل برساند؛ زیرا با افزایش تنش‌ها ثبات اقتصادی در این کشور به خطر می‌افتد و خروج سرمایه‌ها نیز تشدید می‌یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: احزاب سیاسی پارلمان اسرائیل پست‌های کلیدی کابینه جدید را تقسیم کردند و بر همین اساس با توجه به کناره‌گیری نتانیاهو انحصار طلب، این دولت ائتلافی از تنش‌های رژیم صهیونیست می‌کاهد.

تغییر کابینه در اسرائیل به سود ایران خواهد بود

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز به ایمنا می‌گوید: کابینه جدید رژیم صهیونیستی حاصل شکست سنگین نتانیاهو در جنگ ۱۲ روز غزه است که منجر به عقب نشینی اسرائیل از مواضع خود شد.

به گفته وی به نظر می‌رسد کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال فشار دولت جو بایدن تشکیل شده است؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد با توجه به ائتلاف چندین حزب چپ و میانه رو، کابینه جدید رژیم صهیونیستی غیر پایدار است.

به عقیده این کارشناس مسائل خاورمیانه، پس از برکناری بنیامین نتانیاهو از جایگاه نخست وزیری، رژیم صهیونیستی پروندهای قضائی وی به جریان خواهد افتاد و به صورت علنی محاکمه خواهد شد.

هانی‌زاده در ادامه می‌گوید که جو بایدن پس از جنگ ۱۲ روزه غزه به شدت از ماجراجویی نتانیاهو در منطقه ناراضی بود و در این راستا فشارهای زیادی جهت پذیر آتش بس به نتانیاهو وارد کرد؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد دولت بایدن تمایلی به تداوم نتانیاهو و حزب لیکود در قدرت ندارد؛ بنابراین کابینه جدید رژیم صهیونیستی تحت کنترل دولت جو بایدن عمل کند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به حذف جریان افراطی لیکود از کابینه اسرائیل، به نظر می‌رسد تا حدودی از ماجراجویی‌های این رژیم در منطقه بکاهد؛ بنابراین تغییر کابینه در اسرائیل به سود ایران خواهد بود.

کد خبر 500375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Jose ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    اما نفتالی بنت، تندرو تر از نخست وزیر قبلی است