مدعیان و شگفتی سازان یورو ۲۰۲۰ را بشناسید

جام ملت های اروپا ۲۰۲۰ از امشب درحالی آغاز می‌شود که تیم های بزرگ و کوچک در پی بخت آزمایی برای کسب عنوان قهرمانی و یا شگفتی سازی خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یورو ۲۰۲۰ از امشب در حالی آغاز می‌شود که تیم‌های بزرگ و با انگیزه این جام، تلاش سختی انجام خواهند داد تا یا بتوانند جام یورو را تصاحب کنند یا خود را در حد یک شگفتی ساز به کل دنیا ثابت کنند.

این رقابت از حضور ۲۴ تیم در شش گروه ۴ تیمی تشکیل شده است. به مانند یورو ۲۰۱۶ تیم‌های اول و دوم به صورت مستقیم راهی مرحله بعدی خواهند شد و از بین تیم‌های سوم، ۴ تیم برتر به مرحله حذفی راه خواهند یافت تا ۱۶ تیم پایانی مشخص شود.

در ادامه‌ی این گزارش سعی در معرفی تیم‌هایی داریم که امسال مدعی کسب عنوان قهرمانی هستند و تیم‌هایی که شاید شگفتی سازی کنند. باید دید در این ماراتن جذاب و هیجان انگیز که پس از دو سال سخت ناشی از کرونا، با حضور تماشاگران انجام می‌شود، نتایج چگونه رقم خواهد خورد.

۱- ایتالیا

لاجوردی‌ها جوان با انگیزه هستند که بالای سرشان یک فرد با تجربه را می‌بینند. مانچو نسبت به سال‌های قبل پخته‌تر، آرام‌تر و باتجربه‌تر به نظر می‌رسد و خودش بهتر از هرکسی می‌داند حالا که به نیمکت تیم ملی ایتالیا رسیده، با داشتن مهره‌های جوان و با تجربه مثل دوناروما در داخل چهارچوب، کیلینی، بونوچی در دفاع و حتی وراتی در میانه میدان و ایموبیله و اینسینیه در خط حمله، همه از او تیمش اگر نگوییم قهرمانی، اما نمایشی در حد یک مدعی انتظار دارند. " آتزوری" یک بار در سال ۱۹۸۶ قهرمانی یورو را در خاک کشور خود جشن گرفته و دو بار هم در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲، طعم تلخ نایب قهرمانی را چشیده‌اند و باید دید در این دوره چه می‌کنند.

۲- ترکیه

ترک‌ها می‌توانند امسال شگفتی ساز یورو باشند. آنها با " سنول گونش" با تجربه در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، فراتر از انتظارها ظاهر شده‌اند و با ۷ امتیاز از سه بازی صدرنشین گروه خود هستند آن هم در گروهی که لاله‌های نارنجی و البته نروژ با ارلینگ هالند حضور دارند. ترکیه در ترکیبش از ستاره‌هایی مانند " سویونچو" که ستاره خط دفاعی لسترسیتی است سود می‌برد، در خط هافبکش مهره قابل اتکایی مانند " هاکان چالهان اغلو" دارد و قاتلی به نام "بوراک اییلماز" در خط حمله بازی می‌کند که با ۳۵ سال سن، در این فصل فوتبال فرانسه با لیل قهرمانی لوشامپیونا را جشن گرفت و آمار ۱۶ گل و ۵ پاس گل را ثبت کرد. حالا باید دید

۳- ولز

تیم ملی ولز با نسلی قوی پا به یورو می‌گذارد تا به مانند یورو ۲۰۱۶ یک عملکرد درخشان از خود به ثبت برساند. آن‌ها از بازیکنانی مثل دن جیمز بازیکن منچستریونایتد، نکو ویلیامز چهره جوان لیورپول و ایتان آمپادو ستاره شفلید یونایتد در تیم خود بهره می‌برند که می‌توانند تأثیرگذار باشند. باید دید این تیم امسال در یورو ۲۰۲۰ چه نتایجی به دست خواهد آورد.

