چیه این فوتبال اصلا؟

شب گذشته در جریان بازی دانمارک مقابل فنلاند، اتفاق تلخی برای کریستین اریکسن رخ داد که برای ساعاتی، کل دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته، شنبه ۲۱ خرداد ماه در ادامه رقابت‌های یورو ۲۰۲۰، دو تیم دانمارک و فنلاند از گروه دو در ورزشگاه "تلیا پارکن" دانمارک با قضاوت "آنتونی تیلور" انگلیسی به مصاف هم رفتند.

این دیدار درحال پیگیری بود و در یک صحنه دقیقه ۴۴، مصدومیت شدید و وحشتناک کریستین اریکسن که ناگهان منجر به بیهوشی این ستاره شد، رخ داد. پزشکان سریع وارد زمین شدند و احیای قلبی و تنفسی را انجام دادند، شدت مصدومیت به حدی بود که بازیکنان طاقت دیدن این صحنه را نداشتند و ورزشگاه در بهت کامل فرو رفت.

خبرها لحظه به لحظه از وضعیت وی مخابره می‌شد. ابتدا خبرهایی اعلام شد که ستاره دانمارکی‌ها فوت کرده اما "جمال جبلی" گزارشگر بین اسپورت مدعی شد کریستن اریکسن هنگام ترک زمین زنده بوده است. همسر کریستین اریکسن پس از اتفاق ناگواری که برای او رخ داد وضعیت بدی داشت که اشمایکل و کیائر از جمع بازیکنان جدا شدند سریعاً برای دلداری به سمت او رفتند.

در کپنهاگن وضعیت قرمز اعلام شد و با اعلام یوفا و با توجه به وضعیت اورژانسی پزشکی کریستین اریکسن، مسابقه تیم‌های دانمارک و فنلاند به حالت تعلیق در آمد. یوفا چند لحظه بعد به همراه فدراسیون دانمارک اطلاعیه دادند که کریستین اریکسن هوشیار است و برای معاینه بیشتر به بیمارستان منتقل شده است.

همزمان در فضای مجازی هم کاربران، از تیم پزشکی، داور و بازیکنان دانمارک به دلیل کاور کردن اریکسن برای دیده نشدن او، قدردانی کردند و به انتقاد بسیار شدید از پخش تلویزیونی مسابقات پرداختند. پس از دستور لغو بازی توسط داور، هواداران دو تیم در ورزشگاه ماندند و به تشویق کریستین اریکسن پرداختند. حاضران از یک سو نام کریستین و از سوی دیگر نام اریکسن را فریاد می‌زدند.

لحظاتی بعد یوفا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به دنبال درخواست بازیکنان هر دو تیم، دیدار دانمارک و فنلاند از ساعت ۲۳ (به وقت ایران) از سرگرفته خواهد شد. ۴ دقیقه پایانی نیمه نخست انجام می‌شود و پس از آن ۵ دقیقه استراحت در بین دو نیمه اعمال خواهد شد.

همچنین با وجود برگزاری نیمه دوم این دیدار و تداخل با بازی بلژیک و روسیه، در کمال تعجب تغییری در زمان برگزاری این دو تیم به وجود نیامد. با این حال، جدال نیمه اول بازی دانمارک و فنلاند پس از اتفاقات تلخ و ناگوار با تساوی بدون گل به اتمام رسید.

در آغاز نیمه دوم، بازی در اختیار تیم میزبان و قرمز پوش قرار داشت. تیم "کاسپر هیولماند" از چپ و راست روی دروازه شاگردان "کانروا" در فنلاند، توپ می‌ریختند، اما برخلاف این بازی یک طرفه، گل اول فنلاند به دانمارک توسط "پویانپالو" در دقیقه ۵۹ زده شد تا حساب کار یک بر صفر شود. این بازی آنقدر تحت‌الشعاع حمله قلبی اریکسن بود که فلاندی ها به احترام او بعد از گلزنی خوشحالی نکردند.

