۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
آخرین جزئیات پروژه مترو مشهد

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: در مجموع به سه دلیل ضرورت ترافیکی، استفاده از ظرفیت دستگاه حفار و بهره گیری از اوراق مشارکت حفاری تونل خط چهار آغاز شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، کیانوش کیامرز در خصوص دلایل خروج دستگاه حفار از خط سه مترو و آغاز حفاری خط چهار مترو قبل از اتمام حفاری تونل خط سه، اظهار کرد: یکی از اهداف قطار شهری با توجه به بالا بودن هزینه‌های احداث خطوط ریلی بهره برداری از فازهای ترافیکی خطوط برای رفع گره‌های ترافیکی هسته‌های اصلی و مرکزی شهر مشهد است.

وی با بیان اینکه تا کنون حفاری ۱۷.۵ کیلومتر از ۲۸.۵ کیلومتر تونل خط سه انجام شده است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ترافیکی در خط سه بهره برداری از شش کیلومتر این خط حد فاصل پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا میدان شهدا در فاز اول است تا بتوانیم هسته مرکزی شهر را پوشش دهیم که تونل این بخش اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه در فاز دوم خط سه مسیر پایانه امام رضا (ع) تا سیدی به بهره برداری خواهد رسید که تونل این بخش هم آماده است، افزود: فاز سوم این خط نیز از میدان شهدا تا امامت ۴۹ به بهره برداری می‌رسد که تونل این بخش نیز آماده شده است، و این در حالی است که برای بهره برداری از این سه فاز به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم.

وی ادامه داد: برای اینکه از فاز چهارم که حد فاصل امامت ۴۹ تا انتهای امیریه است نیز بهره برداری کنیم باید ۸.۵ کیلومتر تونل حفاری شود، که اگر قرار باشد با دستگاه حفار(Tbm )این مسیر حفاری شود، دستگاه ظرف ۱.۵ سال این کار را انجام خواهد داد؛ البته زمانی می‌توانیم فاز چهار خط سه را بهره برداری کنیم که ابتدا سه فاز اول را با هزینه ۹ هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسانیم.

کیامرز با بیان اینکه برای حفر تونل فاز چهارم خط سه زمان داریم که آن را با مدیریت اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد که حفاری تونل خط چهار را به طول ۱۶.۵ کیلومتر به دو دلیل با دستگاه حفار تی. بی. ام آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه در حفر تونل خط چهار در بخش‌هایی از جمله میدان امام حسین (ع) با آب روبرو هستیم و همچنین به این دلیل که در محدوده حرم مطهر نیز با توجه به تأسیسات، حفر تونل حتماً باید با دستگاه حفار انجام شود، این دستگاه را به خط چهار منتقل کردیم، در حالی که با توجه به نوع خاک امکان حفر تونل فاز چهارم خط سه به روش NATM وجود داشت.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اظهار کرد: با این کار ما می‌توانیم حفاری تونل خط چهار قطار شهری را ظرف دو سال به اتمام رسانده و حتی فاز میانی این خط را شامل میدان امام حسین (ع)،میدان شهدا و مصلی را به خطوط دیگر متصل کنیم زیرا با توجه به ضرورت‌های ترافیکی اگر بتوانیم قبل از فاز چهارم خط سه، فاز میانی خط چهار را بهره برداری کنیم گره ترافیکی هسته مرکزی شهر را از میان خواهیم برد.

وی افزود: این در حالی است که تا یک سال دیگر می‌توانیم حدود سه کیلومتر از هشت کیلومتر فاز چهار خط سه قطار شهری را حفاری کنیم، که تا آن زمان نیز دستگاه حفاری که اکنون در حال حفاری تونل خط سه در مسیر شهرک ابوذر است، نیز آزاد شده و می‌توان باقی مانده تونل فاز چهار خط سه را با دستگاه حفار ادامه داد.

کیامرز تصریح کرد: در مجموع تا دو سال دیگر حفاری فاز چهارم خط سه قطار شهری نیز به پایان خواهد رسید و این در حالی است که شاید با توجه به هزینه‌های بالا بهره برداری از این بخش سه تا چهار سال زمان ببرد.

وی با بیان اینکه با توجه به این شرایط به این نتیجه رسیدیم برای بهره بردن از حداکثر توان دستگاه حفار این دستگاه را به خط چهار منتقل کرده و حفاری تونل خط چهار را که فاز میانی آن ضرورت ترافیکی بیشتری دارد را آغاز کنیم خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع شرایط کشور نیز برای دریافت مجوزهای لازم جهت اجرای خط چهار با ترک تشریفات محیا بود که این کار مشهد را در احداث خطوط قطار شهری جلو می‌اندازد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد ادامه داد: وقتی تونل‌های خط سه و چهار همزمان آماده شود این امکان و ظرفیت را در اختیار مدیریت شهری قرار خواهد داد تا بر اساس اولویت و ضرورت ترافیکی بهره برداری از خطوط را فاز بندی کند.

وی تصریح کرد: در مجموع طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ضرورت ترافیکی به بهره برداری از فاز میانی خط چهار بیشتر از فاز چهارم خط سه قطار شهری است و بر اساس همین ضرورت و همچنین وجود آب و تأسیسات در مسیر خط چهار، حفاری تونل این خط را به صورت مکانیزه و با دستگاه حفار آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار این دلایل باید به این موضوع توجه کنیم که اوراق مشارکت خط سه و خط چهار نیز از هم جدا است، اظهار کرد: دولت برای هر خط بودجه خاص خود را در نظر می‌گیرد لذا با آغاز حفاری تونل خط چهار توانستیم که یک بودجه مازاد هم با انتشار اوراق مشارکت از دولت بگیریم و از این پس دولت باید برای خط چهار نیز اوراق مشارکت مجزا در نظر بگیرد که این نیز یک امتیاز برای قطار شهری مشهد است.

کیامرز گفت: موضوع قابل توجه دیگر این است که در مجموع در کشور چهار دستگاه حفار وجود دارد که دو دستگاه آن تقریباً خراب است و تنها دو دستگاه حفار در مشهد فعال است که با انتقال یکی از آنها به خط چهار حداکثر استفاده از آن را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: حفاری تونل در مسیرهایی که با آب و ساختمان‌های مرتفع و تأسیسات سنگین روبرو است حتماً باید با استفاده از دستگاه حفار انجام شود و در محل‌هایی که با آب و ساختمان‌های مرتفع روبرو نیستیم می‌توان از روش NATM استفاده کرد، لذا با توجه به همین شرایط بود که دستگاه حفار به خط چهار که در مسیر به آب می‌خوردیم منتقل و خط سه که شرایط خاک متراکم نیست و آب نیز در مسیر وجود ندارد را به روش NATM آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد افزود: در مجموع می‌توان گفت به سه دلیل ضرورت‌های ترافیکی، استفاده از ظرفیت دستگاه حفار و بهره گیری از اوراق مشارکت حفاری تونل خط چهار آغاز شد.

کد خبر 500187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.