۴- بلژیک

بلژیک همواره در هر تورنمنتی، پر از ستاره و مدعی است و با هدایت روبرتو مارتینز همیشه در جمع بزرگان قرار داشته است. این تیم می‌خواهد اولین قهرمانی خود را در مسابقات ملی کسب کند، شیاطین سرخ اروپا در نظر دارند با ستارگانی مانند لوکاکو و احیای دوباره ادن هازارد نمایشی درخشان از خود به ثبت برسانند. این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ به مقام سوم دنیا رسید و در رده‌بندی فیفا در جایگاه نخست دنیا جای دارد. به همین خاطر انتظار می‌رود که کار ساده‌ای در این رقابت داشته باشند و به راحتی به مرحله بعدی صعود کنند. البته در تیم ملی بلژیک مصدومیت کوین دی‌بروینه کمی نگران کننده شده است. این بازیکن در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی به شدت از ناحیه بینی و صورت مصدوم شد و همین باعث شده تا نتواند حداقل در یک بازی تیم ملی را همراهی کند. باید دید پسران روبرتو مارتینز که سرشار از بازیکنان بزرگ و انگیزه هستند چه عملکردی در این رقابت از خود به ثبت خواهند رساند.

۵- هلند

لاله‌های نارنجی از سال ۲۰۱۰ که به رهبری فن مارویک فینال جام جهانی را در آفریقای جنوبی تجربه کردند و با بد شانسی مقابل نسل طلایی اسپانیا در وقت اضافه محکوم به شکست و از دست دادن جام شدند، تا امسال اوضاع خوبی ندارند. هلند دیگر مثل گذشته و زمان کومان، درخشان نیست و با دی بوئر شکننده نشان داده است. البته با حضور ستارگانی مثل ممفیس دپای، دی یونگ و دلیخت در این تیم، همه می‌دانند صعود به مرحله بعدی کار سختی برای آنها نیست. عیار تیم دی‌بوئر که همیشه جزو بزرگان اروپا بوده، در مرحله حذفی مشخص می‌شود که آیا می‌تواند نتایج جالبی رقم بزند و تا انتهای جام بالا بیاید یا خیر. آن‌ها درصدد هستند تا ناکامی عدم صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ را اینجا جبران کنند.

۶- انگلیس

سه‌شیرها کلی ستاره و چهره با تجربه دارند، این تیم که همگروه کرواسی است، در انتظار یک انتقام بزرگ قرار دارد. آنها در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل کرواسی با هدایت دالیچ شکست خوردند و نتوانستند به فینال برسند و حالا باید دید تلافی آن شکست را سر کروات‌ها در می‌آورند یا خیر. انگلیسی‌ها در بخش هجومی ستارگانی مانند، سانچو، هری کین، فیل فودن و جک گیریلیش را دارند اما جالب این است که با تفکرات گرت ساوتگیت بسیار تدافعی بازی می‌کنند و در این روزها سعی دارد با کمترین اختلاف به برتری دست یابند. انگلیسی‌ها هر بار در تورنمنت‌های مختلف پر هستند از ستارگان جوان و با تجربه، و همگان امید زیادی دارند تا این تیم موفقیت بزرگی کسب کند اما هربار با یک بدشانسی، ناکام می‌شوند. این بار هم حضور ستارگان پرشمار، تیم ساوتگیت را بسیار جذاب کرده و انتظار می‌رود این تیم به مراحل پایانی راه یابد و شاید این بار قهرمانی را کسب کند.

