موافقت مجلس با کلیات رتبه‌بندی معلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۱۸ خردادماه

جلسه علنی سه‌شنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. لایحه نظام رتبه بندی معلمان، سوال از وزیر نفت و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور با اشاره به سالروز حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، این اقدام را محکوم کرد و یاد و خاطره شهدای این حمله تروریستی را گرامی داشت.

امیرآبادی: قهر کردن با صندوق رأی مشکلات را حل نمی‌کند

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی سه شنبه مجلس گفت: انتخابات در نظام اسلامی ما دمیدن روح تازه در کالبد جامعه و امید به آینده برای ایجاد تغییر در مدیریت اجرایی کشور و انتخابات تقویت جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است، ملت ایران، شما در طول چند سال گذشته در معیشت و اشتغال فرزندان خود مشکلات داشته‌اید اما قهر کردن با صندوق‌های رأی مشکلات شما را حل نمی‌کند.

وی افزود: باید پای صندوق‌ها حاضر شوید و امید است با انتخاب مدیری کارآمد و مناسب که در میدان باشد و مشکلات را حل کند، دولت آینده را یاری کنید، امروز برخی کاندیداها به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد خود، طلبکارانه و با ایجاد دوقطبی‌های کاذب مذاکره، فیلترینگ، حجاب زنان، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و برجام از پاسخگویی فرار می‌کنند.

نماینده مردم قم ادامه داد: مشکلات اساسی مردم در حال حاضر، معیشت، بیکاری جوانان، مسکن مستأجران و رفاه زنان سرپرست خانوار است.

امیرآبادی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: امروز زندگی مردم با فضای مجازی عجین شده و هر دولتی زمام امور را به دست بگیرد، باید این فضا را توسعه دهد، به خصوص این امر در حوزه آموزش، تجارت، اشتغال و اطلاع رسانی مهم است، البته افراط و تفریط در مواجهه با فضای مجازی و بگیر و ببند در این فضا و هم رهاشدگی و بی مسئولیتی مسئولان امر، هر دو مذموم بوده و قابل قبول نیست که مجلس انقلابی به همراه دولت انقلابی، توسعه کشور را با اینترنت پرسرعت و پهنای باند مناسب به پیش می‌برد.

این عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی خطاب به برخی کاندیداها گفت: آیا پاسخگو هستید و یا باز حقوق زنان را بهانه می‌کنید و به جای پاسخگویی به سوالات فرار می‌کنید؟

وی خطاب به مردم با بیان اینکه «ملت عزیز، اجازه ندهید شرایط موجود ادامه پیدا کند» ابراز عقیده کرد: اگر امروز به میدان نیایید و در این آزمون بزرگ شرکت نکنید، دولت اشرافی ادامه می‌یابد. از شما مردم عزیز دعوت می‌کنم به ائتلاف بزرگ برای تغییر وضعیت کشور بپیوندید تا دولتی مردمی برای ایرانی قوی به وجود آوریم.

نقدعلی: کاندیداها برنامه ارائه کنند

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی در تذکری شفاهی در جلسه سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کاندیداها امروز در مناظرات برنامه‌ای به مردم ارائه نمی‌دهند.

نقدعلی گفت: آقای رئیس جمهور؛ دامداری کشور در حال نابودی است و باید کاندیداها برای کشاورزی و دامداری برنامه داشته باشند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه در تذکری به هیأت رئیسه مجلس بیان کرد: از صبح تاکنون مباحث مهمی نظیر سوالات نمایندگان از وزیر نفت و بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار مجلس شورای اسلامی بوده است. انتظار می‌رود نمایندگان در بررسی این دستورها توجه کافی را داشته باشند.

پزشکیان: بنده از شورای نگهبان تقاضای شفافیت داشتم

مسعود پزشکیان در تذکری با استناد به اصل ۷۵ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس بیان کرد: به دنبال نطق بنده در جلسه هفته گذشته مجلس عده‌ای از نمایندگان به من گفتند که به شورای نگهبان بی‌احترامی کردم و برخی گفتند که چرا آیه قرآن خواندم و برخی گفتند که دولت اصلاحات همه چیز را خراب کرده و شما نیز خراب‌تر می‌کنید. در ابتدا باید بگویم آنچه که بنده به شورای نگهبان گفتم از آن تشکر کردم و از شورای نگهبان خواستم تا دلایل رد صلاحیت من را به مردم بگوید.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص این‌که چرا قرآن خواندم؟ باید بگویم مشکل کشور ما و مسلمانان دنیا این است که قرآن را کنار گذاشته‌ایم و از خودمان دستورالعمل و آئین‌نامه صادر می‌کنیم در حالی که قرآن کتاب حق است. شهید بهشتی تاکید داشتند هرجایی که انصاف و عدل باشد آنجا اسلام است و هرجا که بی‌انصافی دیدید بدانید که اسلام نیست. ایشان تاکید کردند که همه اسلام در حق و عدالت و انصاف وجود دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خداوند در آیات مختلف قرآن تاکید کرده که پیامبرانی را فرستاده تا براساس کتاب الهی عدالت را برقرار کنند. کسی که حق و انصاف را رعایت نکند باید منتظر عذاب خداوند باشد. آن‌چه که ما از شورای نگهبان انتظار داریم رعایت حق و قضاوت براساس عدالت است. بنده از شورای نگهبان تقاضای شفافیت داشتم.

