بهره برداری از پل‌های طبیعت و سلامت قزوین

همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و هفته کرامت دو پروژه شهرداری قزوین شامل پل های پیاده روی سلامت و طبیعت با حضور استاندار و جمعی از مسئولان شهر قزوین با اعتبار ۱۴۲ میلیارد ریال افتتاح شد.

به گزارش ایمنا، سیاوش طاهرخانی روز شنبه در آئین افتتاح پل‌های طبیعت و سلامت که با حضور استاندار، رئیس شورای اسلامی شهر و معاونان و مدیران شهری برگزار شد، گفت: این پروژه‌ها در راستای توجه به مطالبات شهروندان و گردشگران و با هدف ایجاد مسیر پیاده روی امن در پهنه بوستان ملی باراجین انجام شده است.

وی با اشاره به مشخصات فیزیکی پروژه پل طبیعت، افزود: سیستم سازه پل، یک پل معلق با دو پایلون (پایه اصلی) و چهار رشته کابل اصلی است که در دو طرف به لنگرهای بتنی متصل شده اند.

شهردار قزوین با بیان اینکه عرشه اصلی پل به طول ۱۰۰ متر با ۶۲ رشته کابل آویز به کابل‌های اصلی متصل است و حرکت جانبی پل با اتصال عرشه توسط کابل‌های بادبندی به چهار وزنه کنترل می‌شود، اظهار کرد: عرشه اصلی با رمپ فلزی به طول ۷۰ متر به محوطه غربی و جاده سلامت متصل می‌شود و طول عرشه آن نیز در مجموع به ۱۷۰ متر می‌رسد.

وی با بیان اینکه عرض عرشه پل به طول ۲۲۰ سانتی متر برای عبور عابر پیاده طراحی شده است، افزود: تمامی قطعات پل منحصر به فرد بوده و به صورت ویژه‌ای طراحی شده و در طراحی و اجرای پل کابلی از تخصص صنعتکاران ماهر و مطرح کشوری بهره گرفته شده است.

طاهرخانی با تاکید بر اینکه زیست پذیری شهر مفهومی چند وجهی است که با مفاهیم دیگری از جمله کیفیت زندگی، زیرساخت‌های انسان محور، سلامت اجتماعی و حتی اقتصاد شهری پیوند دارد، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های مهمی که در این پروژه مد نظر قرار گرفت ارتباط میان زیست پذیری و اقتصاد شهری بود.

وی ادامه داد: گردشگری به عنوان رکن مهم شهر پایدار و اقتصاد سبز نیازمند زیرساخت‌هایی است که باید دارای جذابیت کافی و عملکرد مناسب باشد و هر یک از این زیرساخت‌ها در ارتباط با زیرساخت‌های دیگر تکمیل کننده یک مجموعه کامل از فضاها و خدماتی است که برای گردشگر معنادار و جاذب است.

شهردار قزوین اضافه کرد: با احداث این پل شاهد افزایش قابل توجهی پیاده‌روی ایمن و جذاب در فضای سالم و عاری از انواع آلودگی اعم آلودگی هوا و آلودگی صوتی و در پهنه‌ای چشم نواز و فرح بخش از بوستان ملی باراجین قزوین خواهیم بود.

وی پروژه پل طبیعت را «یک پروژه فرا استانی» معرفی کرد و گفت: سیستم سازه‌ای پل معلق کابلی یکی از نمونه‌های منحصر به فرد در سطح ایران است که توسط معاونت عمرانی شهرداری قزوین و طی مدت هشت ماه و با اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد ریال انجام شد.

طاهرخانی با بیان اینکه این پل یکی از پروژه‌های شاخص و از اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری قزوین بوده است، گفت: عملیات اجرایی پروژه پل سلامت از مرداد ماه سال ۹۷ با هدف اتصال مسیر شرق به غرب جاده سلامت واقع در بلوار نخبگان آغاز شد.

به گفته وی پل سلامت یک پل پنج پایه است که امکان تردد پیاده و دوچرخه سواران را فراهم می‌کند.

شهردار قزوین افزود: این یک پل بتنی دارای دو رمپ غیرمتقارن است که ارتفاع عرشه تا سطح زمین ۵/۲۰ متر و طول بزرگترین دهانه عرشه آن ۲۰ متر بوده و عرض آن تقریباً ۶ متر، طول عرشه آن ۱۱۲ متر و طول رمپ شرقی ۶۷ متر و رمپ غربی ۱۰۱ متر است.

وی با تاکید بر اینکه ۴۵ میلیارد ریال اعتبار به پروژه پل سلامت اختصاص داده شده است، تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه به دلیل برخی مشکلات و نقایص در برخی مقاطع متوقف شده بود که این موضوع باعث تأخیر در افتتاح پروژه شده بود که امروز در نهایت به بهره برداری رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 500048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.