۷- کرواسی

کروات‌ها مثل جام جهانی ۲۰۱۸، یکی از بهترین نسل‌های فوتبالی خود را در اختیار دارند. ترکیبی خوب و مناسب متشکل از بازیکنان باتجربه مثل مودریچ، کواچیچ، پریشیچ، بروزوویچ و حضور با چهره‌های جوان و فوق العاده مانند پاسالیچ، پتکوویچ و آنته‌ربیچ، برای آنها یک تیم مناسب ایجاد شده است. کروات‌ها که در جام جهانی روسیه به نایب قهرمانی دنیا را تصاحب کردند، در رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ هم سعی دارند به شکل چراغ خاموش، رو به جلو حرکت کنند و با ستاره‌های خود به مراحل پایانی راه یابند. این تیم نسبت به جام جهانی گذشته، ایوان راکیتیچ را در اختیار ندارد چرا که پس از این رقابت‌ها، بازی‌های ملی را کنار گذاشت.

۸- اسکاتلند

اسکاتلند هم یکی از تیم‌هایی است که انتظار می‌رود پدیده این رقابت‌ها نام بگیرد و در یورو شگفتی سازی کند. تیمی که ۲ دفاع چپ خوب دارد. کیرون تیرنی و اندرو رابرتسون فصلی خوب را در تیم‌های آرسنال و لیورپول سپری کردند. حضور بیلی گیلمور در کنار بازیکنی مثل جان مک‌گین این تیم را در خط میانی جذاب کرده است. فردی مثل "استیون کلارک" هم به عنوان سرمربی بالای سر آنها قرار گرفته و باید دید این تیم ناشناخته که در رده چهل و چهارم رتبه بندی فیفا قرار گرفته، می‌تواند برای بزرگان گروه خود مثل انگلیس و کرواسی دردسر ساز و لقمه‌ی گلوگیری‌شود یا خیر.

۹- اسپانیا

تیم ملی اسپانیا که روزهای خوبی را با تیم متحول شده انریکه می‌گذارند در اندیشه این است با حضور ستاره‌های جوان و جویای قهرمانی به فینال یورو راه پیدا کند. ترکیب تیم ملی اسپانیا متفاوت است ولی این امید را زنده کرده که بتواند به مراحل پایانی راه یابد. بزرگ‌ترین غایب ماتادورها سرخیو راموس کاپیتان اول آنها است که بخاطر مصدومیت و خستگی ناشی از یک فصل سخت، از لیست اعزامی‌ها خط خورده است. حضور بازیکنانی مثل جرارد مورنو، دنی اولمو و موراتا در خط حمله و بازیکنی مثل پدری که می‌تواند اینیستا آینده اسپانیا باشد، این تیم را جذاب کرده است. لاروخا سابقه سه قهرمانی یورو را در سال‌های ۱۹۶۴ که خودشان میزبان بودند، سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ را هم در کارنامه دارند. همگروه اسپانیا، تیم‌های سوئد و لهستان هستند که حضورشان، این گروه را به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها تبدیل کرده و می‌تواند روند صعود جالبی را به ثبت برساند. لهستانی‌ها از ماشین گلزنی‌ای به نام لواندوفسکی بهره می‌برند، اما سوئد تیم جوانی است که دیگر اسطوره خودش، زلاتان را در ترکیب "جان اندرسون" مشاهده نمی‌کند.

