پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

مسئله پایداری شهرها از دیرباز تا امروز هدفی بسیار مهم در میان برنامه‌ریزان شهری به حساب آمده که مدیران یک شهر را به تلاش‌های بی‌وقفه در این زمینه سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با نگاهی به دنیای اطراف خود متوجه خواهیم شد که طی یک دهه اخیر جهان بسیار بیشتر از گذشته در مسیر پایداری قدم برداشته و در این زمینه، تغییرات قابل توجهی در بسیاری از نقاط دنیا صورت گرفته است. مقامات محلی یک شهر، همواره در تلاش بوده‌اند با خلق ایده‌های نوآورانه یا با الهام از تجربیات خود، مناطق شهری را به گونه‌ای مدیریت کنند که در مسیر پایداری به سمت جلو پیشرفت کند البته تمام مدیران نتوانسته‌اند برای رسیدن به این امر مهم موفق عمل کنند و چه بسا شهرهایی که همچنان در مقایسه با چند دهه قبل خود، تغییر قابل توجهی تجربه نکرده است با این حال شهرهایی نیز وجود دارند که به واسطه تدابیر منحصر به فرد مدیران خود توانسته‌اند کیفیت بالای زندگی را برای ساکنانش به بهترین شکل ممکن فراهم آورند و نقش مهمی در پایداری کره خاکی نیز ایفا کنند. در ادامه به معرفی پایدارترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱، پرداخته می‌شود:

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

کپنهاگ، دانمارک

پایتخت دانمارک توانسته است به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود، عنوان پایدارترین شهر جهان در سال ۲۰۲۱ را از آن خود کند. یکی از خصوصیاتی که این شهر را از سایر نقاط دنیا متمایز کرده است تبدیل تمام اتوبوس‌های گازوئیلی شهر به نوع الکتریکی آن بوده که نقش مهمی در پاکسازی هوا از آلاینده‌ها ایفا کرده است علاوه بر این طی چند سال اخیر، زیرساخت‌های شهر به طور قابل توجهی تغییر یافته، مسیرهای جدید بسیاری در اختیار حامیان تردد سبز قرار گرفته و دوچرخه‌های الکتریکی با قیمتی بسیار مقرون به صرفه در سراسر بازارهای شهر به فروش رفته است.

مؤلفه دیگری که در پایداری کپنهاگ سهیم است این که استانداردهای دوستدار محیط زیست در زمینه تغذیه، تولید انرژی و طراحی در دست کم دو سوم هتل‌های سراسر شهر رعایت شده است. بسیاری از رستوران‌های داخل شهر به سرو غذاهایی با بیشترین ترکیبات سالم می‌پردازند و اغلب آن‌ها دارای سطل‌های زباله هوشمندی است که به مشتریان امکان تحویل ضایعات مواد غذایی خود و دریافت پاداشی کوچک را می‌دهد.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

جالب است بدانید که مقامات پایتخت دانمارک اخیراً ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ انتشار کربن از سراسر شهر را به صفر خواهند رساند که بدون شک رسیدن به این موفقیت بزرگ، کپنهاگ را برای همیشه در صدر جدول پایدارترین شهرهای جهان قرار خواهد داد.

زوریخ، سوئیس

بیش از ۸۰ درصد الکتریسیته پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر سوئیس را منابع انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کند و حدود ۴۰ درصد ضایعات آن به روش صحیح بازیافت می‌شود علاوه بر این بیش از ۷۰ درصد هتل‌های سراسر شهر دارای گواهینامه پایداری است، پس جای تعجب نیست اگر زوریخ را در جایگاه دومین شهر دوستدار محیط زیست جهان ببینیم.

دوچرخه‌سواری سهم بزرگی از رفت و آمدهای داخل شهری مردم زوریخ را به خود اختصاص داده است و دوچرخه‌های الکتریکی اشتراکی، در ایستگاه‌هایی نزدیک به یکدیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مدیران بزرگترین شهر سوئیس تدابیر خاصی برای مدیریت مناطق خود دارند که می‌تواند به عنوان الگو برای سایر شهرهای جهان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

لندن، بریتانیا

یکی از خصیصه‌هایی که پایتخت انگلستان را در لیست پایدارترین شهرهای جهان قرار داده است وجود بیش از سه هزار فضای سبز و پارک در سراسر شهر است که حدود ۴۰ درصد کل مساحت لندن را در بر می‌گیرد. جالب است بدانید که پوشش سبز پایتخت بریتانیا باعث شد این شهر در سال ۲۰۲۰، جایگاه بهترین شهر دوستدار محیط زیست جهان را از آن خود کند و رضایتمندی را در میان شهروندان خود به طور قابل توجهی افزایش دهد.

مدیران لندن امیدوار هستند با اتخاذ رویکردهای بیشتر و اندیشمندانه‌تر، انتشار گازهای آلاینده در هوا را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند که البته برای رسیدن به این هدف، جایگزینی اتوبوس‌های عمومی دیزلی با نوع الکتریکی آن را در اولویت استراتژی‌های پایداری خود دانسته‌اند. این افراد متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۷، انتشار کربن از تمام ۹ هزار و ۲۰۰ اتوبوس شهر را به صفر برسانند که بدون شک این اقدام، گام بلندی در پایدارسازی هر چه بیشتر پایتخت بریتانیا خواهد بود.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

شاید از شنیدن این که نیویورک نیز در لیست پایدارترین شهرهای جهان قرار گرفته است، تعجب کنید اما با نگاهی دقیق‌تر به طراحی منحصر به فرد سازه‌های سراسر شهر، این شگفتی به حداقل خواهد رسید.

از زمان‌های دور تا امروز، معماران در طراحی ساختمان‌های نیویورک، حفظ آب و گرما را به دقت مورد توجه قرار داده و ساختمان‌هایی احداث کرده‌اند که در آن‌ها، نیاز به مصرف انرژی شهری در سطح قابل قبولی قرار دارد علاوه بر این مردم نیویورک اغلب از خودروهایی با پایین‌ترین سطح تولید گازهای آلاینده بهره می‌گیرند و مراکز تجاری سراسر شهر اقداماتی دوستدار محیط زیست برای کسب درآمد در محل کار خود اعمال می‌کنند.

باغچه‌هایی هر چند کوچک سراسر کلانشهر آمریکایی را فرا گرفته و دیوارها و بام‌های سبز، زیبایی اعجاب‌انگیزی به آن بخشیده است و در عین حال باعث پایداری هر چه بیشتر شهر شده است.

پایدارترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

کد خبر 499936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.