۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
برندگان چالش ناسا معرفی شدند

ناسا دو گروه پژوهشی را به عنوان برندگان اول و دوم چالش خود برای ارائه و مهندسی بافت‌های زنده معرفی کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اسپیس، دانشمندان توانسته‌اند بافت پرورش یافته کبد را به مدت ۳۰ روز با موفقیت در آزمایشگاه زنده نگه دارند. این کار به عنوان بخشی از چالش ناسا موسوم به "Vascular Tissue Challenge" صورت گرفته است.

ناسا در سال ۲۰۱۶، رقابتی را آغاز کرد تا گروه‌های پژوهشی را پیدا کند که می‌توانند بافت‌های اندام انسان را به صورت درون‌کشتگاهی، به منظور پیشرفت پژوهش و کارآیی پزشکی ارائه دهند. اکنون این آژانس فضایی، دو برنده را در این چالش معرفی کرده است.

این دو گروه پژوهشی که از "مؤسسه ویک فارست" (Wake Forest Institute) آمریکا هستند، موفق شدند جایگاه‌های اول و دوم این رقابت را با دو رویکرد متفاوت برای ابداع بافت کبد انسان در آزمایشگاه به دست بیاورند.

"جیم رویتر" (Jim Reuter)، از مدیران بخش فناوری فضایی ناسا گفت: نمی‌توانم بگویم که این موفقیت چقدر چشمگیر است. هنگامی که ناسا این چالش را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد، ما مطمئن نبودیم که برنده‌ای وجود داشته باشد. اگر روزی در مورد نخستین پیوند عضو بشنویم و تصور کنیم که ممکن است ناسا نقشی در تحقق آن داشته باشد، شاهد یک مورد استثنایی خواهیم بود.

هر دو گروه برنده، از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ابداع بافت خود استفاده کردند. بر اساس قوانین این چالش، گروه‌ها باید بافت ابداع شده را به مدت ۳۰ روز زنده نگه می‌داشتند اما برای مهندسی بافت و زنده نگه داشتن آن باید مواد مغذی و اکسیژن را به آن انتقال می‌دادند و ضایعات را خارج می‌کردند. این فرآیند در بافت‌های زنده، توسط رگ‌های خونی صورت می‌گیرد اما انجام دادن آن به صورت مصنوعی، کار دشواری است.

هر دو گروه با استفاده از مواد گوناگون و طرح‌های متفاوت چاپ سه‌بعدی، چارچوب‌های ژل‌مانندی برای بافت خود ابداع کردند که کانال‌هایی را برای عبور اکسیژن و مواد مغذی در بر داشت. پژوهشگران توانستند جریان یافتن مواد مغذی را به واسطه رگ‌های خونی مصنوعی بدون نشت کردن برقرار کنند.

نخستین گروهی که توانست آزمایش خود را با بافت مهندسی شده و بر اساس قوانین چالش تکمیل کند، گروه موسوم به "وینستون" (Winston) است که یک جایزه ۳۰۰ هزار دلاری دریافت خواهد کرد و این فرصت را نیز خواهد داشت تا پژوهش‌های بیشتری را بیرون از "ایستگاه فضایی بین‌المللی" (ISS) انجام دهد.

گروهی که در جایگاه دوم قرار گرفته است، گروه "WFIRM" نام دارد و یک جایزه ۱۰۰ هزار دلاری را دریافت خواهد کرد.

این چالش هنوز پایان نیافته است. در حالی که دو برنده کنونی با جوایز خود به خانه می‌روند، دو گروه دیگر به رقابت برای جایگاه سوم می‌پردازند که جایزه آن نیز ۱۰۰ هزار دلار است.

منبع: ایسنا

کد خبر 499853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.