وی ابراز عقیده کرد: ۴۰ سال از جمهوری اسلامی می‌گذرد اما ما هنوز نتوانستیم شاخص‌هایی برای ارزیابی افراد براساس عدالت و حق تعیین کنیم. بنده معتقدم اگر کشور بخواهد درست شود باید همه در صحنه حضور پیدا کنند، اما با این شرایط امکان حضور همه در صحنه نیست. صلاحیت افراد باید براساس شاخص‌های معینی اندازه گیری شود. زمانی که شورای نگهبان افراد را رد می‌کند شخصیت آنها را خرد می‌کند. باید صلاحیت‌ها براساس شاخص‌هایی مبتنی بر عدالت و حق بررسی شود.

پزشکیان در همین زمینه بیانات اخیر رهبری در موضوع بررسی صلاحیت‌ها و در عین حال واکنش شورای نگهبان در عمل به آن را یادآور شد.

تذکر حاجی دلیگانی به دولت برای ساماندهی بازار بورس

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر نیرو گفت: آب شرب حق همه مردم است اما در هفته گذشته متوجه شدیم که چندین شهر و روستا دچار قطعی آب شدند و لازم است تدبیری در این باره اندیشیده شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: نزدیک به سه ماه است که پیشنهادات لازم برای ساماندهی بازار بورس جمع آوری شده و از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده است، قرار بر این بود که این موارد مورد ارزیابی قرار گیرد و در این باره تصمیم گیری شود. چه کاری مهمتر از ساماندهی بازار بورس است که به این موضوع نمی‌پردازید؟ بیش از نیمی از مردم کشور در بورس متضرر شده‌اند و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: چرا مصوبات شورای عالی بورس درباره سهامداران خرد و حقیقی را اجرا نمی‌کنید؟

حاجی دلیگانی در پایان به وزیر جهاد کشاورزی گفت: دامداران مشکلات زیادی برای تأمین علوفه و نهاده‌ها دارند و باید به میدان بیایید و این مشکلات را پیگیری کنید.

موافقت مجلس با کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان را بررسی کرده و در نهایت با ۲۲۷ رأی موافق آن را به تصویب رساندند.

چهارشنبه ۱۹ خرداد

جلسه علنی چهارشنبه مجلس بعد از یک ساعت نشست غیر علنی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. نمایندگان در جلسه غیر علنی به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا رسیدگی کردند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه ضمن ارائه توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی، از تاکید رئیس مجلس بر بازنگری در قانون انتخابات شوراها خبر داد.

وی با اشاره به ارائه گزارش حمیدرضا کاظمی رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در جلسه غیرعلنی مجلس و تأکید وی بر رعایت قانون و ملاک قرار گرفتن استعلام از مراجع ذی ربط برای تأیید صلاحیت‌ها، گفت: در این جلسه همچنین ۱۰ نفر از نمایندگان سوالات خود را مطرح کردند و برخی شبهات بیان شد.

محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه دلسرد کردن مردم از انتخابات هنر نیست، قهر با مشارکت پنجره فرصت را برای مردم می‌بندد، خاطر نشان کرد: در مقیاس زندگی اجتماعی و عرصه‌ی عمومی شاید هیچ گناهی بزرگ‌تر از گناه دلسرد کردن مردم نباشد، نباید با دشمنان درباره‌ی موضوع انتخابات هم صدا شویم، حتماً کسانی که در انتخابات مشارکت می‌کنند هم نقدها و اعتراض‌های به‌جایی دارند اما آنها علیرغم این نقدها، انتخابات را مهم‌ترین پنجره تنفس مدیریتی برای کشور می‌دانند، مردم از طریق انتخابات این فرصت را دارند که نگاه کلان حاکم بر مدیریت کشور، مجریان و مهم‌ترین برنامه‌های کشور را خودشان مشخص کنند.

نصیرایی: انتخابات در ایران مسابقه‌ای برای خدمت است نه کسب قدرت

مجید نصیرایی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امروز دشمن می‌خواهد تنبلی اجتماعی، عدم اعتماد و عدم ارزشمند شمردن ارزش‌ها را به ما تلقین کند و با جنگ روانی و اقتصادی در صدد رسیدن به اهداف خود و دور کردن مردم از انتخابات است. در این رویارویی به دشمن اجازه تضعیف اراده‌ها را نخواهیم داد و با هشیاری از هر گونه اختلاف و تخریب و سخنان یأس آلود اجتناب خواهیم کرد. ما اتحاد و یکدلی خود را پای صندوق‌های رأی به رخ آنها خواهیم کشید.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برای دستیابی به وضعیت بهتر باید تلاش و انتخاب کرد، گفت: انتخاب انسان‌های صالح کوتاه‌ترین راه برای دستیابی به اهداف ملی و اسلامی است. ملت تشنه کار است و کار نکرده زیاد است و میدان کار فراهم. مردم دنبال کسانی هستند که بتوانند سطح کارآمدی نظام را بالا ببرند و مشکلات مادی و معنوی مردم را حل کنند. این خواست مردم است. کسانی باید زمام امور اجرایی کشور را در دست بگیرند که به مسائل اصلی مردم بپردازند و خواسته‌های حزبی، گروهی و جناحی را به جای خواست مردم جا نزنند.

