فرصت ترانزیت و لجستیکی قدرتمندی برای ما فراهم شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت:درسفر به کشور آذربایجان از زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، بندری و امکانات آذربایجان و پایانه‌های مرزی جلفا و آستارا درمرزدوکشوربازدیدبه عمل آمد.هدف از این بازدیدها این بود که بتوانیم ظرفیت‌سازی بیشتری برای فعال‌تر کردن کریدور شمال-جنوب و همچنین کریدور شرقی-غربی در این منطقه دهیم.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اسلامی در اینستاگرام خود نوشت:

"در سفر به کشور آذربایجان از زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، بندری و امکانات آذربایجان و پایانه‌های مرزی جلفا و آستارا در مرز دو کشور بازدید به عمل آمد. هدف از این بازدیدها این بود که بتوانیم ظرفیت‌سازی بیشتری برای فعال‌تر کردن کریدور شمال-جنوب و همچنین کریدور شرقی-غربی در این منطقه انجام دهیم تا با اجرای پروژه‌های تکمیلی حلقه‌های مفقوده این کریدورها برطرف شود.

در همین زمینه هم از باکو از طریق جاده به آستارا سفر کردم و از ترمینال ریلی و محل جدید ترمینال خودرویی نیز بازدید کردیم. در این سفر توافقنامه با جمهوری آذربایجان مبادله و امضا شد. تقریباً دو سال راجع به این توافقنامه گفت‌وگو می‌شد. هفته پیش که آقای شاهین مصطفی‌اف معاون نخست وزیر به ایران سفر کرده بود، کلیات توافقنامه به تفاهم نهایی رسید و امروز این سند امضا و مبادله شد. حاصل این توافقنامه این خواهد بود که بتوانیم ظرف یک سال اتوبان آستارا-باکو را به اتوبان اردبیل رشت متصل کنیم. مسیر جدید زمان رسیدن به باکو را کاهش می‌دهد و مشابه آن نیز تا روسیه در دست احداث است.

این مسیر کمک می‌کند که بخش جاده‌ای تقویت شود و ما بتوانیم برای ترانزیت از این ظرفیت استفاده بیشتری کرده و راندمان را افزایش دهیم. اکنون از ترمینال و پل قدیمی برای عبور و مرور خودروها استفاده می‌شود و باید حتماً برای این ظرفیت جدید پل جدید و ترمینال جدید احداث شود. در مورد هزینه‌های احداث پل و ترمینال جدید نیز توافق کردیم که ۵۰ در صد بر عهده ایران و ۵۰ درصد بر عهده آذربایجان باشد. از مسیر ریلی موجود منطقه نخجوان که از طریق نخجوان به ترکیه، ارمنستان، روسیه و گرجستان متصل می‌شود، در دو روز گذشته به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم کریدوری بازدید کردم. قبل از فروپاشی شوروی سالانه ۷ میلیون تن بار در این مسیر جابه‌جا می‌شد.

امروز با تفاهم‌نامه‌ای که ما با روسیه و هندوستان داریم، فرصت ترانزیت و لجستیکی قدرتمندی برای ما فراهم شده است در مورد رویه مشترک و تعرفه مورد توافق راه آهن نیز توافقنامه امضا شده و شرایط به گونه‌ای است که با تفاهم‌نامه سه جانبه ارمنستان-روسیه-آذربایجان بتوان کریدور نخجوان-ارمنستان را هم راه‌اندازی کرده و ما نیز در این کریدور مشارکت کنیم. مذاکراتی انجام شد که برای بازسازی مناطق آزاد شده به شرکت‌های ایرانی پروژه‌های عمرانی داده شود. مذاکرات خوبی انجام شد که بتوانیم شرکت‌های معتبر و دارای صلاحیت ایرانی را معرفی کنیم که در بازسازی این مناطق سهم بر عهده بگیرند. "

فرصت ترانزیت و لجستیکی قدرتمندی برای ما فراهم شده است

فرصت ترانزیت و لجستیکی قدرتمندی برای ما فراهم شده است

کد خبر 499845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.