برنامه‌های بومی؛ کلید رفع مشکلات شهرهای امروز

یک دکترای شهرسازی گفت: رفع مسائل شهرهای جدید در گرو تدوین برنامه‌های بومی و تغییر دیدگاه مدیریت شهری است تا شرایط کنونی برای هر شهر به خوبی تبیین شود و راهکارهای جدیدی به منظور رفع مسائل شهر مدنظر قرار بگیرد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات شهرهای جدید، اظهار کرد: شهرهای جدید امروزه بیشتر اقامتگاهی برای انسان‌ها هستند که فضایی فرهنگی و هویت بخش را برای ساکنان خود به ارمغان نمی‌آوردند و به سختی می‌توان چنین فضاهایی را شهر نامید.

وی افزود: در شهرسازی شهرهای قدیم، انسجامی در بافت کالبدی و ثبات نسبی در شرایط اجتماعی و اقتصادی شهر وجود داشت که ارتباط متقابل انسان و محیط و انسان‌ها با یکدیگر را افزایش می‌داد اما این انسجام با رواج تفکرات شهرسازی جدید از هم گسیخت.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: امروزه مدیریت شهری شهرهای ما برای تحقق شهر هوشمند و یکپارچه با چالش‌هایی روبرو هستند و به منظور حل این چالش‌ها، نیاز است برنامه‌ها و طرح‌های بومی با استفاده از دانش و مهارت متخصصان تهیه شود.

اخگر تاکید کرد: توجه نکردن به ساختارها و زیرساخت‌های بومی مورد نیاز به منظور توسعه شهر و تسلط غالب نگاه‌های سیاسی و اقتصادی موجب شده تا شهرهای امروز ما به خصوص شهرهای پر جمعیت، هر روز با مسائل مختلفی دست به گریبان باشند.

وی ادامه داد: توجه نداشتن به طرح‌های فرادستی، روند طولانی تهیه و تدوین طرح‌ها و توجه نداشتن به شاخصه‌های بومی در تدوین برنامه‌های شهری نیز بر مشکلات و چالش‌های مدیریت شهرها افزوده است.

این کارشناس شهرسازی گفت: رفع معضلات امروز شهرها در گرو تدوین برنامه‌های بومی و راهبردی و تغییر دیدگاه مدیریت شهری است تا شرایط حال حاضر هر شهر به خوبی تبیین شود و راهکارهای جدیدی به منظور رفع مسائل شهر مدنظر قرار بگیرد.

کد خبر 500083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.