بانک مرکزی مصوبات بانکی ستاد کرونا را ابلاغ کرد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مصوبات ستاد ملی کرونا در حوزه بانکی در مورد امهال بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی کسب و کارهای آسیب دیده و ممنوعیت محدودیت ارائه خدمات به چک‌های وصول نشده را ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا از بانک مرکزی، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هشتم خردادماه مصوبات خود را اعلام کرد. بندهای یک تا سه بخش (ب) این مصوبات مربوط به مصوبات بانکی است که بانک مرکزی آن را ابلاغ کرد.

براساس این مصوبه صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا (به غیر از تسهیلات قرض‌الحسنه)، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت آنها در چهارماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است، منوط به آنکه بدهی آن‌ها به شبکه بانکی تا یکم اسفندماه ۹۹ در طبقه جاری قرار داشته باشد، به انتهای دوره تقسیط منتقل می شود تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول شود.

تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که برای کسب و کارهای به شدت آسیب دیده پرداخت شده است نیز مشمول امهال این بند می شود.

همچنین موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت برای مشمولان این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشد، به پایان تیرماه سال جاری منتقل می‌شود.

در این مصوبه آمده است که مهلت پیش‌بینی شده برای مشمولان این بند از از احتساب و اخذ وجه التزام تاخیر تادیه دین و کارمزد اضافی مستثنی هستند.

مشمولان این بند تا موعد مقرر برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید طی چهار ماهه اول سال ۱۴۰۰، مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شوند.

در ادامه این مصوبه تاکید شده ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر قانون چک (صرفاً برای اخذ تسهیلات) برای چک‌های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا که تاریخ مندرج در چک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیر ماه ۱۴۰۰ شود، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادرکننده چک به بانک یا موسسه اعتباری محال علیه، طی یک ماه پس از تاریخ برگشت، اعمال نخواهند شد.

همچنین در مصوبه جدید اصلاحاتی انجام شده به این صورت که در صورت عدم موجودی کافی اشخاص برای چک‌های صادره با سررسید اول تا بیستم اردیبهشت سال ۱۴۰۰، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک، در صورتی که حداکثر تا ۲۰ خرداد ماه سال جاری به بانک ارائه شوند، اجتناب کنند. محاکم و ضابطین قضایی نیز از صدور اجرائیه در این موارد در بازه زمانی یاد شده خودداری کنند.

همچنین چک‌هایی که سررسید آن‌ها اول تا بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بوده و به دلیل عدم موجودی کافی منجر به صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت شده‌اند، تا ۲۰ خرداد ماه سال جاری مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در قانون صدور چک نخواهند شد.

لازم ذکر است «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری هفته گذشته اعلام کرد ۷۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خانوارها و مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شده است و بر اساس آخرین تصمیمات مهلت ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل و کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا تا پایان شهریورماه تمدید شد.

کد خبر 500122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.