خط و نشان لاجوردی ها برای مدعیان یورو ۲۰۲۰

تیم ملی فوتبال ایتالیا شب گذشته با در هم کوبیدن ترکیه، خط و نشان پر رنگی برای مدعیان قهرمانی یورو ۲۰۲۰ کشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته جمعه ۲۱ خرداد ماه، بالاخره پس از دو سال سخت و طاقت فرسا، انتظار عاشقان فوتبال به پایان رسید و رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ که قرار بود سال پیش برگزار شود اما کرونا مانع شده بود، آغاز شد.

قبل از آغاز مسابقه، مراسم افتتاحیه برگزار شد و آندره‌آ بوچلی ایتالیایی در رم، ترانه Nessun Dorma (بی خواب) از لوچیانو پاواروتی، اسطوره فقید ایتالیایی، را خواند. آتش بازی‌های جذاب همراه با حضور اسطوره‌های باشگاه‌های رم و لاتزیو، دو تیم پایتخت نشین ایتالیا، فرانچسکو توتی و الساندرو نستا و البته بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها برای نخستین بار پس ماه مارس سال قبل، حال و هوای خاصی در ورزشگاه المپیکو ایجاد کرده بود.

بازی افتتاحیه بین دو تیم ملی فوتبال ایتالیا و ترکیه که آغاز شد، مشخص بود هر دو استرس دارند تحت تأثیر جو دیدار افتتاحیه قرار گرفته اند. آتزوری های آبی پوش رفته رفته، بر بازی مسلط شدند و توپ و میدان را در اختیار خودشان گرفتند تا بتوانند از امتیاز میزبانی استفاده کنند.

خط و نشان لاجوردی ها برای مدعیان یورو ۲۰۲۰

البته ترکیه هم که با سنول گونش مربی خود، در جام جهانی ۲۰۰۲ یک شگفتی ساز بوده، حالا دوباره با همین چهره پا به یک رقابت بین المللی دیگر گذاشته است. آنها هم چند حرکت خوب را از خود نشان دادند و ثابت کردند می‌توانند به عنوان یک شگفتی ساز در این رقابت‌ها خودشان را معرفی کنند.

دقیقه ۲۲ مهم‌ترین صحنه نیمه اول اتفاق افتاد، جایی که ایتالیا روی یک ضربه کرنر می‌رفت که توسط کیلینی با ضربه سر به گل اول برسد اما "چاکر" دروازه بان ترکیه توپ را با یک سوپر سیو از زیر طاق دروازه راهی کرنر کرد تا همچنان این جدال مهیج، بدون گل باشد.

کلمن تورپین فرانسوی داور بازی، در چندین صحنه کار برایش سخت شده بود. دقایق پایانی نیمه اول ارسال لاجوردی‌ها از سمت چپ به داخل محوطه و برخورد توپ به دستان باز مدافع ترک، موجی از اعتراض را به سمت داور روانه کرد اما اتاق VAR پنالتی تشخیص نداد تا در میان اعتراض ادامه دار شاگردان مانچو نیمه اول بدون گل تمام شود.

نیمه دوم که آغاز شد ایتالیا مثل نیمه اول بر دروازه تیم گونش خیمه زد تا به گل اول دست پیدا کند. سرانجام دقیقه ۵۳ بود که پاس در عرض براردی درون محوطه جریمه ترکیه، قبل از این که به ایموبیله برسد توسط دمیرال با سینه وارد دروازه خودی شد تا اولین گل یورو ۲۰۲۰، گل به خودی باشد. این در حالی است که با این گل، برای اولین بار در تاریخ مسابقات یورو، گل افتتاحیه این رقابت‌ها، گل به خودی بود.

خط و نشان لاجوردی ها برای مدعیان یورو ۲۰۲۰

در ادامه پسران مانچو آنقدر فشار خود را روی دروازه حریف اضافه کردند و بالاخره دقیقه ۶۶ ایموبیله گل دوم آبی‌ها را به ثمر رساند تا المپیکوی رم منفجر شود. تعویض‌های گونش جواب نداد و حتی اییلماز با تجربه و چالهان اوغلو هم که فیکس و امید ترک‌ها بودند کاری از پیش نبردند.

هر چقدر در نیمه اول عملکرد چاکر، دروازه‌بان ترکیه خوب بود، در نیمه دوم او مات و مبهوت نمایش لاجوردی‌ها شده بود. او در لیگ ترکیه با ۱۵۲ شوت مواجه شده و که فقط ۳۴ گل خورده بود همچنین از ۱۲ گل صد درصدی جلوگیری کرده که بهترین آمار در بین دروازه‌بانان سوپر لیگ ترکیه است اما نمایش دیشیش در نیمه دوم چنگی به دل نزد.

ایموبیله تا به حال ۱۴ گل ملی به ثمر رسانده اما در دیدار دیشب، او اولین گل ملی خودش را در یک تورنمنت برتر جهانی به ثمر رساند. در حال حاضر هم هیچ کدام از بازیکنان فعال ایتالیایی موفق نشده‌اند بیشتر از ایموبیله برای تیم ملی ایتالیا گلزنی کنند. (بالوتلی ۱۴، ایموبیله ۱۴، بلوتی ۱۲)

این پایان کار نبود و ستاره کوتاه قد ناپولی یعنی لورنزو اینسینیه دقیقه ۷۹ با یک بغل پای نرم، تیر خلاص را بر پیکره‌ بی جان ترکیه شلیک کرد تا یک شکست سنگین برای آنها ثبت شود. تیم گونش که در ۱۰ بازی مقدماتی فقط سه گل خورده بود حالا در این تک دیدار به همان اندازه گل دریافت کرد.

خط و نشان لاجوردی ها برای مدعیان یورو ۲۰۲۰

با همه این اتفاقات دیدار افتتاحیه یورو ۲۰۲۰ با برتری مقتدرانه و سه گله شاگردان مانچینی در آتزوزی تمام شد تا آنها خودشان را به عنوان یک مدعی، به سراسر جهان معرفی کنند. ایتالیا برای اولین بار در تاریخش در مسابقات یورو موفق شد در یک بازی حداقل ۳ گل به ثمر برساند.

این نکته هم باید اضافه شود که روبرتو مانچینی که برای اولین بار به عنوان مربی پای به یورو گذاشته است در یورو ۸۸ یکی از ستارگان ترکیب تیم ملی ایتالیا بود. مانچو در آن دوره چهار بازی برای لاجوردی‌ها انجام داد و زننده اولین گل جام در بازی افتتاحیه برابر آلمان بود البته ایتالیا در نیمه‌نهایی برابر شوروی سابق شکست خورد و حذف شد.

تیم این سرمربی، دیشب بیست و هشتمین پیروزی خود در تمامی رقابت‌ها را جشن گرفت و این برد، نهمین برتری آنها با نهمین کلین شیت یا بسته نگه داشتن دروازه‌شان بود. ایتالیا در هشت بازی آخرش در یک تورنمنت بزرگ داخل استادیوم المپیکو هیچ شکستی نداشته، این تیم شش برد، دو مساوی کسب کرده است همچنین آن‌ها در این هشت بازی فقط یک گل دریافت کرده‌اند.

کد خبر 499924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.