طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ۹۷ درصد از طرح ۳۵.۵ کیلومتری خط انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسیده و تنها ۸۰۰ متر آن باقی مانده است.

به گزارش ایمنا، مسعود تجریشی اظهار کرد: شرایط سخت حفر این تونل در چند ماه اخیر که مربوط به مشکل فنی و مواجه شدن با یک رگه آبرفتی بود، رفع شده است و عملیات برای اتمام هرچه سریع‌تر این تونل ادامه دارد.

وی ادامه داد: این رگه آبرفتی به گونه‌ای بود که هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب از آن خارج می‌شد که برابر است با فوران آب از سطح زمین به ارتفاع ۹۰ متر، که خوشبختانه این مشکل طی روزهای گذشته با موفقیت رفع شد.

تجریشی با بیان اینکه امروز بازدیدی نیز توسط محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از این طرح صورت گرفت، اظهار کرد: در این راستا امروز پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر به این طرح اختصاص داده شد.

وی در پاسخ به اینکه تاکنون چه میزان اعتبار برای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده است، گفت: ۲۸ هزار میلیارد ریال تاکنون برای این طرح هزینه شده است که قیمت به روز آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: هیچ مشکلی در تأمین اعتبار طرح‌های نیمه تمام در این راستا وجود ندارد.

وی همچنین از آبگیری سد "کانی سیب" نیز خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت این سد آب ذخیره شده که آماده انتقال به سمت دریاچه ارومیه است.

تجریشی همچنین این قول را داد تا طی روزهای آینده فعالان اجتماعی و خبرنگاران حوزه دریاچه ارومیه بازدیدی میدانی از طرح انتقال آب به این دریاچه را داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح تا پایان مهرماه امسال به بهره برداری کامل برسد.

به گزارش ایمنا، پس از گذشت بیش از هفت سال، آخرین گام‌های دولت برای تحقق احیای دریاچه ارومیه برداشته شده و در این راستا بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال با وجود تحریم و مشکلات اعتباری از سوی دولت تدبیر و امید به قیمت روز هزینه شده است؛ هزینه‌ای که نشان داد دولت به موضوعات زیست محیطی و مطالبات مردمی حساسیت کافی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 499768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.