۱۰- آلمان

آلمانی‌ها از زمانی که قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ را در برزیل از چنگال تیم ملی فوتبال آرژانتین و لیونل مسی درآوردند، دیگر هرگز روز خوش به خود ندیدند. آنها در یورو ۲۰۱۶ مقابل فرانسه‌ی میزبان در نیمه نهایی با دو گل باختند و حذف شدند. سپس در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نتایج اسف‌باری گرفتند و با شکست تلخ مقابل کره جنوبی، در جایگاه چهارم گروه خود ایستاده و حذف شدند تا یوواخیم لوو آماج حملات منتقدان و مردم کشورش قرار گیرد. با این حال فدراسیون فوتبال این کشور پشت لوو ایستاد اما نتایج عجیب و غریب چند وقت اخیر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مسئولان مانشافت را به فکر فرو برد تا آنها بالاخره پس از یورو ۲۰۲۰، با هانسی فلیک برای هدایت ژرمن‌ها به توافق برسند و این اتفاق هم افتاد. فلیک که دستیار لوو در جام جهانی ۲۰۱۴ بود در بایرن خیره کننده کار کرد و حالا باید دید تیم ویران آلمان را از نو می‌سازد یا خیر. این تیم سابقه سه قهرمانی در یورو ۱۹۷۲، ۱۹۸۰، و البته سال ۱۹۹۶ انگیس را در کارنامه دارد. درست است که ژرمن‌ها از اوج خود فاصله دارند اما لوو می‌خواهد با توجه به اینکه فینال در ومبلی لندن برگزار می‌شود، بعد ۲۵ سال که از آخرین قهرمانی تیمش در یورو می‌گذرد، آلمان را در خاک انگلیس فاتح این جام کند تا با خاطره‌ای خوش نیمکت مربیگری مانشافت را به شاگرد خود واگذار کند و کنار برود.

۱۱- فرانسه

فرانسوی‌ها را به جرأت می‌توان بهترین تیم حال حاضر دنیا نامید. آنها یورو ۲۰۱۶ را میزبانی کردند، اما در فینال با بدشانسی محض و مصدوم شدن "دیمیتری پایت" که ستاره بی بدیلشان بود، جام را به پرتغال واگذار کرد تا آه از نهاد مردم این کشور بلند شود. خروس‌ها اما دوسال بعد در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کاری کردند کارستان. آنها در بین کلی مدعی، به فینال رسیدند و در ورزشگاه لوژنیکی موسکو مقابل چشمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور خود، با دیدیه دشان فاتح جهان شدند. نکته جالب این است که پس از مدت‌ها کریم بنزما که مشکلات عجیبی با متئو والبوئنا هافبک اسبق خروس‌ها در اردو داشت، و از تیم ملی خط خورده بود، حالا دوباره به تیم دعوت شده و این بهترین خبر برای دشان، فرانسوی‌ها و خود بنزما است. این تیم دوبار در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ فاتح یورو شده و این دوره هم می‌توان آنها را مدعی اصلی دانست.

۱۲- پرتغال

این تیم هم با رهبری کریس رونالدو یکی دیگر از مدعیان این جام است. سلسائوی اروپا سال ۲۰۱۶ در میان ناباوری همگان، بین کلی تیم بزرگ، فاتح جام شد. قهرمانی برای یاران CR۷ درحالی بدست آمد که با سه تساوی به مرحله حذفی رسیده بودند، در یک ۱/۴ نهایی هم مقابل لهستان با نتیجه تساوی و بردن در ضربات پنالتی، راهی مرحله بعد شدند. ضمن اینکه با برتری دو گله مقابل ولز راهی فینال شدند. مصدومیت رونالدو در فینال یورو ۲۰۱۶ و تحرکات و اشک‌هایش کنار زمین همراه با فرناندو سانتوش سرمربی پرتغال، هرگز از ذهن فوتبالی پاک نخواهد شد. خیلی‌ها رونالدو و مسی را جزو بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌دانند، اما قهرمانی کریس با تیم یکدستش، زیاد به مزاق مسی و مسی فن‌ها که جام ملی با آلبی سلسته ندارد، خوش نیامده، و باید دید در این دوره پرتغال چه می‌کند. ضمن اینکه رونالدو که اکثر رکوردهای دنیای فوتبال را شکسته، فقط پنج گل نیاز دارد تا رکورد ۱۰۹ علی دایی را در عرصه ملی بشکند، ولی حضور پرتغال در گروه مرگ، مقابل آلمان و فرانسه، مردم ایران را امیدوار می‌کند تا یورو ۲۰۲۰ با ناکامی فوق ستاره پرتغالی همراه باشد.

کد خبر 499875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.