لزوم احیای رودخانه‌ها در شهرهای بیوفیلیک

یک دکترای طراحی شهری گفت: تمامی جنبه‌های محیط زیستی باید در شهر دوستدار طبیعت مورد توجه باشد و در این راستا نیاز است قبل از برنامه ریزی برای احیای طبیعت از نابودی محیط زیست شهری و گونه‌های گیاهی و جانوری جلوگیری شود.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که در راستای دستیابی به شهر دوستدار طبیعت امر تحقق پذیری باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: در جهت حضور عناصر طبیعی در شهرها و افزایش سرانه فضای سبز شهری، ضابطه‌ای برای ایجاد بام سبز روی ساختمان‌های مسکونی، در نظام شهرسازی کشور در نظر گرفته شده است در حالی که عملاً به مباحث سازه‌ای و نگهداری و مسائلی مانند ایجاد مزاحمت برای سایر ساکنان ساختمان توجه نشده است در صورتی که سیاست‌ها و ضوابطی که به منظور افزایش حضور عناصر طبیعی در شهرها تدوین می‌شود، باید متناسب با ساختار فرهنگی و اقتصادی هر شهر باشد.

این دکترای طراحی شهری با اشاره به اهمیت ساماندهی رودخانه‌های شهری در شهر دوستدار طبیعت تصریح کرد: در حالی که در شهرهای کشور بسیاری از رودخانه‌های شهری تبدیل به کانال شده است، در کشورهای توسعه یافته، مدیران شهر، رودخانه‌های شهری حتی رودخانه‌های فصلی شهر را روباز گذاشته‌اند، جداره‌های کناری رودخانه را از حالت کانال، سیمانی و بتنی درآورده‌اند و از عناصر طبیعی در پیرامون رودخانه‌ها استفاده می‌کنند. این اقدام موجب می‌شود اکوسیستم طبیعی در اطراف رودخانه‌ها جریان داشته باشد و زیست جانوران و گیاهان در محیط شهری به خطر نیفتد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات زندگی مدرن این است که شهروندان به خصوص جوانان از حیوانات وحشت دارند و شایع شدن خرافات نیز به این موضوع دامن زده است، این دیدگاه کشتار گسترده حیوانات شهری را در پی داشته است این در حالی که کشورهای توسعه یافته با کمک به احیای اکوسیستم اطراف رودخانه‌ها سعی دارند تا زیستگاهی طبیعی برای حیوانات شهری فراهم کنند.

این دکترای طراحی شهری گفت: متأسفانه امروزه تمایل به سودجویی در شهرهای ما موجب شده است تا حریم رودخانه‌ها و نهرهای شهری رعایت نشود، حتی در برخی موارد نهرها و رودخانه‌ها پوشانده شده و تبدیل به کانال شده و روی آن‌ها ساختمان‌ها و سازه‌ها ساخته می‌شود.

حسینیون افزود: هماهنگ سازی ضوابط شهرسازی با شرایط فرهنگی و اقتصادی شهرها در کنار رعایت حریم‌ها و حفظ اکوسیستم اطراف رودخانه‌ها و نهرها، شهرهای ما را چند قدم به رسیدن به شهر دوستدار طبیعت نزدیک‌تر می‌کند.

کد خبر 499972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.