باز هم دخالت سیاست در ورزش/  وقت انتقام انگلیس

در ادامه رقابت های یورو ۲۰۲۰، امشب دو دیدار مهیج برگزار می‌شود که هم جنبه انتقامی دارد و هم سیاست بار دیگر در ورزش دخیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امشب یکشنبه ۲۳ خرداد ماه در ادامه رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ تیم‌های گروه سه با یکدیگر مصاف می‌دهند. ابتدا از ساعت ۱۷:۳۰ انگلیس و کرواسی مقابل هم می‌ایستند و سپس ساعت ۲۳:۳۰ هم اوکراین و هلند با هم مصاف می‌دهند.

قضاوت بازی اول که در ورزشگاه ومبلی شهر لندن برگزار می‌شود را "دنیله اورساتو" ایتالیایی را خواهد داشت. انگلیسی‌ها که سابقه قهرمانی جام جهانی ۱۹۶۶ در کشور خودشان را یدک می‌کشند حالا با توجه به برگزاری فینال یورو در خاک این کشور می‌خواهند فاتح جام شوند.

حریف تیم ساوتگیت در گام اول، تیمی است که با هدایت دالیچ در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، قبل از رسیدن به فینال، آن‌ها را با نتیجه دو بر یک ضربه فنی کرده است. دالیچ که نایب قهرمان جام جهانی قبل است حالا خودش خوب می‌داند که کار سختی مقابل سه‌شیرهای با انگیزه دارد.

هر دو تیم جزو مدعیان و بزرگان یورو ۲۰۲۰ هستند. انگلیس با یک نسل طلایی پا به این جام گذاشته و مردم این کشور پس از ناکامی‌های متعدد، حالا دیگر امید زیادی دارند تا با جوانانشان موفقیت بزرگی در این دوره به دست بیاورند.

حضور چهره‌های جذاب و تأثیرگذاری مانند کین، سانچو، رشفورد، استرلینگ، گیریلیش، فودن، مانت و … به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند که سه شیرها با کلی ستاره می‌توانند امیدوار به خلق نتایج فراموش نشدنی در اذهان علاقه مندان به فوتبال در یوروی امسال باشند.

دیگر مسابقه امشب از گروه سه که در ورزشگاه "یوهان کرویف آره‌نا" انجام می‌شود را "فلیکس بریخ" آلمانی سوت خواهد زد. تیم فوتبال اوکراین تا به حال هیچ گاه فینال جام ملت‌های اروپا را تجربه نکرده است.

آنها در سال ۲۰۱۲ به صورت مشترک با کشور لهستان، میزبان مرحله پایانی جام ملت‌های اروپا بودند و در گروه سوئد، انگلستان و فرانسه قرار گرفتند. اوکراینی‌ها با بردن سوئد و دو شکست مقابل انگلستان و فرانسه در مرحله گروهی حذف شدند و در پایان رقابت‌ها جایگاه سیزدهم را تصاحب کردند.

امسال روی نیمکت این تیم، ستاره سابقشان یعنی "آن دری شوچنکو" به عنوان سرمربی نشسته است. کسی که با ۴۸ گل ملی بهترین گلزن آن‌ها است. شوچنکوی ۴۴ ساله به عنوان کاپیتان اوکراین تا یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ با تیم کشورش پیش رفته اتفاقاً یورو ۲۰۱۲ را هم تجربه کرده است.

این سرمربی بلافاصه بعد از یورو ۲۰۱۲ در ۲۸ ژوئیه همان سال از فوتبال اعلام بازنشستگی کرد سپس در عرصه سیاست به پارلمان اوکراین وارد شد و به مربیگری فوتبال هم ادامه داد و به نوعی می‌توان از او به عنوان یک چهره‌ی ورزشی- سیاسی یاد کرد اما یک موضوع عجیب چند روز قبل از آغاز یورو ۲۰۲۰‌، موجی از خشم و اعتراض را به سمت اوکراینی‌ها روانه کرد. داستان این اعتراض‌ها به رونمایی پیراهن آنها برای این رقابت‌ها می‌شود.

بر روی این لباس، نقشه‌ای از اوکراین کشیده شده که شبه جزیره "کریمه" که روسیه آن را بخشی از خاک خود می‌داند هم به عنوان بخشی از اوکراین به تصویر کشیده شده است. اوکراین "کریمه" را جزئی از مرزهای خود قرار داده و شعار "شکوه اوکراین" را هم برای این مسابقات در نظر گرفته است.

این حرکت، باز هم پای سیاسیون را به عرصه ورزش باز کرد و یک بار دیگر، شعارِ "ورزش باید از سیاست جدا باشد" را در حد یک "شعار" باقی گذاشت. روسی‌ها که شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا کرده و به ضمیمه خاک خود درآورده بودند و با وجود این که در سطح بین‌المللی این امر پذیرفته نشد به حرکت اوکراینی‌ها خرده گرفتند و اعلام کردند: "کریمه" را بخشی از خاک روسیه می‌دانند.

این دعوا به جایی رسید که اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، در این امر دخالت کرد و به اوکراین گفته است که باید "شعار سیاسی" را از روی پیراهن تیم ملی فوتبال خود در رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ حذف کند.

کد خبر 500158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.