در آن سمت تیم ملی فوتبال بلژیک که همزمان به مصاف روسیه رفته بود، توسط لوکاکو به گل رسید و مهاجم شیاطین سرخ اروپا، که با اریکسن در اینتر هم تیمی است، به سمت دوربین پخش زنده دوید و با گفتن جمله‌ی "دوستت دارم" گلش را به کریستین تقدیم کرد.

این در حالی است که در جریان همین دیدار دو هوادار روسیه هم با نوشتن پیام: زود خوب شو" برای کریستین اریکسن آرزوی سلامتی کردند تا به نوعی حس انسان دوستی خود را نشان دهند. دانمارکی‌ها که نمی‌خواستند در خانه شکست تلخی تجربه کنند، بازهم حملات را بیشتر کردند اما همه چیز تحت تأثیر شرایط اریکسن قرار داشت. بازیکنان هوش و حواسشان پیش ستاره‌شان بود. با این حال دقیقه ۷۴ یک پنالتی برای میزبان اعلام شد اما "امیل هویبیرگ" خیلی راحت توپ را در دستان "لوکاس" قرار داد تا نشان دهد تمرکز لازم را ندارد.

به هر حال هر چه که بود این بازی تلخ بالاخره سوت پایانش توسط تیلور انگلیسی زده شد. دانمارک نه روحیه داشت نه ستاره، به همین دلیل اولین پیروزی فنلاند در ماندگارترین و طولانی‌ترین مسابقه تاریخ یورو به ثبت رسید. البته فیفا هم به صورت نمادین، "اریکسن" به عنوان بهترین بازیکن بازی با فنلاند اعلام کرد.

نکته جالب دیگر در خصوص لحظه مصدومیت اریکسن این بود که خیلی‌ها، از آنتونی تیلور قدردانی کردند. بارها دیده شده که داورها بدون توجه به بازیکنان، بازی را ادامه می‌دهند اما این مرد انگلیسی و با تجربه، بلافاصله بعد افتادن اریکسن، بازی را متوقف و تیم پزشکی را صدا زد. در این طور لحظات، ثانیه‌ها هم مهم هستند و قطعاً "آنتونی تیلور" با عمل کردن سریعش، یکی از نقش‌های اصلی را در نجات جون اریکسن داشت.

در یک لحظه به جای قلب ستاره دانمارکی‌ها، قلب دنیای فوتبال ایستاد. همه نگران و بهت زده بودند. اشک‌های بازیکنان دو تیم و تماشاگران حاضر، فضای احساسی عجیبی را در کپنهاگن رقم زده بود. همه تیم‌ها، همه بازیکنان، همه و همه با هر طیفی، با هر سلیقه‌ای، از هر نژادی، برای بهبودی ستاره فوتبال دست به دعا شدند. از باشگاه‌های بزرگ گرفته تا تیم‌های ملی و حتی دیگر چهره‌های مشهور غیر ورزشی دنیا.

صحنه حمله قلبی به اریکسن، یک عمر درس زندگی به همه‌ی مردم در کل دنیا بود. این حس انسان دوستی و این ابراز همدردی‌ها از سراسر جهان، بدون شک طرفداران فوتبال در کشور ما را هم یاد جمله‌ی معروف عادل فردوسی پور در حین یکی از گزارش‌هایش انداخت، آنجایی که عادل گفت: "چیه این فوتبال اصلاً؟ "

یا مثلاً کافی است به عکس جالبی که از "سیمون کیائر" کاپیتان دانمارک در فضای مجازی پخش شد، توجه کنید. او با بازوبندی بردست، به خوبی وظیفه یک کاپیتان را اجرا کرد. کیائر با رهبری جالبش، جو ملتهب آن لحظه را تلطیف کرد. او یکی از هواداران را در آغوش کشید و چهره غم آلود و اشک‌بارش را نظاره و آرام کرد. درست همین‌جا بود که آقای کاپیتان به وظیفه‌اش درست عمل کرد.

بله بعد از دیدن این صحنه‌ها، باید گفت: "چیه این فوتبال اصلاً!؟"

کد خبر 500149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.