نماینده مردم طبس در مجلس ضمن انتقاد از "بازی با کلمات در فعالیت‌های سیاسی پیشین و اکنون" تأکید کرد: امروز همگان متوجه این بازی شده‌اند. همانطور که رهبری فرمودند امروز مسئله اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه، بیکاری جوانان و مافیای واردات است. باید مسیر ورود مردم به کسب و کار تسهیل شود تا مردم خود چرخه اقتصاد را به گردش درآوردند. اگر چنین شود، تولید رونق خواهد گرفت؛ ثبات اقتصادی ایجاد می‌شود و آرامش به زندگی مردم بازمی‌گردد.

نصیرایی ادعا کرد: متأسفانه ۹۰ درصد علت اصلی غیراثربخش بودن قوانین و مقررات تسهیل تولید و اقتصاد مقاومتی به ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولان اجرایی بازمی‌گردد. پس کسی را انتخاب کنیم که فکر می‌کنیم عزم جدی برای گشودن گره‌های مهم دارد. وقتی چنین انتخاب کردیم در واقع بلندگام را برای از بین رفتن مشکلات برداشته‌ایم. تا دولت صالح نباشد، مملکت صلاحیت پیدا نمی‌کند.

نصیرایی با بیان این ادعا که تدین، دلسوزی، کارآمدی و شجاعت، چهار شرط انتخاب نامزد مناسب و شایسته است، در توصیه‌ای اخلاقی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: مردم چه تقصیری دارند که ذهنشان را به خاطر انگیزه‌های مختلف سیاسی اشخاص و جناح‌ها به هم بریزند؟ نامزدها برتری خود را از راه اهانت، اتهام، تخریب دیگران و ترساندن مردم از رقیب نشان ندهند. مردم ایران به خوبی کسانی را که رقیب هراسی کردند را به یاد دارند. انتخابات در ایران مسابقه‌ای برای خدمت است نه کسب قدرت. از خداوند مسئلت دارم از این آزمون پرهیجان سربلند بیرون بیاییم و در انتخابات آینده با چشم‌های باز گام برداریم.

باقری: چرا جفای روا شده بر نامزدهای عدم احراز شده جبران نمی‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقری بنابی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با اشاره به بیانات اخیر رهبری مبنی بر"نسبت‌های خلاف واقع به نامزدهای رد صلاحیت شده" اظهار کرد: دستگاه یا نهادی که ملزم به جبران جفای روا شده بر نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده است، باید مشخص شود. همچنین باید مشخص شود که به چه کسانی جفا شده است؟ چرا به مطالبه مقام معظم رهبری پاسخ نمی‌دهید؟

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس در مورد بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: چرا برای مطالبه جبران جفای بر نامزدهای عدم احراز شده جلسه غیرعلنی تشکیل ندادید؟ مجلس باید بحث می‌کرد که کدام دستگاه‌ها باید جبران کنند. علی رغم اینکه دستگاه‌های مسئول به ندای مقام معظم رهبری پاسخ ندادند اما مردم حتماً به ندای رهبری لبیک خواهند گفت و با مشارکت بالا ثابت خواهند کرد که پشتیبان ولایت فقیه هستند.

نماینده مردم بناب در مجلس در پایان تذکر خود به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌اش پرداخت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) در سخنانی تلویزیونی، با بیان اینکه به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان نسبتهای خلاف واقع داده شد تاکید کردند: خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.

انتقاد عسگری از کاهش واردات کالاهای اساسی

مهدی عسگری در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار کرد: کاهش واردات کالاهای اساسی و ضروری و افزایش واردات کالاهای غیر ضروری موضوعی است که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی توضیح داد: طبق آمار گمرک و سازمان توسعه تجارت، از ابتدای سال واردات ۵ قلم کالای اساسی مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته، همچنین واردات ۲۰ قلم کالای ضروری بیش از ۴۰ درصد کم شده است. بخشی از این کاهش به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز اتفاق افتاده که کوتاهی آن به بانک مرکزی بر می‌گردد.

عسگری تاکید کرد: باید در این باره رسیدگی شود چون می‌تواند باعث چالشی برای دولت جدید شده و در تأمین کالاهای ضروری مردم با مشکل روبرو شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز باید پاسخ عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی داده شود.

کد خبر 499823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.